galento
Tokslut Tokslut skrev:
6000mil måste väl vara rekord i bilvärden? Diesel? Har den någonsorts extrarening av oljan för att klara den långa intervallen?
Hmm, ja har inte hört talas om så lång bytesintervall tidigare heller.
 
Vad säger ni om detta att byta olja o filter enl serviceplan ! inga garantier kvar på bilen!. 1 år eller 1500mil. Säg att man kör endast 400-500 mil på ett år (längre sträckor inte bara runt hörnet) blir oljan ”gammal” bara för det gått ett år men inte ens närheten av bytesintervall?
lika om bilen bara skulle stå helt orörd i ett år ska man följa service planen slaviskt ändå?
 
Med en ny bil så skulle jag följa, med en äldre så nja tveksamt...
Slår mig nu att det nog är dax att byta olja och filter på coroneten, har gått nån sommar men kanske inte mer än 5-700mil, ingen fräsig motor heller
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
galento
Coroneten såg kalasfin ut (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Coroneten såg kalasfin ut (y)
Jadå finns lite skavanker så klart men då törs man bruka den.
Tog hem den från USA med Nordtrafik som fraktare över pölen, ilandsfrakten från Wausau Wisconsin skötte säljaren.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Jadå finns lite skavanker så klart men då törs man bruka den.
+1 , samma här , vill inte ha utställningsskick. Det är ju att använda grejerna som är det trevliga.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
+1 , samma här , vill inte ha utställningsskick. Det är ju att använda grejerna som är det trevliga.
Nej alltså visst det är ju tråkigt om nåt händer så klart men den är ju inte oskruvad original så det går ju att fixa.
 
putte22 putte22 skrev:
Vad säger ni om detta att byta olja o filter enl serviceplan ! inga garantier kvar på bilen!. 1 år eller 1500mil. Säg att man kör endast 400-500 mil på ett år (längre sträckor inte bara runt hörnet) blir oljan ”gammal” bara för det gått ett år men inte ens närheten av bytesintervall?
lika om bilen bara skulle stå helt orörd i ett år ska man följa service planen slaviskt ändå?
Olja är färskvara, därför skall den bytas ut även om du inte kör 1500mil.
Samt filtret i moderna bilar har tendens till att bli dåliga om man inte byter ut den.

Japp soppor alltihoppa men så är de
 
  • Gilla
  • Haha
tomson och 1 till
  • Laddar…
C
J JohanDenLarsson skrev:
Olja är färskvara, därför skall den bytas ut även om du inte kör 1500mil.
Visst bör man byta, men varje år är kanske lite generöst.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Visst bör man byta, men varje år är kanske lite generöst.
Ja såklart, beror väl på bil också.
Volkswagen (de lite äldre) hade ju bekymmer tack vare long life oljan och för långa serviceintervaller.
Medans en äldre toyota kan du nog rulla med samma olja i flera år om du är våghalsig och inte har extrema mil :D
 
galento
J JohanDenLarsson skrev:
Ja såklart, beror väl på bil också.
Volkswagen (de lite äldre) hade ju bekymmer tack vare long life oljan och för långa serviceintervaller.
Ja hade arbetskamrater som hade problem med detta och även på Audi , hålen i
oljepumpens sil i tråget koksade igen så pumpen fick dåligt med olja och oljetryckslampan
tändes.
 
richardtenggren
Du tror inte sambandet är VAG? :p
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du tror inte sambandet är VAG? :p
Ha ha, apropå lite äldre VW påminner det mig om en kille jag kände som hade en gammal folkabubbla där motorhuven gått i baklås, så något oljebyte, eller för den delen kontroll av oljenivån eller något annat som hade med motorn att göra hade han inte gjort på många år. Men de hade nog inte samma problem med oljan på de årsmodellerna.
 
En tjej jag kände kom med sin Corolla 70 tal sa att kopplingen fungerade dåligt och att en röd lampa på panelen lös.
Det var slavcylindern som läkte, lampan var låg nivå i bromsvätskebehållaren.
Jag åtgärdade.
Nån månade senare i maj ringde hon och sa att lampan lös igen. Kolla nivån i behållaren sa jag "den är okej"
Har du vätska i burken, bromsar och koppling då är det nog nått fel på givaren eller handbromskontakten, jag kollar på det senare.
I augusti ringer hon igen "jag tycker motorn låter konstigt"
Kom hit så kollar jag.
Det var inte bromslampan som lyst hela sommaren, utan oljertyckslampan !!!
Bilen hade körts varje dag, men bara en sträcka av 1 km till ett stall.
Jag hällde i olja, lampan slocknade och motorn tystnade !!!
Efter detta började motorn dra lite olja, men annars gick den fint.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Hade också ett fall av odödlig corolla, tror det var en 85a.

Hade den i flera år, och den misshandlades på vardagar efter motorvägen i högt tempo, isbana på vintern och lite allt möjligt bus.

Den tog lite olja men varje gång lampan för oljetryck tändes så var det dags att fylla lite. Brukade saknas kring litern.

Men allt efter åren gick så blev den lite tröttare. Oljelampa lös hela tiden men frikopplade man och varvade lite så slocknade den, så det var kontrollen av att det fanns olja, fortsatte den lysa var det dags att fylla på.

Snabbspola 6-7 månader så lös oljelampan hela tiden så man glömde som bort att kolla oljan, en gång fick jag i där kring 3 liter i den. Tror komplett oljebyte var 4,3liter.

Men den tuggade på glatt endå, även då man stängde av den, kunde glödtända upp mot 1 minut ibland.

Vatten tog den också så fyllde bara vatten inget glykol, men gick ju bra då det var gratis el I motorvärmarstolpen. Men en natt gick säkringen, så när jag startade den så tjöt det helt hysteriskt från remmen, men den tuffade fram till jobbet och efter avslutat skift så körde jag in den och tinade kylsystemet och fyllde med vatten igen.

Tyvärr dog den när jag fångade en mopped i grillen.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.