kan du inte testa slå dit en tungväggig hylsa med torx invändigt som kan greppa om den lilla delen av den sexkantiga delen som är kvar? brukar fungera på andra muttrar, det beror ju på hur mycket det är kvar av den 6 kantiga delen
 
Tipsar om samma som jag skrev förut. Borra sönder hjulbulten. /tappen. Till slut så kommer den trasiga hylsan lossna. Börja med liten borr, öka sedan successivt till modell större.
 
Lyckades i vintras slarva bort låshylsan till hjulskruvarna.
Maskerade runt hålet med en kraftigare tejp
Byggde upp en liten hög med migsvetsen så man kom ut en bit från hålet sen svetsade på ett 12 mm armeringsjärn sen avlutade med en kraftig rörtång.
 
  • Gilla
Shibby
  • Laddar…
D dj_fluffy skrev:
Tipsar om samma som jag skrev förut. Borra sönder hjulbulten. /tappen. Till slut så kommer den trasiga hylsan lossna. Börja med liten borr, öka sedan successivt till modell större.
Hmm ja fast om man borrar sönder pinnbulten/tappen så måste man ju dit med en ny sen. Vet inte om de går att köpa lösa eller om de sitter fast med själva hjulnavet och då blir de dyrt!
 
Shibby Shibby skrev:
Hmm ja fast om man borrar sönder pinnbulten/tappen så måste man ju dit med en ny sen. Vet inte om de går att köpa lösa eller om de sitter fast med själva hjulnavet och då blir de dyrt!
Splines'ad, instucken inifrån och utåt?
 
Shibby Shibby skrev:
Hmm ja fast om man borrar sönder pinnbulten/tappen så måste man ju dit med en ny sen. Vet inte om de går att köpa lösa eller om de sitter fast med själva hjulnavet och då blir de dyrt!
Bara att gå in på närmaste bildelsbutik och stämma av innan du kör igång.
Mekonomen,carfix,speedy, vianor osv..
99% att det bara är att knacka dit en ny bult när den gammla är väck. Inget som man sysslar med själv om man inte kan sin sak. Du bör kunna få hjälp med detta på vilken däckverkstad som helst.
 
Mycket negativt om ABS wheels här men man ska ha en sak klart för sig. En handlare som säljer hjul och dess tillbehör garanterar aldrig 100% funktion eller passning på någon bil. Ingen har någonsin gjort fysiska prövningar på alla fordon för att säkerställa något. Den sista biten överlåts till köparen eller den som monterar att allting fungerar och "passar"
Deras rekommendationer bygger enbart på fysiska faktorer. Mått, bultmönster, offset, gänga, typ av kona i fälg. Nå mer faktorer än så sträcker sig inte rekommendationerna.
Sen måste man vid montage kontrollera att det fungerar också. I ts fall så ser det ju ut som gängutsticket blir alldeles för litet och det i kombination med dessa muttrar orsakade att de brustit i midjan. Såklart olyckligt och det kanske hade fungerat med bättre muttrar men det går nog inte att lasta leverantören för detta.
 
S Stefan1972 skrev:
Mycket negativt om ABS wheels här men man ska ha en sak klart för sig. En handlare som säljer hjul och dess tillbehör garanterar aldrig 100% funktion eller passning på någon bil. Ingen har någonsin gjort fysiska prövningar på alla fordon för att säkerställa något. Den sista biten överlåts till köparen eller den som monterar att allting fungerar och "passar"
Deras rekommendationer bygger enbart på fysiska faktorer. Mått, bultmönster, offset, gänga, typ av kona i fälg. Nå mer faktorer än så sträcker sig inte rekommendationerna.
Sen måste man vid montage kontrollera att det fungerar också. I ts fall så ser det ju ut som gängutsticket blir alldeles för litet och det i kombination med dessa muttrar orsakade att de brustit i midjan. Såklart olyckligt och det kanske hade fungerat med bättre muttrar men det går nog inte att lasta leverantören för detta.
Inte?
Skärmdump av en sökresultatsida med annonser för fälgar, inklusive en bild på en silverfärgad aluminiumfälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Inte?
[bild]
Även om firman påstår det så åligger det iallafall montören att checka av allt vid montering på bil. Det är en utopi att det skulle vara utprovat in minsta detalj. Har själv lagat bilar i 35 år och jobbat på gummiverkstad i några år. Eftermarknadsfälgar och dess montage är alltid "universal" Dyker alltid upp avigsidor i en del kombinationer, det måste man vara medveten om. I sverige är det ändå ganska fritt men bilägaren har ett stort ansvar. I tyskland är det tio ggr värre. Där ska allt vara godkänt till bilmodellen och ingen får ens sälja saker som inte är utprovade.
 
