Fick nått fel på hjärnan för några år sen och kom hem med en Volvo.
Bilia ville då ha 256:- litern för automatoljan till AW45. Svedol sålde motsvarande olja av OK Q8s tillverkning, 1002:- för en dunk a 20 liter.
Min BMW har märkligt nog en GM låda, det står likt ZF att oljans nivå ska kollas med temperatur. Men kollar man på lådan har den ett uttag för sticka med en plastplopp i (finns inte på ZF lådorna)
Jag har köpt hem ett kit från Tyskland med filter, packning och 8 liter olja, ska krypa under nån dag och se om ploppen går att få ur, och göra en egen sticka.
 
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Måste ge dig en klapp på huvudet. Snyggt jobbat.

Har själv aldrig haft problem med låsbultarna men i helgen var det nära. Bilen har varit på verkstad och där hade de högersidans hjul av och självklart satt de skruvarna så inihelvete, inklusive låsmuttern. Det blev fälgkors och 1,5m förlängningsrör och lite trix för att pressa in låsnyckeln mot låsskruven. Övriga skruvar lossades enkelt med Ingersol men ändå....det är ett jävla sätt att göra på detta vis. Hade jag behövt byta ett hjul när jag inte var i garaget hade jag fått ringa bärgningsbil.
Det blir ett rent helvete när verkstäder drar hjulskruvarna med muttermaskin
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för automatolja?
Har för mig jag köpte 20l till jänken för typ 700:- men det var röd dextron 2 eller 3 (tror jag den heter)
 
Larsa Larsa skrev:
Hedin bil är sjukt dyra, rent ocker. Lämnade in min bil på ”felsökning” när jag berättade att det var ett avgasspjäll som fellarmade samt att två backsensorer strulade. Kostade 6000kr att få veta att avgasspjället och två backsensorer behövde bytas……
ouch :(


MathiasS MathiasS skrev:
Det är ändå svårt att förstå kostnaden. Varför byter man tråget?
Filtret är inbyggt i tråget. Eftermarknaden har tagit fram tråd med utbytbara filter men inget jag är intresserad av längre då trågpriset kommit ner markant. Kollade på trågpris på Hansenracing 2016 tror jag det var och då låg bara tråget på 8.000kr (mopar)

s-l300.jpg
nino nino skrev:
Vad är det för automatolja?
Har för mig jag köpte 20l till jänken för typ 700:- men det var röd dextron 2 eller 3 (tror jag den heter)
ZF Lifeguard fluid 8 heter deras egna medans Mopar har sin egna ( som säkert bara är annan flaska med samma olja i ) och för några år sedan fanns det ingen annan oljetillverkare som listade sin olja för ZF8hp70. Kanske ändrats nu
DexII - DexIII va lääänge sedan. Cheva gick över till Syntetoljor helt 2005 och då heter automatlådeoljan DexVI

Hansen racing är bra på att ta betalt iaf. 620kr/L för fördelningslådeolja
https://www.hansenracing.se/product/olja-fordelningslåda-549417

Automatlådeolja 585kr/L X 8...
https://www.hansenracing.se/product/atf olja-2170348

Trågpris nästan rea numer med sina 2.750kr
https://www.hansenracing.se/product/oljetråg-filter kit-2114552
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Lite billigare söderut och med allt som behövs, [länk]
Jodå, har koll. Men använde svensk sida för lätt översikt och en "standard"prisbild
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Filtret är inbyggt i tråget
Men satan i gatan vilken genomtänkt lösning! :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
ouch :(




Filtret är inbyggt i tråget. Eftermarknaden har tagit fram tråd med utbytbara filter men inget jag är intresserad av längre då trågpriset kommit ner markant. Kollade på trågpris på Hansenracing 2016 tror jag det var och då låg bara tråget på 8.000kr (mopar)

[bild]

ZF Lifeguard fluid 8 heter deras egna medans Mopar har sin egna ( som säkert bara är annan flaska med samma olja i ) och för några år sedan fanns det ingen annan oljetillverkare som listade sin olja för ZF8hp70. Kanske ändrats nu
DexII - DexIII va lääänge sedan. Cheva gick över till Syntetoljor helt 2005 och då heter automatlådeoljan DexVI

