Montymeehan Montymeehan skrev:
VAR ÄR MÄKLAREN? Vad har mäklaren för ansvar gentemot säljaren?
Min erfarenhet?

A) Inga problem vid affären= mäklaren tar pengarna (sjukt överdriven summa) och skrattar hela vägen till banken.

B) Problem vid affären = mäklaren tar pengarna (sjukt överdriven summa), förklarar att han inte har med problemet mellan säljare och köpare att göra utan endast agerat som medlare, hänvisar möjligen till en jurist och skrattar sedan hela vägen till banken.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
Montymeehan Montymeehan skrev:
VAR ÄR MÄKLAREN?
Antar denne sysslar med nya affärer?
Montymeehan Montymeehan skrev:
Vad har mäklaren för ansvar gentemot säljaren?
I denna fråga skulle jag säga inget då jag har svårt att se att mäklaren kan styra över vad en köpare tar sig för. Jag är dock ingen expert på var en mäklares uppdrag slutar. Menar du att mäklaren har ett ansvar här?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Här kan man läsa lite om det:

[länk]
Jaha, och jag hade visst blandat ihop ordning på köpekontrakt och köpebrev. Tack för länken. Samtidigt tycker jag det är lite märkligt vid jämförelse med lös egendom. Om någon t.ex. beställer en bil, som kanske inte ens är tillverkad, så är väl i allmänhet båda parter bundna av ett sådant kontrakt, om man bortser från force majeur, men normalt blir väl beställaren ägare i samband med att hen betalar och tar bilen i besittning. Sedan är det en annan sak att kontraktet kanske kan säljas vidare före leverans.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antar denne sysslar med nya affärer?
I denna fråga skulle jag säga inget då jag har svårt att se att mäklaren kan styra över vad en köpare tar sig för. Jag är dock ingen expert på var en mäklares uppdrag slutar. Menar du att mäklaren har ett ansvar här?
Jag tänker lika.

En mäklare lägger sig inte i om köparen ska in och mäta, och skulle nog aldrig rekommendera att man ger bort nycklarna innan affären är fullbordad (allt betalt och objektet överlåtet).
 
Affären är i lås sen förra v och det blev inget mer strul. Tack alla för visat intresse och hoppas det kan hjälpa om någon annan hamnar i liknande situation. Kontentan är väl att aldrig va godtrogen, lita inte på någon, unna dig några bira i helgen och lämna inte ut nycklarna innan tillträde!

Ha det gött!
 
  • Gilla
Modig och 21 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Affären är i lås sen förra v och det blev inget mer strul. Tack alla för visat intresse och hoppas det kan hjälpa om någon annan hamnar i liknande situation. Kontentan är väl att aldrig va godtrogen, lita inte på någon, unna dig några bira i helgen och lämna inte ut nycklarna innan tillträde!

Ha det gött!
Låter bra att affären är i lås!

Om man ska vara petig så var den i lås redan när ni skrev kontraktet...

Men menar du att allt är fullbetalt nu?
 
S Sir Duke skrev:
Låter bra att affären är i lås!

Om man ska vara petig så var den i lås redan när ni skrev kontraktet...

Men menar du att allt är fullbetalt nu?
yes det jag menar
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och avtalsrätten är en del av civilrätten.
Hör inte till den offentliga rätten, alltså en civilrättslig fråga.
Ja, men jag syftade (lite oklart kanske) på att huruvida den civilrättsliga ägaren får börja riva innan tillträdesdagen beror på vad de båda kontrahenterna kom överens om i köpekontraktet (köpeavtalet).

Eller något annat avtal. I det här fallet tycks det som att köparen och säljaren avtalade om att köparen skulle få mäta lite i huset innan tillträdesdagen.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Lagfarten har en rad viktiga uppgifter.
Ja många uppgifter.
Jag vill ändå med bestämdhet hävda att den viktigaste uppgiften är att visa vem som ska betala fastighetsskatten. Vad kan vara viktigare än det? ;)
(Den där krumeluren på slutet borde nog ha var med i inägg #188 också. Ibland behöver man vara tydligare än man tror att man är).
Vem som är skattskyldig är inte en sådan, ty det är ägaren, inte lagfaren ägare som är skyldig att betala skatt/fastighetsavgift.
[länk]
Å andra sidan:
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/fastighetenellerbostadsratten.4.3528414214b3f875805ce2.html?highlight="som ska betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt."#:~:text=Om det sker,fastighetsavgift eller fastighetsskatt
Nu är lagfaren ägare för det mesta den riktiga ägaren, men inte alltid. Och skatteverket lägger nog ingen energi på att reda ut förhållandena utan skickar nog bara debiteringen till den som har lagfart.
Precis min poäng.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag vill ändå med bestämdhet hävda att den viktigaste uppgiften är att visa vem som ska betala fastighetsskatten. Vad kan vara viktigare än det?
Då skatteverket är noga med att det är ägaren som är skattskyldig, och dessutom lägger ut en hel del text om kontraktsdatum som dag för ägarbyte alt en i kontraktet bestämd tidpunkt.
Så är det VÄLDIGT tydligt att skatteverket inte ser lagfaren ägare som skattskyldig, utan den som äger fastigheten. Registret är bara ett register.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
vem som ska betala fastighetsskatten. Vad kan vara viktigare än det?
För lantmäteriet och för fastighetsägaren är det inte alls viktigt.

För skatteverket är det viktigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antar denne sysslar med nya affärer?
I denna fråga skulle jag säga inget då jag har svårt att se att mäklaren kan styra över vad en köpare tar sig för. Jag är dock ingen expert på var en mäklares uppdrag slutar. Menar du att mäklaren har ett ansvar här?
Men i det här fallet var väl mäklaren och köparen bekanta eller rentav vänner? Och så får det inte gå till. Mäklaren hade på något sätt "gått i god" för köparen när denne ville ha tillgång till nycklar. Så mäklaren har involverat sig själv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK
Men vad tycker du TS ska göra nu då?
Om det är flera saker, i vilken ordning, och när?

edit:
Och välkommen till forumet! (y)

Och nu såg jag att du varit med en tid, så jag får mest välkomna första postningen. :)
Tack Mikael L, så artigt av dig att hälsa välkommen. :)
Ibland tycker jag det är lite väl mycket om häckar som grannen tagit ner och då gitter jag inte ge mig in i diskussionen, men det här ämnet tyckte jag var spännande. Man få ju lite ont i magen när man läser en sådan här berättelse. Hemskt att få sin tillit till medmänniskorna utnyttjad på detta vis.
 
Montymeehan Montymeehan skrev:
Men i det här fallet var väl mäklaren och köparen bekanta eller rentav vänner? Och så får det inte gå till. Mäklaren hade på något sätt "gått i god" för köparen när denne ville ha tillgång till nycklar. Så mäklaren har involverat sig själv.
Oj. Då har ju mäklaren svikit sitt uppdrag.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då skatteverket är noga med att det är ägaren som är skattskyldig, och dessutom lägger ut en hel del text om kontraktsdatum som dag för ägarbyte alt en i kontraktet bestämd tidpunkt.
Så är det VÄLDIGT tydligt att skatteverket inte ser lagfaren ägare som skattskyldig, utan den som äger fastigheten. Registret är bara ett register.
Läs det markerade på websidan jag länkade till i inlägg #204.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.