In silva In silva skrev:
Sant, bra att du påpekade det. Funderar dock ändå på att gå till banken först för att få ett hum om vad jag kan låna. Så vi inte kommer överens om ett pris som jag sen inte får lån till.
Det kan ju rent skattemässigt vara bra om man vet hur man ska fördela kost. Säljare får ju dra av kost
 
K kortis skrev:
Det kan ju rent skattemässigt vara bra om man vet hur man ska fördela kost. Säljare får ju dra av kost
Just det, viktig info, tack!
 
Om jag hade varit du skulle jag pratat med en mäklare, som är godkänd av banken du är kund i idag, för att ta reda på vad den skulle kunna sätta för värde på den nya fastigheten. Utan att blanda in säljaren.

Då vet du hur stort värde du har på den nya fastigheten. Av det kan du, om du har tillräckligt med lön för att få ihop kalkylen hos banken, låna 85%. I det här läget stämmer du så klart av med banken ang. hur mycket lån du kan ta och då vet du vart din gräns går för priset på marken.

Dina 85% måste då räcka till att betala för marken samt för att lösa dina lån.

Om du har lagt exakt 15% av det nya värdet som handpenning genom det du stoppat in tidigare blir då oviktigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
In silva In silva skrev:
Jag köpte ett fritidshus för ett par år sedan som står på en arrendetomt. Jag tog ett privatlån samt av besparingar för att kunna köpa själva stugan. Nu kan markägaren tänka sig att stycka av tomten och sälja den till mig. Jag vill gärna köpa loss den då jag redan nu har lagt ner mycket tid, svett och pengar på både hus och tomt. Har förstått att det är lång handläggningstid hos lantmäteriet, så jag och markägaren har hittills bara sagt att vi kan skicka in en ansökan så fort som möjligt. Vi har ännu inte diskuterat pris och det kan ju bli fråga om att ta dit en mäklare för värdering. Nu till min fråga: hur gör jag med finansieringen? Jag ringde banken jag har mitt privatlån i. De tyckte jag skulle göra en låneansökan om bolån på nätet, som jag sen kan använda för att lösa privatlånet. Men för ett bolån måste jag ha en kontantinsats, och den har jag ju redan lagt i huset? Och när man söker på att köpa tomt, så står det att man inte kan ta bolån för endast en tomt... Men jag har ju ett fritidshus på tomten. Jag blir lite förvirrad här. Är det någon här som vet?
Låt en mäklare ge dej ett uppskattat värde och prata med säljaren. Der bra om ni är överens om priset och skriver ett villkorat avtal som du tar med till banken. Arrendeavgiften kan vara en indikation på hur marken är värderad om man tänker avkastningskrav. Att låna med pantbrev i fast egendom brukar fungera bra om du har en inkomst som banken kan acceptera. Lycka till med köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.