S Stefan1972 skrev:
Mycket negativt om ABS wheels här men man ska ha en sak klart för sig. En handlare som säljer hjul och dess tillbehör garanterar aldrig 100% funktion eller passning på någon bil. Ingen har någonsin gjort fysiska prövningar på alla fordon för att säkerställa något. Den sista biten överlåts till köparen eller den som monterar att allting fungerar och "passar"
Deras rekommendationer bygger enbart på fysiska faktorer. Mått, bultmönster, offset, gänga, typ av kona i fälg. Nå mer faktorer än så sträcker sig inte rekommendationerna.
Sen måste man vid montage kontrollera att det fungerar också. I ts fall så ser det ju ut som gängutsticket blir alldeles för litet och det i kombination med dessa muttrar orsakade att de brustit i midjan. Såklart olyckligt och det kanske hade fungerat med bättre muttrar men det går nog inte att lasta leverantören för detta.

Det där håller jag absolut inte med om. På deras hemsida skriver man in sitt Reg-nummer och man får specialanpassade fälgar till just din bil.

I deras köpvillkor står det:

Skärmdump från ABS Wheels hemsida om sökning av fälgar via registreringsnummer.
Bra köpvillkor när du handlar däck online -ABS Wheels


Jag kan ju nämna att jag försökt ringa till ABSswheels men jag har bara lyckats nå deras växel, sedan "ska de ringa upp". Har även mailat dem men de har slutat svara på mina mail.

De vägrar ta på sig något ansvar alls.
De vägrar berätta vad det är för stålkvalité i muttern.
De vägrar förklara hur det kommer sig att muttern går sönder före pinnbulten gör det. Har aldrig varit med om något liknande.
De vägrar förklara varför de skriver att M14-muttern ska ha ett åtdragningsmoment på 100-140Nm men man ska kontrollera med åtdragningsmomentet för respektive bilmodell och nämner att tesla exempelvis har 170Nm på orginalmuttern men drar man till det så går deras mutter/gängorna sönder. Jag drog till 135Nm och den gick sönder. Egentligen ska jag ju kunna dra till det tillverkaren rekommenderar, det kan ju inte vara rätt att de förser en med en mutter som inte klarar av kraven för bilen??

De har inte ens erbjudit mig nya muttrar eller kan rekommendera mig en verkstad som kan utföra jobbet.

Text från ABS Wheels webbsida om moment för hjulmuttrar och e-post för kontakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Det där håller jag absolut inte med om. På deras hemsida skriver man in sitt Reg-nummer och man får specialanpassade fälgar till just din bil.

I deras köpvillkor står det:

[bild]
Bra köpvillkor när du handlar däck online -ABS Wheels


Jag kan ju nämna att jag försökt ringa till ABSswheels men jag har bara lyckats nå deras växel, sedan "ska de ringa upp". Har även mailat dem men de har slutat svara på mina mail.

De vägrar ta på sig något ansvar alls.
De vägrar berätta vad det är för stålkvalité i muttern.
De vägrar förklara hur det kommer sig att muttern går sönder före pinnbulten gör det. Har aldrig varit med om något liknande.
De vägrar förklara varför de skriver att M14-muttern ska ha ett åtdragningsmoment på 100-140Nm men man ska kontrollera med åtdragningsmomentet för respektive bilmodell och nämner att tesla exempelvis har 170Nm på orginalmuttern. Jag drog till 135Nm och den gick sönder men egentligen ska jag ju kunna dra till det tillverkaren rekommenderar enligt deras skrivelse.
De har inte ens erbjudit mig nya muttrar eller kan rekommendera mig en verkstad.

