Tja,

Ska flytta till ett hus med minst 1000 kvm gräs.

En gräsklippare med batterier verkar sakna samma klippbredd och kraft som bensinare men kommer med mindre underhåll och skötsel. Vill däremot inte ha en maskin som knappt orkar klippa gräset så fort det blir lite för långt eller blött, och vars batterier inte klarar av att ta hela gräsmattan på en laddning, samt batterier som tappar kapaciteten snabbt.

Ni som har stora tomter och gräsklippare med batterier, vad är er erfarenhet? Är ni nöjda eller skulle ni byta till bensinare?
 
Det finns ju ett alternativ till - elklippare, dvs med sladd. Vi kör en sån. Visst sladden kan vara ett irritationsmoment, å andra sidan slipper man ladda eller bry sig om sämre effekt samtidigt som det är tyst och mer miljövänligt än bensin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det finns ju ett alternativ till - elklippare, dvs med sladd. Vi kör en sån. Visst sladden kan vara ett irritationsmoment, å andra sidan slipper man ladda eller bry sig om sämre effekt samtidigt som det är tyst och mer miljövänligt än bensin.
Tror det alternativet försvinner för egen del då jag svurit flera gånger över sladden som jag tycker blir för störande
 
Varför inte en robot ? Tyst och laddar själv när den behöver. Alltid nyklippt gräsmatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Tja,

Ska flytta till ett hus med minst 1000 kvm gräs.

En gräsklippare med batterier verkar sakna samma klippbredd och kraft som bensinare men kommer med mindre underhåll och skötsel. Vill däremot inte ha en maskin som knappt orkar klippa gräset så fort det blir lite för långt eller blött, och vars batterier inte klarar av att ta hela gräsmattan på en laddning, samt batterier som tappar kapaciteten snabbt.

Ni som har stora tomter och gräsklippare med batterier, vad är er erfarenhet? Är ni nöjda eller skulle ni byta till bensinare?
Har en 36V ryobi klippare och den klarar att klippa 2x400m2 på en laddning.

46 cm bred är den.
 
Minns inte gräsytan vi hade i förra huset, men 700-800m2 kanske. Det gick inte att köra på en laddning med vår Bosch batteriklippare, utan brukade bli att köra ena halvan, ladda och sen andra halvan. Var gräset riktigt långt och kanske lite blött blev det tre vändor. Men hade det varit ett riktigt irritationsmoment hade det varit enkelt att skaffa ett batteri till. Tror det är på 4Ah.

Även om jag gillar att batteriklippare faktiskt är förvånansvärt bra, så tror jag ändå att smärtgränsen går vid 1000m2. Lite beroende på hur ofta man vill klippa och hur mycket tid man vill lägga ner.
 
Jag har en stiga multclip som är ca 4-5 år gammal. Den har plågats otroligt mycket!! Det enda som är problem att klippa är blött gräs, inte för att den inte orkar utan för att gräset fastnar under. Jag har inte märkt någon mattning av batteriet. Batteriet räcker till ca 400-500 kvm. Jag kommer aldrig mer köpa något annat än en batteriklippare!! Jag är supernöjd!!!
 
Tack för allas synpunkter, ska smälta allt och internetforska lite till och sen får vi se vad det blir exakt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.