Vi har en torktumlare från Miele som är ca 10 år men har gått bra. Nu är gångjärnet trasigt. Kanske är det så att något stift har lossnat eller halkat ned. Jag tog lite bilder (sidan/uppifrån/nedifrån):

Närbild av ett trasigt gångjärn på en Miele torktumlare med synligt stift och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett trasigt gångjärn på en Miele torktumlare, med fokus på skruvar och ett stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett trasigt gångjärn till en Miele torktumlare med synligt stift och lossade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte lossa skruvarna till gångjärnet för att titta på det, men trots att jag lossade skruvarna helt satt luckan fast vid gångjärnet, och jag vågade inte ta i så hårt. Är det limmat eller sitter det bara med gammal smuts?

Jag försökte även trycka på stiftet som man ser sticka ut nedtill, men det gick inte att rubba. Är det någon som har några ideer om hur man ska laga det eller vet var man hittar ett nytt gångjärn så är jag tacksam!
 
Prova att lossa i maskinen, ser ut som två skruv?
Ibland får man ta i lite, en tunn mejsel/stämjärn & lätt knack med hammare brukar få saker att lossa
 
Normalt på miele så går det att hänga om luckan på TT, så skruva ur skruvarna och dra sedan luckan framåt så bör den lossna.
Har själv gjort det och man brukar behöva ta i lite lagom
 
Jag tycker mig se att det kan sitta en packning/dubbelhäftande tejp på undersidan mellan gångjärn och maskin, typ som den här:

Gångjärn med möjlig packning eller tejp på undersidan.
 
Det är jätteenkelt att få tag i delar till Miele.
Fota typskylten och den trasiga delen.

Skicka bilderna till info@miele.se, så återkommer de med priset.
Sen bekräftar du med vändande e-post.
Några dagar senare dyker det upp ett paket, med en faktura i paketet.

Priserna var rimliga, jag har för mig att det till och med var lite billigare än nätbutikerna (nettoparts m.fl.). Ebay är billigast. Men jag vill inte krångla med att få fel del, så jag köper oftast direkt från tillverkarens serviceorganisation.
 
Det ser ju inte trasigt ut. Sprinten har ju åkt ur bara och kräver väl att allt linjeras upp innan den går att knacka upp igen. Antagligen behöver man väl inte ens demontera det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.