Hansen racing är bra på att ta betalt iaf. 620kr/L för fördelningslådeolja
[länk]

Automatlådeolja 585kr/L X 8...
[länk] olja-2170348

Trågpris nästan rea numer med sina 2.750kr
[länk] kit-2114552
Tur att det sitter TH400 i bilarna här :surprised: bytte olja och filter i autlådan på pickupen
ifjol och tömde då i granngårdens dexron III , 285 kr / 5 L

Transmissionsolja Agrol ATF Dexron III, 5 l | granngarden.se

Bästa autlåde filtret jag sett är på Subarun = spin-on filter (y). Helt otroligt att filtret
sitter ihop med tråget :surprised: Ja Hansen Racing tar betalt , brukar jämföra deras priser med US .
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nån på Hansen och Hedin tjänar pengar.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
På tal om att byta däck och bultar som sitter fast. Vi har en Saab 9-5 som vi tog över som andrabil och problemet brukar inte vara att det är bultarna som fastnar utan fälgen sitter som berget på navet. Brukar få dunka på med slägga rätt ordentlig eller släppa bilen mot marken efter att bultarna lossats för att hjulet ska lossna men har ibland varit nära att ge upp. Hade en 9-5 även för typ 15 år sedan och hade precis samma fenomen på den men har aldrig upplevt det på någon annan av alla bilar jag haft. Någon som har samma erfarenhet eller vet varför det blir så?
 
Jo, det är vanligt att fäljen fastnar på navet, slipa rent navkanten och i fälgen, smörja kanten försiktig, bara kanten.
Ett knep för att lossa om den sitter fast. Kofot eller liknande in i ett hål/mellan eker och knycka till mot bromsoket.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Någon som har samma erfarenhet eller vet varför det blir så?
Japp haft samma problem både med 900 NG och 9-3 NG. Antar att det helt enkelt är för trångt mellan fälgens insida och "hjultallriken" (eller vad det nu heter...).
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nån på Hansen och Hedin tjänar pengar.
Fast Hansen idag är ju att betrakta som en grossist på samma nivå som typ mekonomen, ABR osv osv....Då blir det dessa priser för att alla led ska kunna få sitt. De är ju långt ifrån nån postorderfirma enbart för slutkunder nuförtiden.
 
M Myckling skrev:
På tal om att byta däck och bultar som sitter fast. Vi har en Saab 9-5 som vi tog över som andrabil och problemet brukar inte vara att det är bultarna som fastnar utan fälgen sitter som berget på navet. Brukar få dunka på med slägga rätt ordentlig eller släppa bilen mot marken efter att bultarna lossats för att hjulet ska lossna men har ibland varit nära att ge upp. Hade en 9-5 även för typ 15 år sedan och hade precis samma fenomen på den men har aldrig upplevt det på någon annan av alla bilar jag haft. Någon som har samma erfarenhet eller vet varför det blir så?
Kopparpasta på navet hjälper, men kleta inte på fälgens anläggningsyta i övrigt.
 
M Myckling skrev:
På tal om att byta däck och bultar som sitter fast. Vi har en Saab 9-5 som vi tog över som andrabil och problemet brukar inte vara att det är bultarna som fastnar utan fälgen sitter som berget på navet. Brukar få dunka på med slägga rätt ordentlig eller släppa bilen mot marken efter att bultarna lossats för att hjulet ska lossna men har ibland varit nära att ge upp. Hade en 9-5 även för typ 15 år sedan och hade precis samma fenomen på den men har aldrig upplevt det på någon annan av alla bilar jag haft. Någon som har samma erfarenhet eller vet varför det blir så?
Jag hade det på en renault megane 2010. Eftermarknadsfälgar, och navet i fälgen var för litet till bilens nav. Trots rejäl rengöring av både fälg och nav så fastnade de.
Sista gången jag bytte från vinterhjul till sommarhjul så tog jag fram en stor slägga och slog sönder alla 4 fälgarna av ren ilska.
Sen gav jag bort skitet till en som renoverade skiten.
Så jag köpte originalfälgar med bra däck som aldrig var ett problem utan precis som det skall vara.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.