K
Jag har några vattenrör i huset som har kvar original-isolering från 40-talet. Jag undrar om det ser ut att vara asbest i isoleringen? Se bilder.

Gamla isolerade vattenrör där isoleringen är skadad och fibröst material är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla isolerade vattenrör som är ommålat, möjlig asbest, under husets tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man brukade sällan isolera rören helt med asbest, oftast är det stenull med omvirad gasbinda. Men vid rörkrökar så blir ofta ytterhörnet "tunnare", och då lade man ibland på asbestbaserat spackel utanpå för att få samma isoleringstjocklek. Kan även ha spacklats på raka partier om de klantat sig och gjort ojämn svepning. Asbestspacklet brukar se ut som ett ljusbrunt skikt med några millimeters tjocklek, smulas till ett fint pulver om du rör vid det. Använd blomspruta och blöt ner medan du jobbar om du ska ta bort, då dammar det inte (det är bara dammet som är farligt).
 
  • Gilla
Krabbeluring och 7 till
  • Laddar…
Stick försiktigt in en kniv i böjen och kolla om det är "pulver" under yttersta lagret.
Men kom ihåg att asbest inte är farligt förän du sprider det i luften!
 
  • Gilla
Falken7 och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Vanligt är att man isolerade med kiselgurmassa i rörböjarna. Det går inte att se på bilderna. Isoleringen, den bruna är troligen en nöthårsfilt. (Ej asbest) Hittar du grågul massa som blir till pulver, eller vit papp längst in på röret (raksträckor) har du asbest.
 
  • Gilla
Mats48 och 2 till
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Man brukade sällan isolera rören helt med asbest, oftast är det stenull med omvirad gasbinda. Men vid rörkrökar så blir ofta ytterhörnet "tunnare", och då lade man ibland på asbestbaserat spackel utanpå för att få samma isoleringstjocklek. Kan även ha spacklats på raka partier om de klantat sig och gjort ojämn svepning. Asbestspacklet brukar se ut som ett ljusbrunt skikt med några millimeters tjocklek, smulas till ett fint pulver om du rör vid det. Använd blomspruta och blöt ner medan du jobbar om du ska ta bort, då dammar det inte (det är bara dammet som är farligt).
Om det nu är asbest isoleringen, såå?? Varför måste du ta bort isoleringen? Det skadar ingen så länge som det är som det är. --Behåll och ev måla över isoleringen eller --Ta bort och gör det själv som EPLGH beskriver. Stoppa delarna i en plastpåse och ta till återvinningen. Mindre mängd, vilket det troligen är i detta fall, brukar vara gratis (ingå i den kommunala taxan). Denna lilla mängd asbest skadar ingen. Det behövs många år i en helt annan miljö innan ev. skador på lungorna kan påvisas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
Svårt att se på bilderna. Kring mina rör är det som dina med papp/väv+hår, men även med en "pasta" klämd mot röret längst in som innehåller asbest, även på raksträckorna. Har skickat på kontroll, så är säker på att det är det. Normalt sägs det ju att det bara är i böjarna (om nåt) men det fanns nog lika många sätt som hantverkare.

Låt det sitta är mitt förslag om inte rören ska bytas.
 
K
Tack för er input kring detta.
Jag ska undersöka isoleringen mer noga. Jag har inte planerat att ta bort isoleringen men jag vill gärna veta var det finns asbest i huset.
 
Ta aldrig bort isoleringen själv om du misstänker att den innehåller asbest, behövs bara någon enstaka fibrer i lungan för att utveckla cancer. Vi hade liknande rör i våran källare som vi lät testa, innehöll asbest i böjarna och vi lät Ocab sanera det (var väl totalt en sådär 10-12 meter rör med 7 böjar som går i källartaket), total kostnad var bara lite drygt 6000kr inkl. provtagning med test. Väl värt pengarna för att vara på säkra sidan. Asbestfibrer är väldigt lätta och kan sväva runt i luften vääääldigt länge i huset om ej sanerat rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokdåre och 2 till
  • Laddar…
D Dave Lister skrev:
Ta aldrig bort isoleringen själv om du misstänker att den innehåller asbest, behövs bara någon enstaka fibrer i lungan för att utveckla cancer. Vi hade liknande rör i våran källare som vi lät testa, innehöll asbest i böjarna och vi lät Ocab sanera det (var väl totalt en sådär 10-12 meter rör med 7 böjar som går i källartaket), total kostnad var bara lite drygt 6000kr inkl. provtagning med test. Väl värt pengarna för att vara på säkra sidan. Asbestfibrer är väldigt lätta och kan sväva runt i luften vääääldigt länge i huset om ej sanerat rätt.
Ja alltså jag tror du har svårt att hitta något belägg för det där svamlet? Tror du du får lungcancer direkt av lite radon med? Givetvis är det bevisat att asbestexponering är cancerframkallande men skulle väl gissa på att mängden fiber som hamnar i lungorna efter att byta isolering på ett rör hemma motsvarar riskökningen att röka ett paket cigaretter?
 
  • Gilla
mauripirkonen och 1 till
  • Laddar…
Mina rör i källaren så nästan exakt likadana ut, där var det asbest i själva väven som sitter ytterst enligt analysen. Har också typ som ett ”pulver” längst in men det var alltså väven som hade asbest. Jag hade samma på raksträckorna…
 
R
T TypRätt skrev:
Ja alltså jag tror du har svårt att hitta något belägg för det där svamlet? Tror du du får lungcancer direkt av lite radon med? Givetvis är det bevisat att asbestexponering är cancerframkallande men skulle väl gissa på att mängden fiber som hamnar i lungorna efter att byta isolering på ett rör hemma motsvarar riskökningen att röka ett paket cigaretter?
Min far sågade eternit med fogsvans, skavde kanterna med rasp. Borrade med borrsväng, drog in massor av skit. Aldrig mask, det existerade inte. Fick aldrig hosta eller annat. Blev 93 år gammal.
Man skall inte bli hysterisk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det är väl ändå onödigt att dra i sig ännu något som kan ge en cancer? Finns väl nog mycket skit man får i sig som det är som bidrar till det, att sen lägga på ännu mer skit som orsakar det är att be om problem.
 
R
K klub skrev:
Jag har några vattenrör i huset som har kvar original-isolering från 40-talet. Jag undrar om det ser ut att vara asbest i isoleringen? Se bilder.

[bild] [bild]
Du kan ha eternit i taken. Det var vanligt i pannrum och tvättstuga där det eldades med ved eller koks. Jättebra material.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
KristinaRT
För att vara säker behöver man testa materialet, men mtp ålder och placering kan man göra det enkelt för sig och förutsätta att det är asbest i någon del av isoleringen (böjar, ytskikt eller innerskikt).
Om du planerar att riva, använd bra andningsskydd (som alltid då man river!), bind fibrer genom att måla först och paketera i påsar som du tejpar igen. Att stänga dörren/plasta för att förhindra dammspridning till övriga huset är också bra. Till sist en ordentlig rengöring så är problemet ut världen….
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
E ElFeo2 skrev:
Mina rör i källaren så nästan exakt likadana ut, där var det asbest i själva väven som sitter ytterst enligt analysen. Har också typ som ett ”pulver” längst in men det var alltså väven som hade asbest. Jag hade samma på raksträckorna…
Mest troligt var det i färgen, normalt använde man papp och binda längst ut. I sällsynta fall har jag varit med om att man använt asbestpapp (vit) och inte cellolusa, dvs oblekt brunt papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.