RoTe
Hade en Dodge RAM 1500 med Hemin och den snittade på 1,656L/mil över strax under 1000 mil. Körde rätt blandat landsväg och stad. Detta var 2015 så inte med dagens soppa...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hade en Dodge RAM 1500 med Hemin och den snittade på 1,656L/mil över strax under 1000 mil. Körde rätt blandat landsväg och stad. Detta var 2015 så inte med dagens soppa...
1000 mil med en 40 år gammal motor, det är imponerande... Antar att det inte var med förgasare?
 
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
1000 mil med en 40 år gammal motor, det är imponerande... Antar att det inte var med förgasare?
Alltså det var en 2006a...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
1000 mil med en 40 år gammal motor, det är imponerande... Antar att det inte var med förgasare?
RAM hade inte Hemi förr, gissar att det är gen 3 som nämns ;)


Gen III HEMI-motorer med specifikationer för olika modeller och årtal, inklusive 5.7, 6.1, och 6.4 Apache, samt 6.2 Hellcat och Demon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alltså det var en 2006a...
Aha, det var ingen HEMI alltså.. ;)
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Aha, det var ingen HEMI alltså.. ;)
Jag skiter faktiskt fullständigt i vad du tycker. Dodge kallar den Hemi och så är det.
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag skiter faktiskt fullständigt i vad du tycker. Dodge kallar den Hemi och så är det.
Jag tycker ingenting. Förutom att det är lite sorgligt att Chrysler trycker ut en massa marketing wank som inte är sant.. Det ju löjligt att man döper något "modernt" efter 50-talsteknologi..

Den första HEMI'n var revolutionerande, gen 2 häftig, men redan när den gick i graven hade pentroof och 4-ventilstoppar tagit över totalt..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker ingenting. Förutom att det är lite sorgligt att Chrysler trycker ut en massa marketing wank som inte är sant.. Det ju löjligt att man döper något "modernt" efter 50-talsteknologi..

Den första HEMI'n var revolutionerande, gen 2 häftig, men redan när den gick i graven hade pentroof och 4-ventilstoppar tagit över totalt..
Du tramsar imponerande mycket iaf. Jag skulle inte yttrat mig i tråden...
 
galento
Ok tack för info , man får nog räkna med att dessa vill ha lite bränsle.
Har alltid gillat Dodge också men har faktiskt aldrig ägt ett dieselfordon
förutom traktorerna.
 
galento galento skrev:
Ok tack för info , man får nog räkna med att dessa vill ha lite bränsle.
Har alltid gillat Dodge också men har faktiskt aldrig ägt ett dieselfordon
förutom traktorerna.
Hög vikt, högt luftmotstånd och stor cylindervolym (och gärna en automatlåda ovanpå det) är "tyvärr" saker som gör det omöjligt att få en vettig förbrukning på dem..
Man kan sminka grisen med variabla kammar och stänga av cylindrar, men i slutändan får du bara ett fordon som är ok så länge du kör sakta med ett ägg under gaspedalen.. Tittar man på översikten över motorerna som @Tokslut lade in ovan förstår man ju direkt att det inte lär hända.... ;):D
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja Dan , man får nog räkna med höga bränslekostnader . Vill inte ha nån bil som
stänger av cylindrar. Har tittat efter en
skattebefriad GM pickup en tid så vi får
väl se. För närvarande används 5 olika bilar
sommartid , 3 us och 2 Volvo så låga fasta
kostnader är bra ;). Tanken är att dumpa
Volvo bilarna och ersätta med pickupen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tänkte på det här med V8or och förbrukning, själv blev jag avskräckt i begynnelsen och har mest hållt mig till 6 cylindriga bilar genom åren.
Midsommar 1982 skulle vi åka till folkparken på en annan ö några mil bort "Min dotter får inte åka i den där kaffeburken" sa en svärfar och pekade på min Opel Ascona (19 SR -75) "Ni får ta min bil, men ni får tanka själva"
Som en kung vid ratten gled vi in på parken i en röd Jeep Cherokee, större hjul, V8a, snorkel, 6 extraljus, t.o.m mobiltelefon med nummerskiva och bakelitlur !!!
Blev en runda in till stan oxå, några varv på Sveavägen, livet lekte.......tills vi skulle tanka för andra gången, och konstaterade att vi tankat för 1000:-
Tusen spänn är inte mycket idag, men 1982 var det en stor summa, och det var bara 3 av oss 8 i bilen som jobbade och tjänade pengar, övriga gick fortfarande i skolan och kunde inte bidra.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänkte på det här med V8or och förbrukning, själv blev jag avskräckt i begynnelsen och har mest hållt mig till 6 cylindriga bilar genom åren.
Midsommar 1982 skulle vi åka till folkparken på en annan ö några mil bort "Min dotter får inte åka i den där kaffeburken" sa en svärfar och pekade på min Opel Ascona (19 SR -75) "Ni får ta min bil, men ni får tanka själva"
Som en kung vid ratten gled vi in på parken i en röd Jeep Cherokee, större hjul, V8a, snorkel, 6 extraljus, t.o.m mobiltelefon med nummerskiva och bakelitlur !!!
Blev en runda in till stan oxå, några varv på Sveavägen, livet lekte.......tills vi skulle tanka för andra gången, och konstaterade att vi tankat för 1000:-
Tusen spänn är inte mycket idag, men 1982 var det en stor summa, och det var bara 3 av oss 8 i bilen som jobbade och tjänade pengar, övriga gick fortfarande i skolan och kunde inte bidra.
Billigt för att leva som en kung ;) Köp ett slott och återkom med kostnader kring den :seenoevil:
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
På tal om gamla jänkare , såg denna annonsen i juli -21 på Blocket och den var så "speciell"
att jag sparade den . Vilken beskrivning av bilen :rolleyes: Var faktiskt intresserad av den själv men
de va ju en jäkla tur man inte åkte och kollade på den för den såg mycket bättre ut på bilderna
i första annonsen.


Närbild på en gammal bil Oldsmobile 98 med skadad takvinyl och annonstext, prissatt till 69 999 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett missnöjt kundmeddelande om en köpt bil från Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en grön bil med sprickor i lacken och "ED MORSE" emblemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en gammal bil med skadad lack och förfall vid vindrutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på rostskada och skrapmärken på en klassisk bil, bakre stötfångare och baklykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En klassisk amerikansk bil från 1960-talet parkerad på en grusplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
å fy fan! Påminner om ett släp jag åkte för att köpa i Örebro, den va helt slut! Tröck man på ena hörnet vek sig släpet av alla sprickor och mitt i sommaren stoden på enbart dubbdäck
 
  • Wow
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.