magda136 skrev:
[OT] Sommartorparn: vad använder du när du tvättar av mögelprickar och smuts? Någon form av kemikalie, utspädd målartvätt eller liknande?[/OT]
Vanligtvis vatten med lite diskmedel. Är det mycket mögel eller alger så har jag använt en produkt från Bioclean. Tror den heter alg- och mögeltvätt. Fick bra betyg i Folksams test och lär vara miljövänligt.
 
Snigla skrev:
Släta dörrar eller? vilken färg blev det? hur många ggr fick du måla?
Ha det gött,
MVH Sandra
Nej stående "panel". liggande bred bräda längst ner, och 2 fönster på den ena.

Jag målade vit, med beckers vattenburen färg. En strykning grund och två täckfärg.
 
PROBLEM I TOMTESKOGEN: Inte utsideproblem, utan insideproblem... hmm.. jag trodde jag gjorde rätt men tydligen inte haha ;) Iaf så har jag slipat insidan av dörren (helt slät) och torkat/tvättat.. låtit den stå några dagar.. grundat den med någon grundfärg från hm alcro (tror jag).. har dessutom målat två varv med några dagars mellanrum (alltså mellan varje "moment")..

Jag märkte efter vanlig-färg-strykning-ett att det efter någon dag var några (kanske 15 st) små små bruna prickar i färgen.. såg ut som utspätt kaffe som stänkt på dörren (alltså de syns inte om man tittar en bit ifrån, men om man tex tittar nära i solljuset så syns de ganska tydligt fast de är små). Jag var osäker på om det var något som slagit igenom eller om vi faktiskt kladdat p dörren.. så jag torkade av.. och dagen efter målade jag strykning två.. men de där små förargliga prickarna kom upp igen bara någon kvart efter jag målat klart.. va fasiken är det för något? måste vara något som slår igenom från "grundträet"..? ska man slipa bort dom.. ha på nått (vadå kvistmedel???) och så måla igen.. eller hur ska man bete sig?? (de är ju så små prickar och så lite, om jag samlade ihop alla prickar på ett ställe var de fortfarande inte större än en halv tioöring..om ens det)

Tips?

MVH Sandra
 
..inga goda råd?
 
Attans va mina projekt tar lång tid ibland, men det finns så mycket saker som kommer imellan haha..
Har nu målat utsidan av dörren svart och är superdupernöjd, har inte sett hur den står sig över ett år än (har bara varit målad ett par månader..) - men det blev en väldig förbättring i "utseendet" på huset iaf.. och de svartmålade spaljeerna gjorde sitt till också.. *det tar sig sa mordbrännaren* :)

Dock blev resultatet av "nya dörren" att sidoljusets gula ruta verkligen blev o se "pissgul" ut..så den ska helt klart bytas ut mot en vit/frostad variant.. :)

Ska lägga in en bild sen för att skryta över min svarta dörr ;)

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
 
dorren2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 5 till
  • Laddar…
Åh, sådana dörrar är ju skitfula i vanliga fall, och svarta dörrar gillar jag inte, men det där var ju vekrligen ett "två fel blir ett rätt". Fantastiskt!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tackar Anna_H!
Är väldigt nöjd själv.. mycket billigare än att köpa en ny dörr dessutom (y)

Har aldrig funderat på svart dörr innan heller, men det blev liksom som en tråd vi följer på utsidan ..hehe.. alla detaljer målas svarta (vi bor i ett sånt där klassiskt "70-tals vitt mexitegelhus".. sånt som hade mer mörkbruna detaljer än svarta från början.. vi gör alla detaljer svarta nu när vi "fräschar upp"..)

Grannen sa rätt ut att det inte var snyggt när jag målat hahahaha.. tog inte direkt illa upp för hon bara är sån (rättfram).. men efter nästan 2 veckor kom hon över och sa lika rättframt att "du den där dörren, jag har tänkt på det nu och i helhet med hela framsidan du fixat så blev den inte så tokig ändå.. det blev faktiskt ganska bra" ..sen gick hon igen.. haha (y) .. ibland måste de få vänja sig...

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tackar Anna_H!
Är väldigt nöjd själv.. mycket billigare än att köpa en ny dörr dessutom (y)

Har aldrig funderat på svart dörr innan heller, men det blev liksom som en tråd vi följer på utsidan ..hehe.. alla detaljer målas svarta (vi bor i ett sånt där klassiskt "70-tals vitt mexitegelhus".. sånt som hade mer mörkbruna detaljer än svarta från början.. vi gör alla detaljer svarta nu när vi "fräschar upp"..)

Grannen sa rätt ut att det inte var snyggt när jag målat hahahaha.. tog inte direkt illa upp för hon bara är sån (rättfram).. men efter nästan 2 veckor kom hon över och sa lika rättframt att "du den där dörren, jag har tänkt på det nu och i helhet med hela framsidan du fixat så blev den inte så tokig ändå.. det blev faktiskt ganska bra" ..sen gick hon igen.. haha (y) .. ibland måste de få vänja sig...

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Hur gick det sen? Föll färgen av?
 
G Glastron skrev:
Hur gick det sen? Föll färgen av?
Bor inte kvar i huset ifråga, men den satt kvar och färgen var kvar förra året iaf när vi åkte förbi :)

.. och vi flyttade för 8 år sedan!
 
Snigla Snigla skrev:
Bor inte kvar i huset ifråga, men den satt kvar och färgen var kvar förra året iaf när vi åkte förbi :)

.. och vi flyttade för 8 år sedan!
Aha, kul, bra jobbat då!
 
G Glastron skrev:
Aha, kul, bra jobbat då!
Vet ju dock inte hur många ggr de fyllt på.. eller om de gjort det.. kunde bara konstatera att dörrpartiet var svart än :cool:
 
  • Gilla
Glastron
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Det där blev ju snyggt! Hur gjorde du med insidan, målade du allt i samma kulör? Använde du täckfärg eller någon livlig lasyr?

Vi har ganska bred karm (någon sorts dubbelkarm eftersom det ska sitta en innerdörr bakom ytterdörren), så jag är lite orolig att det ska bli väldigt svart om vi ger oss på samma sak, tacksam för tips!
 
S SDY skrev:
Det där blev ju snyggt! Hur gjorde du med insidan, målade du allt i samma kulör? Använde du täckfärg eller någon livlig lasyr?

Vi har ganska bred karm (någon sorts dubbelkarm eftersom det ska sitta en innerdörr bakom ytterdörren), så jag är lite orolig att det ska bli väldigt svart om vi ger oss på samma sak, tacksam för tips!
Hade vit insida! Så mycket kommer jag ihåg..

Har för mig att jag hade lite problem med att dörren ”blödde igenom”.. dvs fick bruna fläckar.. trots grundfärg och flera lager annan färg..
 
  • Gilla
Leah87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.