nino nino skrev:
Man får väl göra en adBlue delete om det blir slut på det, det borde man iof göra ändå.. mest bekymmer
Du flyttar problemet till den som kör bakom istället.
Jag kommer hålla liv i systemet så gott det går. Jag kan förstå om man inte klarar av att reparera det tillslut men de som kopplar bort fungerande system och kör spett igenom katalysatorn så det ryker så fränt skulle låsas in tycker jag.
 
B Bjober skrev:
Du flyttar problemet till den som kör bakom istället.
Jag kommer hålla liv i systemet så gott det går. Jag kan förstå om man inte klarar av att reparera det tillslut men de som kopplar bort fungerande system och kör spett igenom katalysatorn så det ryker så fränt skulle låsas in tycker jag.
Vad menar du med att flytta problemet till den bakom?
 
nino nino skrev:
Vad menar du med att flytta problemet till den bakom?
Om du gör så att din bil släpper ut mer kväveoxider, en gas som retar mänskliga organ som lungor , så kommer väl det påverka de som kör efter dig. Eller hur?
 
Jo men den släpper ju förmodligen inte ut speciell mycket även utan adBlue, troligen renare än en diesel utan adBlue från start
 
nino nino skrev:
Jo men den släpper ju förmodligen inte ut speciell mycket även utan adBlue, troligen renare än en diesel utan adBlue från start
Du är inte vaccinerad va?
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du är inte vaccinerad va?
Jodå, vad det nu hade med saken att göra?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Hur bra koll har bilen på att det är adblue/urea i tanken? Vad händer om man häller i lite diesel där istället?
adblue som du säkert vet redan tillsätts efter att explosion skett och sprayas på avgaserna för att kunna samla upp detta i flytande form istället för att släppa ut i gasform.

Så tillsätts diesel istället för adblue så kommer en svart rök att skickas ut och sabba lambdasonderna samt att avgaserna är för heta vid detta tillfälle så dieseln kommer att antändas och en eldhärd uppstår vilket kommer bränna sönder elektroniska komponenter.

om man istället har ett common rail system så kan man höja trycket och använda finare munstycken i injektorerna.. Vilket gör att mindre mängd diesel behöver tillsättas för varje cylinder och tändkurva..
Så då behövs inte adblue alls.
 
A
nino nino skrev:
Man får väl göra en adBlue delete om det blir slut på det, det borde man iof göra ändå.. mest bekymmer
Nja det är bättre att installera en kammare för att kunna tillföra ett högt tryck med luft in i dieseln, för att sedan byta ut injektorerna, så behöver man inte ha adblue alls..
Däremot kan egr ventilen få fnatt..
Då denna har som jobb att återföra den flytande sörja som adblue skapat av avgaserna tillbaka till förbränningen...
 
Maskintok skrev:
Nja det är bättre att installera en kammare för att kunna tillföra ett högt tryck med luft in i dieseln, för att sedan byta ut injektorerna, så behöver man inte ha adblue alls..
Däremot kan egr ventilen få fnatt..
Då denna har som jobb att återföra den flytande sörja som adblue skapat av avgaserna tillbaka till förbränningen...
Ja man kan ju göra egr delete också men det törs man väl inte skriva :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Ja man kan ju göra egr delete också men det törs man väl inte skriva :D
Jodå.
Men med miljögalningar som sätter sig och limmar fast röven i asfalten så kan man ju börja undra vad man får göra och inte får göra snart.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja man kan ju göra egr delete också men det törs man väl inte skriva :D
Egr pluggade jag på Mitsubishi pickupen jag hade, katalysator försvann när jag bytte avgassystem... det följde med ett anpassat rör att montera istället för katalysator
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det är bättre att installera en kammare för att kunna tillföra ett högt tryck med luft in i dieseln, för att sedan byta ut injektorerna, så behöver man inte ha adblue alls..
Däremot kan egr ventilen få fnatt..
Då denna har som jobb att återföra den flytande sörja som adblue skapat av avgaserna tillbaka till förbränningen...
Riktig riktig rappakalja. Inte ett rätt.
Läs på och kom igen.
Det finns ingenting flytande i avgasystemet.
Adblue har ingen sådan funktion.
Och visst sprutar man ibland in diesel i avgassystemet för att höja temperaturen.
 
A
B Bjober skrev:
Riktig riktig rappakalja. Inte ett rätt.
Läs på och kom igen.
Det finns ingenting flytande i avgasystemet.
Adblue har ingen sådan funktion.
Och visst sprutar man ibland in diesel i avgassystemet för att höja temperaturen.
åhå.. Så JD har fel... jaha..
Så 50 Tim av studier för att bli säljare av JD och de har ingen aning.. jaja..

Jag håller dig som det du höll mig..

Varför höjde JD bartrycket i common railsystemet?
Varför har de inte adblue på traktorer med högre motorstyrka än 250 hk?
trots att konkurrenterna har det...

Jo just det.. finare munstycken och högre tryck i systemet.
samt att deras motorer drar mindre diesel än konkurrenterna... pga detta..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Avjoniserat vatten ska det tydligen vara i Adblue.
Ska nog köpa på mig några dunkar om jag hittar till firmabilen, det går åt en 10 liters dunk i månaden.
 
Så mycket?
Fick uppfattningen att man kunde åka 1000 mil eller mer på en tank? Bmw 520d
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.