A
skoge skoge skrev:
Enklast är ju att ni åker till en firma som deaktiverar Adblue-systemet
Detta borde partier tävla om nu... vem som är mest anti Putin... Och erbjuder anti Adblue.. ;)
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Enklast är ju att ni åker till en firma som deaktiverar Adblue-systemet
Kan man också göra om man skiter i allt... Dessutom lär det nog bli problem hos farbror bilprovning.
 
A
R roli skrev:
Kan man också göra om man skiter i allt... Dessutom lär det nog bli problem hos farbror bilprovning.
Ja om inte regeringen kliver in och stoppar den miljökontrollen pga de sanktioner vi skapat och att de skulle ha tagit detta i beaktning... Och då bunkrat åt folket..
 
Nja verkar som de flesta klarar sig både utan adBlue, dpf och egr genom besiktningen och ändå bra värden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Nja verkar som de flesta klarar sig både utan adBlue, dpf och egr genom besiktningen och ändå bra värden
beror väl lite på hur pass effektiv motorn är..
vet att MFs motorer från Kina var så pass dåliga i effektivitet att de fick dränka med Adblue... Och det var inte små mängder som gick åt...
 
Maskintok skrev:
beror väl lite på hur pass effektiv motorn är..
vet att MFs motorer från Kina var så pass dåliga i effektivitet att de fick dränka med Adblue... Och det var inte små mängder som gick åt...
Ja iof nu tänkte jag på bmw som jag åker men det är klart det kan vara olika så långt tänkte jag inte :oops:
 
A
nino nino skrev:
Ja iof nu tänkte jag på bmw som jag åker men det är klart det kan vara olika så långt tänkte jag inte :oops:
BMW har ganska effektiva motorer..
Men det finns ju andra som säkert har tummat lite på detta... vilka har jag int en aning om...
Det där med utsläpp är för mig en icke fråga... Det är så många andra som har hysteri i detta så...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R roli skrev:
Kan man också göra om man skiter i allt... Dessutom lär det nog bli problem hos farbror bilprovning.
Finns andra sätt att få ner värdena hos bilprovningen... har besiktat bil med bortplockad katalysator, den var inga problem att få godkänd
 
R roli skrev:
Kan man också göra om man skiter i allt...
Njae, man behöver nog inte skita "allt". ;) Det räcker väl att man skiter i om "Adblue-systemet" fungerar eller ej? :thinking:
 
Jo visst, det är mycket man kan göra för att klara sitt fordon genom en besiktning. Men varken katalysatorer eller Adblue systemet sitter på dagens bilar för att biltillverkarna tycker att det är "kul" att montera dit dess produkter. Utan de är ju där för att reducera utsläppen till vår planet och i det långa loppet vår framtida överlevnad...
 
G
Maskintok skrev:
beror väl lite på hur pass effektiv motorn är..
vet att MFs motorer från Kina var så pass dåliga i effektivitet att de fick dränka med Adblue... Och det var inte små mängder som gick åt...
Men urean är väl till för att minska Nox och Nox ökar med ökad temp och kompression alltså ökad verkningsgrad?
 
R roli skrev:
Jo visst, det är mycket man kan göra för att klara sitt fordon genom en besiktning. Men varken katalysatorer eller Adblue systemet sitter på dagens bilar för att biltillverkarna tycker att det är "kul" att montera dit dess produkter. Utan de är ju där för att reducera utsläppen till vår planet och i det långa loppet vår framtida överlevnad...
Hur stor skillnad är det på en euro 5 och en 6 motor då?
 
A
G OMathson skrev:
Men urean är väl till för att minska Nox och Nox ökar med ökad temp och kompression alltså ökad verkningsgrad?
Nja ökad kompression är ju inte allt som behövs.. avgasreningen blir inte så fruktansvärt mycket bättre bara för att kompressionen ökar.. vissa rester av förbränningen finns ju fortfarande kvar..
 
Sen kan det ju vara så att man får skrota vissa bilar för det är för dyrt att laga, då kan man ju fråga sig är det bättre att skrota eller plocka bort vissa saker och åka vidare?

Är det bättre att ha bilar med egr som bäckar igen med rengöring som följd och massa rengöringsmedel som går åt, stora lager med reservdelar som kanske får kasseras efter nåt år

Men man kan ju aldrig veta sånt där...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
G
Maskintok skrev:
Nja ökad kompression är ju inte allt som behövs.. avgasreningen blir inte så fruktansvärt mycket bättre bara för att kompressionen ökar.. vissa rester av förbränningen finns ju fortfarande kvar..
Visst, men problemet med oförbrända kolväten kan man väl inte lösa med urea?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.