E
De kan vägra byta mätaren om den är monterad på eternit.
 
Det är möjligt, men det märks när dom kommer. Mätaren ser ut att vara av halvny modell redan så någon har bytt där i närtid redan.

En fråga, vad är det TS använder att mäta impulserna på mätaren?
 
L LantbrukarN skrev:
Det är möjligt, men det märks när dom kommer. Mätaren ser ut att vara av halvny modell redan så någon har bytt där i närtid redan.

En fråga, vad är det TS använder att mäta impulserna på mätaren?
Hoppas dom är ok med det. Har sneglat hos grannarna och många har likadana skåp som mig.

Mätaren är nåt eon körde kampanj på för ett tag sen för att bevaka förbrukningen. Den funkade inte så bra, hade dålig kontakt med wifit hemma. Men med nya mätarna ska man ju kunna se förbrukningen ändå.
 
Uppdatering. Dom sa ingenting om eterniten :)
Har haft mycket att göra så inte kommit nånstans med det här. Men idag såg jag att det sitter nåt som ser ut som ett motorskydd på kapen. Betyder det att jag kan skippa jfb?
Schneider Electric motorskyddsbrytare monterad på en blå maskin, omgiven av kabel och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Parvel82 skrev:
Uppdatering. Dom sa ingenting om eterniten :)
Har haft mycket att göra så inte kommit nånstans med det här. Men idag såg jag att det sitter nåt som ser ut som ett motorskydd på kapen. Betyder det att jag kan skippa jfb?
[bild]
Nej du ska inte skippa JFB det finns i princip ingen väg förbi den i ditt fall. Och varför skulle du vilja komma undan den?

Och det var ju bra att de inte tog upp eterniten det var åtminstone från min sida väntat att de inte skulle bry sig om det. Gör nu ett bra jobb med att få till ditt uttag.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej du ska inte skippa JFB det finns i princip ingen väg förbi den i ditt fall. Och varför skulle du vilja komma undan den?

Och det var ju bra att de inte tog upp eterniten det var åtminstone från min sida väntat att de inte skulle bry sig om det. Gör nu ett bra jobb med att få till ditt uttag.
Ok, trodde dom gjorde ungefär samma sak. Varför behöver man jfb? Det finns ingen sån alls hos mig.
 
Jordfelsbrytaren skyddar dig. Motorskyddet skyddar motorn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Parvel82 skrev:
Ok, trodde dom gjorde ungefär samma sak. Varför behöver man jfb? Det finns ingen sån alls hos mig.
Sen lång tid tillbaka är det krav på JFB för uttag och även av den typ du vill ha. Motorskyddet är till för att som namnet säger skydda motorn. En JFB främst som ett skydd av människor vid elfel där man kan få ström genom kroppen och till viss del även mot brand.

Så gör du något nytt ska du följa de reglerna och det kan eller bör man göra även om man inte sätter upp fler uttag utan som ett bra förebyggande.
 
useless useless skrev:
Jordfelsbrytaren skyddar dig. Motorskyddet skyddar motorn.
Ok. Är det brandrisk eller att apparater blir strömförande som jfb motverkar?
 
jfb'n bryter strömmen om du rör en trasig apparat och får ström genom kroppen. Oavsett vilka apparater eller övriga skydd som är inkopplade.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ok då vet jag :) Har aldrig bott nånstans med jfb och trodde det var nåt man har i verkstäder och industrier.
 
useless useless skrev:
jfb är krav i alla bostäder sedan ett antal år tillbaks...

[länk]
Men endast vid nyinstallation? Eftersom jag inte har nån och inte fått nåt krav på att sätta in en.
 
Eftersom du sätter upp ett nytt uttag utomhus så är det krav på att det ska skyddas av en jfb.
 
useless useless skrev:
Eftersom du sätter upp ett nytt uttag utomhus så är det krav på att det ska skyddas av en jfb.
Ja jag förstår att det är en nyinstallation(y)
Undrade mer över om det fanns nåt krav på min befintliga installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.