Om man bygger en tvättstuga i källare där vask och tvättmaskin och annat som kontinuerligt producerar gråvatten är ansluten emot riktigt avlopp.

Får man då ha en golvbrunn som primärt tjänar som översvämningsskydd att leda ut i makadambädden under huset?

Vi har insett att vi måste upp 30cm från golvhöjd med våra stammar för att klara fall ut emot brunnen.
 
Claes Sörmland
D David_Berglund skrev:
Om man bygger en tvättstuga i källare där vask och tvättmaskin och annat som kontinuerligt producerar gråvatten är ansluten emot riktigt avlopp.

Får man då ha en golvbrunn som primärt tjänar som översvämningsskydd att leda ut i makadambädden under huset?

Vi har insett att vi måste upp 30cm från golvhöjd med våra stammar för att klara fall ut emot brunnen.
Formellt räknas en sådan golvbrunn som ett enskilt avlopp. Därmed så ska du göra anmälan hos kommunen och få startbesked innan du installerar den. Troligen säger kommunen nej genom att förelägga dig att inte bygga avloppet.
 
wildeside
Får o får, får får lamm.
Jag skulle bara göra utan att fråga.
Vem skulle komma och kontrollera ditt golvavlopp, har aldrig hört att dom traskar in hos någon för att kontrollera om man redan har ett godskännt avlopp
Problemet som kan uppstå är väll när/om du säljer huset.
 
Hur definierar man avlopp..

Ett 100mm hål genom golvet utan brunn, bakom socklarna på inredningen.. Borde ju inte vara ett avlopp, utan ett hål… ?
 
Vad händer om det blir stopp i dräneringen, fyller du källan då via samma hål?
 
Claes Sörmland
D David_Berglund skrev:
Hur definierar man avlopp..

Ett 100mm hål genom golvet utan brunn, bakom socklarna på inredningen.. Borde ju inte vara ett avlopp, utan ett hål… ?
Man kan tycka det men så fungerar inte lagstiftningen. Den bygger på miljöbalkens definition av avloppsvatten där spillvatten ingår. Till detta kommer 9 kap. 7 § miljöbalken:

Textutdrag från lagtext med regler om avloppshantering enligt 9 kap. 7 § miljöbalken.

Man kan inte runda den med hjälp av en egen definition så att säga. Syftet du har är ju att avleda spillvatten, det är ett avlopp.
 
wildeside
Det va väll inget avlopp? avloppsvattnet ska väl ledas i ett godkänt avlopp.
Det hela handla väl om översvämningsskydd eller har jag missuppfattat det hela?
 
Jag har det så i min källare (byggd 1965), dom brunnarna används inte till något dom bara finns där.
 
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Det va väll inget avlopp? avloppsvattnet ska väl ledas i ett godkänt avlopp.
Det hela handla väl om översvämningsskydd eller har jag missuppfattat det hela?
I lagens mening är det ett enskilt avlopp utan påkopplad WC och kräver anmälan. Man kan tycka det känns konstigt men så är det.
 
Det är helt riktigt att det endast är en säkerhet. Det kommer sannolikt och förhoppningsvis inte gå en liter därigenom så länge huset står här.

visst kan det gå in baklänges, men huset ligger på landet med 10m fallhöjd ner emot sjön på baksidan, så det skall extremt mycket till att det skall gå upp där. Har två dräneringsbrunnar, en i varje hörn, eftersom vi byggt ut nya grunder, så finns redundans även där. Så den risken håller jag som obefintlig.
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I lagens mening är det ett enskilt avlopp utan påkopplad WC och kräver anmälan. Man kan tycka det känns konstigt men så är det.
Ett hål i golvet är väll inget avlopp?
 
  • Gilla
Gurrakrog
  • Laddar…
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Ett hål i golvet är väll inget avlopp?
Trådstarten:

"Får man då ha en golvbrunn som primärt tjänar som översvämningsskydd att leda ut i makadambädden under huset?"
 
Visst inleddes frågan så, men efter de svar jag fått undrar jag om ett hål genom golvet är samma sak i lagens mening.

Jag har redan ett 60mm hål i det aktuella rummet som jag tog för att jag ville se vad det var för material under betongen. Det togs alltså upp med helt andra syften än att tjäna för evakuering av vatten, men skulle ju givetvis fylla den funktionen redan idag om nöden kräver.

Är detta ett avlopp?
 
Claes Sörmland
D David_Berglund skrev:
Visst inleddes frågan så, men efter de svar jag fått undrar jag om ett hål genom golvet är samma sak i lagens mening.

Jag har redan ett 60mm hål i det aktuella rummet som jag tog för att jag ville se vad det var för material under betongen. Det togs alltså upp med helt andra syften än att tjäna för evakuering av vatten, men skulle ju givetvis fylla den funktionen redan idag om nöden kräver.

Är detta ett avlopp?
Troligen inte om det aldrig används. Börjar du använda det för spillvatten eller ordnar det så att det ser ut som ett avlopp så lär det betraktas som ett enskilt avlopp. Men det är i första steg upp till sig själva att tolka. I andra hand är det kommunens avloppsenhet som tolkar.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen har vi ju BBR också. Det finns väl krav på just golvbrunn vid inredning av en tvättstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.