endtyme skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Det lät inte riktigt så i det första inlägget, men om det finns köpare är väl paniken avblåst. Skönt i så fall, även om man alltid helst vill hitta en drömköpare.

Angående var det finns jobb. För några år sedan var det nog relativt dött med jobb på aktuell plats, men arbetsmarknaden har förändrats i grunden sedan covid. Om jag accepterade att åka till Stockholm eller Oslo en dag i månaden skulle inte min arbetsgivare ha något emot att jag flyttade till Norrland, så länge jag fixar bra internetuppkoppling.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle också säga att det är priset som är problemet.
Det är den dyraste fastigheten i kommunen som ligger på hemnet just nu. Och det faktum att de ligger så pass off att det blir omöjligt att ta sig till jobb/affär osv utan bil gör att de relativt billiga driftskostnaderna äts upp av lån och transportkostnader.
Det verkar dessutom vara ett uppdämt underhållsbehov då tak, badrum osv uppnått sin tekniska livslängd för rätt länge sedan.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Hej. Jag behöver hjälp och tips, för nu börjar jag få panik! Vi har en gård i Norrbotten som legat ute på Hemnet i ganska många veckor nu och fortfarande inte blivit såld. I mitten av augusti flyttar vi utomlands! Då måste MÅSTE vi ha blivit av med gården, men hur? Det är en gammal gård, gammalt hus med timmerstomme och ett flertal gamla halvskruttiga charmiga ekonomibyggnader plus en nybyggd ladugårdsdel inredd för får. Plus skog och mark. Det är ett idealiskt ställe för off-grid och självhushållning, bland annat kan driftskostnaderna hållas väldigt låga genom att vattnet kommer från kallkälla med självtryck (0 kr) och uppvärmningen med ved från egen skog (=enbart arbetstid i kostnad). Det borde passa perfekt in på dagens fastighetsmarknad, i kristider och med rusande energipriser. Ändå verkar alla spekulanter enligt mäklaren vilja ha allt färdigt, modernt och bekvämt? Då ska man väl titta på lägenhet i stan och inte gammal gård på landet? Hur kan vi nå ut och hitta en köpare som liksom vi älskar det här stället? Charmen och läget gör att det är en dröm att bo där, för oss. Är vi verkligen ensamma i världen om att tänka så? Alla tips och råd om hur vi går vidare mottages tacksamt, för som sagt, tiden är en viktig faktor här. Många utländska turister finns i området främst under sommaren. Går det att marknadsföra mot tex en tysk/nederländsk marknad? Hur gör man det?
Jag tror priset är i överkant, och det är ett viktigt sökkriterium för många.

I övrigt tycker jag det är ett hus som är charmigt invändigt, och det är bra bilder inifrån (kanske skulle haft någon bättre bild på kökspannan?).
Det andra du beskriver i ditt inlägg syns dåligt eller inte alls på exteriörbilderna. Ska du locka en självhushållare hade det varit bra med fina bilder på bärbuskarna med dignande grenar, ladugården med några får som står och tuggar hö, en tjusig vedstapel och så vidare. Många spekulanter går i första hand på bilderna, och det intryck de ger.
 
  • Gilla
Michael Hübbert och 4 till
  • Laddar…
D
Allmänt tips: lägg utgångspriset på 995 000. Kan tänka mig att många söker med en gräns på 1 mille.
 
  • Gilla
dh2021 och 5 till
  • Laddar…
Tror det kommer bli svårsålt för dom pengarna, det ligger så avsides där det ligger. En gammal bekant bodde i byn strax nedanför er. O har passerat erat påväg norr ett flertal gånger.

Du får ganska fint hus för dom pengarna inne i människobyn, så antingen sänka priset eller vänta ut rätt köpare.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Nu kom ny info!
Det finns köpare men är inte rätt köpare.
Vad är haken här, finns det annat än pengar som påverkar?
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Tja, priset är det ju inte vi som bestämt utan vad vår mäklare anser rimligt.
Priset är ju vad ni som säljare är villiga att släppa det för. Om sen mäklaren anser att priset kanske är 300 tusen högre, har ju egentligen inte med saken att göra. Utan vill/behöver ni bli av med det och dom buden ni fått räcker till att lösa alla lånen, är det väl bara att sälja.
 
  • Gilla
Beida och 2 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Tja, priset är det ju inte vi som bestämt utan vad vår mäklare anser rimligt.
Nu verkade ni ju ha någon köpare så då får ni sälja till dem om pengar var de viktigaste. Vill ni hitta målgruppen som vill bo billigt/självförsörjande så är jag övertygad ni gör det om ni går ner tillräckligt långt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Hej. Jag behöver hjälp och tips, för nu börjar jag få panik! Vi har en gård i Norrbotten som legat ute på Hemnet i ganska många veckor nu och fortfarande inte blivit såld. I mitten av augusti flyttar vi utomlands! Då måste MÅSTE vi ha blivit av med gården, men hur? Det är en gammal gård, gammalt hus med timmerstomme och ett flertal gamla halvskruttiga charmiga ekonomibyggnader plus en nybyggd ladugårdsdel inredd för får. Plus skog och mark. Det är ett idealiskt ställe för off-grid och självhushållning, bland annat kan driftskostnaderna hållas väldigt låga genom att vattnet kommer från kallkälla med självtryck (0 kr) och uppvärmningen med ved från egen skog (=enbart arbetstid i kostnad). Det borde passa perfekt in på dagens fastighetsmarknad, i kristider och med rusande energipriser. Ändå verkar alla spekulanter enligt mäklaren vilja ha allt färdigt, modernt och bekvämt? Då ska man väl titta på lägenhet i stan och inte gammal gård på landet? Hur kan vi nå ut och hitta en köpare som liksom vi älskar det här stället? Charmen och läget gör att det är en dröm att bo där, för oss. Är vi verkligen ensamma i världen om att tänka så? Alla tips och råd om hur vi går vidare mottages tacksamt, för som sagt, tiden är en viktig faktor här. Många utländska turister finns i området främst under sommaren. Går det att marknadsföra mot tex en tysk/nederländsk marknad? Hur gör man det?
Varför så mycket dravel?
Ni påstår ju senare samma kväll att ni har bud?