[bild]
fast det du gulmarkerat handlar ju bara om att fälgar de borrar hos lev "passar" bultmönster och navdimension. Det handlar inte om ev längd på skruvar.
Sen fungerar inte regnummersök på det viset heller. Man måste ändå kontrollera allt. Samma om man köper reservdelar, ett regnummer kan peka på flera olika bromsbelägg och skivor och man måste som köpare välja rätt eller så kontrollera att det man skruvar dit överensstämmer.
Jag förstår att man som okunnig kund litar på sånt här men det står antagligen i nåt finstilt att allting ändå måste kontrolleras noga. Och det med all rätt för det finns ingen som kan garantera nåt till 100% även om de skriver det. Då får man isåfall yrka på att de tar bort det påståendet.
Finns mycket inom bilar det är så här med. Ett modellanpassat avgassystem kan även det innebära att man får rikta och ändra en del saker. En årsmodell kanske hade annan upphängning i mitten och än det andra.

Men hur mycket gängutstick har du då? Sätt dit en originalfälg och mät utsticket jämfört med de du köpt. Muttrarna du fått med kanske skulle fungera utmärkt på en originalfälg.
 
S Stefan1972 skrev:
fast det du gulmarkerat handlar ju bara om att fälgar de borrar hos lev "passar" bultmönster och navdimension. Det handlar inte om ev längd på skruvar.
Sen fungerar inte regnummersök på det viset heller. Man måste ändå kontrollera allt. Samma om man köper reservdelar, ett regnummer kan peka på flera olika bromsbelägg och skivor och man måste som köpare välja rätt eller så kontrollera att det man skruvar dit överensstämmer.
Jag förstår att man som okunnig kund litar på sånt här men det står antagligen i nåt finstilt att allting ändå måste kontrolleras noga. Och det med all rätt för det finns ingen som kan garantera nåt till 100% även om de skriver det. Då får man isåfall yrka på att de tar bort det påståendet.
Finns mycket inom bilar det är så här med. Ett modellanpassat avgassystem kan även det innebära att man får rikta och ändra en del saker. En årsmodell kanske hade annan upphängning i mitten och än det andra.

Men hur mycket gängutstick har du då? Sätt dit en originalfälg och mät utsticket jämfört med de du köpt. Muttrarna du fått med kanske skulle fungera utmärkt på en originalfälg.
Låter ju nästan som att du jobbar hos dem...?
Fälgarna levereras komplett med muttrar, inget man köper löst. Det skall således tolkas som att det är passningsgaranti på komplett paket. Därtill är det den specialborrade fälgen som avgör gängutsticket, inte de bifogade muttrarna.
 
Min poäng är den att oavsett vad firman påstår så skulle du ha testmonterat och om nu felet beror på korta skruvar så skulle du inte ha monterat utan skickat tillbaks grejerna och påtalat att deras rekommendation är felaktig och att det inte stämmer.
Nej jag jobbar inte där men jag har 35 års allbilsskruvande bakom mig och dessutom en del år på gummiverkstad.
 
Fast det är väl rätt svårt som lekman att veta om det krävs 9 eller 7mm gäng som muttern ska ta i?
Med 100% passningsgaranti enl hemsidan och kanske speciellt till Tesla så skulle jag nog lita på att grejerna jag får är ok
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Det är såklart trist allting men du övertolkar "passningsgarantierna" vilket fler än du säkert gör. Det låter ju klatschigt och inger förtroende men det åligger ändå köparen att dubbelkolla och kontrollera allting. Det finns alltid såna här avarter.
När jag jobbade på däckfirman så var det ju en klassiker på fälgar sålda till volvo att de inte skruvade bort fästskruven för bromsskivan. Den sticker ut på dessa och en del fälgar var inte gjutna så det stämde riktigt. Det var ju inte bara en som mosade fälgen kan jag säga men det är lite lika där. man måste dubbelkolla allt även om de ska passa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.