G
F Fideliox skrev:
Beror nog helt


Jag har 47, sambon ca 25k, totalt 72k före skatt. Men nu ska vi ha ett barn så med föräldrapenning går det ner till runt 55-60 och vi tänkte nog skaffa ett till. Jag kan inte vara mycket ledig alls tyvärr, det har vi inte råd med. Jag har ändå inbillat mig att det är en hyfsad inkomst, har ca 1 miljon till kontantinsats sparat, inga skulder överhuvudtaget. Visst finns det beboliga hus för 3-4 miljoner men oftast finns det renoveringsbehov, dålig uppvärmning etc. Vill han ha något bra behöver man upp i 5 miljoner i småstäder i skåne där vi letar. Ett Eksjö hus där från 2018 (pantbrev 3 miljoner) såldes för 5 300 000kr förra veckan (glöm inte 100k extra till pantbrev och lagfart). Det har alltså gått upp 60% på 4 år. Vi skulle kunna klara det med nöd och näppe och har såpass högt löfte men vi stannade, inte värt sådant överpris att sedan få vända på varje krona. Blir bara häpen av hur många rika människor vi tycks ha i detta landet. Eller är det så att köparnas egen bostad också ska sälja. Vi som inte är inne blir mer körda för varje dag.
När vi köpte vårt hus fick vi vända på varje krona de första åren och det va enligt plan. Dottern köpte i höstas och de får nu dra ner på mycket annat och har mycket att renovera. Om ni inte vill vända på varje krona de första åren så är det upp till er. Ni är inte mer körda än andra är och har varit.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Finska löner är sämre än svenska, speciellt på landet, men iallfall fick vi ett nytt hus och tomt för 2 miljoner + lite växel genom att bo här. Förstås med kostnadshöjningarna sen 2013 så verkar det ligga runt 3 miljoner nuförtiden, vilket låter jobbigt för den som vill bygga nytt nu.
Lönerna i Finland är inte sämre än i Sverige och har inte varit det de tio senaste åren.
Medellön i Sverige (2020) 36100SEK.
Medellön i Finland (2020) 3832€.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
https://www.stat.fi/til/yskp/index_sv.html
 
F Finndjävel skrev:
Lönerna i Finland är inte sämre än i Sverige och har inte varit det de tio senaste åren.
Medellön i Sverige (2020) 36100SEK.
Medellön i Finland (2020) 3832€.
[länk]
[länk]
Tänkt på det vid valet. Vi är sämre än ett land som var ett uland för inte så länge sedan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänkt på det vid valet. Vi är sämre än ett land som var ett uland för inte så länge sedan.
Det är bara precis lite mer än 100 år sedan Sverige också var ett u-land med företeelser som liknade slavhandel av barn och fattighjon.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Lönerna i Finland är inte sämre än i Sverige och har inte varit det de tio senaste åren.
Medellön i Sverige (2020) 36100SEK.
Medellön i Finland (2020) 3832€.
[länk]
[länk]
Skulle va intressant att se regionernas medianlöner, för jag tror inte medianlönen i österbotten är nära det.

Medianlönen före skatt i min kommun är 2400€ enligt nån yle artikel jag läste förra året tror jag.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är bara precis lite mer än 100 år sedan Sverige också var ett u-land med företeelser som liknade slavhandel av barn och fattighjon.
Jo så vi har haft mer än dubbelt så lång tid på oss.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo så vi har haft mer än dubbelt så lång tid på oss.
Vänta bara, om 90 år har nog finländarna hunnit köra sitt land i botten också.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Beror nog helt