Verkar mest som ni gnäller.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Rensat lite i tråden

/moderator
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Beskriv gärna vilken köpare som är "rätt köpare"!

Om ni nu söker efter en speciell typ av köpare så kan det ju vara viktig information att lämna redan i prospektet om att övriga ej behöver göra sig besvär.

Eller vill ni ha dessa oönskade intressenter för att driva upp priset/etablera en prisnivå och sedan hitta era drömmars köpare?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nissens
perra i skogen perra i skogen skrev:
Priset är ju vad ni som säljare är villiga att släppa det för.
Nej, priset är vad någon vill betala för det… det är grundläggande ekonomikunskaper…
 
  • Gilla
oobum och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, priset är vad någon vill betala för det… det är grundläggande ekonomikunskaper…
Det jag menade var att mäklaren har ju inget med vilket pris man som ägare är villig att sälja fastigheten för..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
@
endtyme skrev:
Hej. Jag behöver hjälp och tips, för nu börjar jag få panik! Vi har en gård i Norrbotten som legat ute på Hemnet i ganska många veckor nu och fortfarande inte blivit såld. I mitten av augusti flyttar vi utomlands! Då måste MÅSTE vi ha blivit av med gården, men hur? Det är en gammal gård, gammalt hus med timmerstomme och ett flertal gamla halvskruttiga charmiga ekonomibyggnader plus en nybyggd ladugårdsdel inredd för får. Plus skog och mark. Det är ett idealiskt ställe för off-grid och självhushållning, bland annat kan driftskostnaderna hållas väldigt låga genom att vattnet kommer från kallkälla med självtryck (0 kr) och uppvärmningen med ved från egen skog (=enbart arbetstid i kostnad). Det borde passa perfekt in på dagens fastighetsmarknad, i kristider och med rusande energipriser. Ändå verkar alla spekulanter enligt mäklaren vilja ha allt färdigt, modernt och bekvämt? Då ska man väl titta på lägenhet i stan och inte gammal gård på landet? Hur kan vi nå ut och hitta en köpare som liksom vi älskar det här stället? Charmen och läget gör att det är en dröm att bo där, för oss. Är vi verkligen ensamma i världen om att tänka så? Alla tips och råd om hur vi går vidare mottages tacksamt, för som sagt, tiden är en viktig faktor här. Många utländska turister finns i området främst under sommaren. Går det att marknadsföra mot tex en tysk/nederländsk marknad? Hur gör man det?
Sälj privat (t.ex. vi blocket) och anpassa priset utifrån förutsättningarna.... Huset är inte värt mer än vad någon köpare är villig att betala för det....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dennis_K och 1 till
  • Laddar…
endtyme skrev:
Hej. Jag behöver hjälp och tips, för nu börjar jag få panik! Vi har en gård i Norrbotten som legat ute på Hemnet i ganska många veckor nu och fortfarande inte blivit såld. I mitten av augusti flyttar vi utomlands! Då måste MÅSTE vi ha blivit av med gården, men hur? Det är en gammal gård, gammalt hus med timmerstomme och ett flertal gamla halvskruttiga charmiga ekonomibyggnader plus en nybyggd ladugårdsdel inredd för får. Plus skog och mark. Det är ett idealiskt ställe för off-grid och självhushållning, bland annat kan driftskostnaderna hållas väldigt låga genom att vattnet kommer från kallkälla med självtryck (0 kr) och uppvärmningen med ved från egen skog (=enbart arbetstid i kostnad). Det borde passa perfekt in på dagens fastighetsmarknad, i kristider och med rusande energipriser. Ändå verkar alla spekulanter enligt mäklaren vilja ha allt färdigt, modernt och bekvämt? Då ska man väl titta på lägenhet i stan och inte gammal gård på landet? Hur kan vi nå ut och hitta en köpare som liksom vi älskar det här stället? Charmen och läget gör att det är en dröm att bo där, för oss. Är vi verkligen ensamma i världen om att tänka så? Alla tips och råd om hur vi går vidare mottages tacksamt, för som sagt, tiden är en viktig faktor här. Många utländska turister finns i området främst under sommaren. Går det att marknadsföra mot tex en tysk/nederländsk marknad? Hur gör man det?
Vet inte om det är så känsligt att länka direkt till annonsen, rimligen vill TS ha spridning, ju fler som ser det ju bättre ?
Men iom att TS inte publicerade den själv så kanske jag inte skall lägga ut den, men antar att det är Huset utanför Älvsbyn för dryga miljonen som avsess (Stämmer med beskrivningen iaf).

Rent generellt: Om man har för få spekulanter så kanske man måste sänka priset.
Har man många spekulanter, men få budgivare så kanske ngt i beskrivningen vs verkligheten inte matchar

Om det är viktigt med både pris OCH vem som är köpare så får man nog förbereda sig på att det kan ta en del tid, om man inte har tur.,..
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.