J
Jag har inte något bra svar på varför, men om alla andra program lämnar vatten kvar så skulle jag satsa på att byta backventil. Det är inte bara sista urpumpning som påverkas utan även alla de inuti varje program och du kommer att få vatten från huvuddisk som är kvar i första skölj osv. Resultatet är att disken inte blir lika ren.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
J johmi skrev:
Jag har inte något bra svar på varför, men om alla andra program lämnar vatten kvar så skulle jag satsa på att byta backventil. Det är inte bara sista urpumpning som påverkas utan även alla de inuti varje program och du kommer att få vatten från huvuddisk som är kvar i första skölj osv. Resultatet är att disken inte blir lika ren.
Jag har beställt delen så vi får testa.
Lämnar besked hur det gick sen också så andra kan få nytta av det.
 
  • Gilla
Katarzyna Tiric
  • Laddar…
Kryper på golvet och kommer åt utrymmet nu men att få bort slangen är omöjligt då den sitter i en låsklyka. Måste man ta bort avloppsvatten för att vrida runt eller vad?
Inre delen av en maskin med synliga sladdar och en slang fast i en låsklyka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FreQa FreQa skrev:
Kryper på golvet och kommer åt utrymmet nu men att få bort slangen är omöjligt då den sitter i en låsklyka. Måste man ta bort avloppsvatten för att vrida runt eller vad?
[bild]
Svarar mig själv: här är en bra video som visar att man måste vända upp och ner på maskinen så går det.
Hoppas inte vattnet rinner ut bara.
 
J
Räcker det inte med att lägga den på rygg? Och därefter skruva bort ”yttre botten”.
 
J johmi skrev:
Räcker det inte med att lägga den på rygg? Och därefter skruva bort ”yttre botten”.
Inte bottenfronten. Slangen sitter ju med klykan som är en del av bottenplattan
 
Hur vänder man en använd diskmaskin utan att vatten i slangar och behållare rinner ut?
 
Åh, äntligen har jag fått ihop maskinen efter några omstarter. Inte var det lika lätt som ovan nämnda video. Nu sitter jag och lyssnar och spanar på maskinen om den håller tät.
 
  • Gilla
johmi
  • Laddar…
Tänkte ge en kort beskrivning av de som också vill försöka...

Först byggde jag mig en större plattform att transportera diskmaskinen då den endast har tre plastfötter (kan vara bra till annat också)
En uppfälld skottkärra med ett plywoodark och en skruvdragare på en träaltan i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen koppla ur vatten, avlopp och el.

Trixade ut maskinen utomhus (mer plats och mindre risk för blött golv)

Med tips från videon så skruva jag av panelen på luckan, panelen under luckan och sidopanelerna.

Sen montera loss öppningsfjädrarna. Det sitter ett skydd över.
Diskmaskinens bottenplatta uppvikt som visar avloppsslang och inre mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningsfjädrarna :
Närbild på öppen diskmaskin som visar öppningsfjädrar, slangar och mekanism fritt tillgängliga under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att komma åt så mycket som möjligt så ska man tippa runt den. Jag valde att göra det utomhus då det kan rinna en del vatten, vilket det också gjorde. Filten hade jag för att inte tappa bort skruv.
Avloppsslang med koppling, ligger på en blå filt utomhus bredvid röd vägg och trägolv med vattenspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med botten upp så låser man upp bottenplattan mitt på.
Diskmaskinsdelar och skruvar ordnade på en filt för att inte tappa bort dem under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lossar man på sidorna, tre stycken. Slangarna till/från tanken håller emot mycket så pilla loss/bänd lite på dem.

När låsen var öppna var det tajt så jag ryckte upp den från glidfästena då den satt hårt.

Här ser man det mesta man behöver komma åt
Demo på en öppnad diskmaskin med borttagna paneler som visar interna komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu gick det lätt att komma åt avloppsslangen (alltså den delen som sitter mellan tanken om avloppshålet).

Här ser man backventilen.
Nedvänd diskmaskin utomhus med synlig backventil och blå kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen större skillnad på gammal och ny.
Diskmaskins backventil, en ny vit och en gammal gul, på öppen grå maskinbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att gå baklänges.

Gällande maskiner har jag tummen mitt i handen men får bita i det sura äpplet ibland.

Alla skruvarna är iskruvade, på rätt ställe, tror jag.

Enda som är kvar är en blå/vit tätlist som jag inte kan komma på hur den sitter för att täta luckan.

Ett bra tips för oss ovana : fota!

Mycket av innehållet i denna maskin stämmer överens med Miele, Siemens och NEFF.
 
Min historia, så här långt, föll sig platt.

Diskmaskinens inre med vatten över silens kant och spill runtomkring, problem med avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FORTFARANDE VATTEN ÖVER SILEN!!!
:mad::devilish:

Kan det vara fel med programmet i och med att kortprogrammmet på 29 minuter tömmer som den ska?
 
Nytt test: jag satte programmet på tömning (starta ett program och håll in startknappen till den säger att det är en minut kvar.
Då tömde den i varje fall.
 
J
Knepigt.

När du startar ett program (valfritt) så brukar alltid avloppspumpen gå (för att pumpa ut ev rester av kaffe och andra drycker som runnit ur glas/koppar). Starta maskinen med den höga vattennivån och precis när du hör hur pumpen stannar, vattenintaget börja öppnar du dörren för att se vad som händer. Du kan göra detta utan att filtret är på plats.

är vattennivån oförändrad?
Har den sjunkit?
Är den då stabil på den nivån eller fylls det sakta på?
 
J johmi skrev:
Knepigt.

När du startar ett program (valfritt) så brukar alltid avloppspumpen gå (för att pumpa ut ev rester av kaffe och andra drycker som runnit ur glas/koppar). Starta maskinen med den höga vattennivån och precis när du hör hur pumpen stannar, vattenintaget börja öppnar du dörren för att se vad som händer. Du kan göra detta utan att filtret är på plats.

är vattennivån oförändrad?
Har den sjunkit?
Är den då stabil på den nivån eller fylls det sakta på?
Ska testa.
Funderar om det är aquastoppet som läcker (det är rent vatten som står kvar)
 
J
Ja, det kan vara en teori. Men eftersom du inte får total översvämning så finns det funktionalitet i aquastoppet. Nu kommer jag inte ihåg huruvida Bosch har både aquastop och inloppsventi eller bara aquastop (som Miele). Är det de fösta fallet så är det inloppsventilen som läcker men aquastop fungerar.
 
J johmi skrev:
Knepigt.

När du startar ett program (valfritt) så brukar alltid avloppspumpen gå (för att pumpa ut ev rester av kaffe och andra drycker som runnit ur glas/koppar). Starta maskinen med den höga vattennivån och precis när du hör hur pumpen stannar, vattenintaget börja öppnar du dörren för att se vad som händer. Du kan göra detta utan att filtret är på plats.

är vattennivån oförändrad?
Har den sjunkit?
Är den då stabil på den nivån eller fylls det sakta på?
Den sjönk undan helt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.