Jag har 47, sambon ca 25k, totalt 72k före skatt. Men nu ska vi ha ett barn så med föräldrapenning går det ner till runt 55-60 och vi tänkte nog skaffa ett till. Jag kan inte vara mycket ledig alls tyvärr, det har vi inte råd med. Jag har ändå inbillat mig att det är en hyfsad inkomst, har ca 1 miljon till kontantinsats sparat, inga skulder överhuvudtaget. Visst finns det beboliga hus för 3-4 miljoner men oftast finns det renoveringsbehov, dålig uppvärmning etc. Vill han ha något bra behöver man upp i 5 miljoner i småstäder i skåne där vi letar. Ett Eksjö hus där från 2018 (pantbrev 3 miljoner) såldes för 5 300 000kr förra veckan (glöm inte 100k extra till pantbrev och lagfart). Det har alltså gått upp 60% på 4 år. Vi skulle kunna klara det med nöd och näppe och har såpass högt löfte men vi stannade, inte värt sådant överpris att sedan få vända på varje krona. Blir bara häpen av hur många rika människor vi tycks ha i detta landet. Eller är det så att köparnas egen bostad också ska sälja. Vi som inte är inne blir mer körda för varje dag.
Bara för att där är pantbrev på 3 miljoner så innebär inte det att huset har kostat det.
Hur mycket eget kapital satte dom in?
Hur mycket eget arbete gjorde dom?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Bara för att där är pantbrev på 3 miljoner så innebär inte det att huset har kostat det.
Hur mycket eget kapital satte dom in?
Hur mycket eget arbete gjorde dom?
Kan med all säkerhet säga att förra ägaren inte betalade 3 miljoner för ett Eksjö hus. Bland dom dyraste nybyggda husen på marknaden. Fem miljoner är betydligt närmare verkligheten.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
En stor skillnad mellan Sverige och Finland som bidrar till prisskillnaden på hus är att man i Finland faktiskt betalar tillbaka sina lån, inte bara hyr av banken i hela sitt liv. Vanliga bolån amorteras på 25-30 år, inte 100 som här.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kan med all säkerhet säga att förra ägaren inte betalade 3 miljoner för ett Eksjö hus. Bland dom dyraste nybyggda husen på marknaden. Fem miljoner är betydligt närmare verkligheten.
Vi byggde ett eksjöhus, prio2 2014 och hade totalt haft utgifter för 2.9 miljoner när vi flyttade in. La golv o målade invändigt och utvändigt, som eget arbete. Med åren har vi fixat trädgård, altan, byggt carport, växthus, solceller, förråd och har nu lagt ner ca 3.4 miljoner på fastigheten. Så det går, eller gick i alla fall att komma någorlunda "billigt" undan för några år sedan.
 
Buford Buford skrev:
Vi byggde ett eksjöhus, prio2 2014 och hade totalt haft utgifter för 2.9 miljoner när vi flyttade in. La golv o målade invändigt och utvändigt, som eget arbete. Med åren har vi fixat trädgård, altan, byggt carport, växthus, solceller, förråd och har nu lagt ner ca 3.4 miljoner på fastigheten. Så det går, eller gick i alla fall att komma någorlunda "billigt" undan för några år sedan.
1978 hade jag en kompis som byggde nytt hus.
1.5 plans med inbyggd balkong, tegel och garage.
315 färdigt.
Det har blivit lite dyrare nu.
Prisökningar kommer alltid.
Jag jobbade för 25 år sen hos en volym hustillverkare.
Då hade vi 4 prishöjningar om året.
När kunden var tveksam så pushade säljaren på, skriv på nu för vi har en kommande prishöjning.
Sen så tror jag att det sista året som gått så har vi haft så stora höjningar på material så många nya hus kommer att bli mycket dyrare en tid framöver.
 
Buford Buford skrev:
Vi byggde ett eksjöhus, prio2 2014 och hade totalt haft utgifter för 2.9 miljoner när vi flyttade in. La golv o målade invändigt och utvändigt, som eget arbete. Med åren har vi fixat trädgård, altan, byggt carport, växthus, solceller, förråd och har nu lagt ner ca 3.4 miljoner på fastigheten. Så det går, eller gick i alla fall att komma någorlunda "billigt" undan för några år sedan.
Fast då har ni öst in väldigt många timmar vilket också har ett värde. Hade helt klart gjort samma sak om jag var i er sits (vem på bygga hus har inte lagt 1000h eller mer på renovering? :rofl:) men det får man räkna in i värdet på huset. Så räkna antal arbetstimmar så ska du nog se att ni springer förbi fyra miljoner i ett nafs.
 
Fast egen tid kan inte räknas på samma sätt som att anställa nån. Eget arbete är skattefritt bl.a. och det brukar också vara tid som man inte ändå bedriver lönearbete på.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fast egen tid kan inte räknas på samma sätt som att anställa nån. Eget arbete är skattefritt bl.a. och det brukar också vara tid som man inte ändå bedriver lönearbete på.
Är du egenföretagare är all tid potentiell faktureingstid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.