F
electroluxaren skrev:
Kul att du kan läsa men tråkigt att du inte förstår vad du läser. Jag skrev att om TS är rädd för cancer är det lämpligt med PSA-test. Du skrev att rökning påverkar cancer, vi vet ju inte om TS röker eller har radon i huset, så om du nämner det ens och inte det andra måste du glömt eller så har du inte en aning och bara skriver en massa trollskit
Har du helt missat TS's frågeställning??
Läs om och läs rätt.
TS var orolig för cancer pga asbets!!
Asbets kan i vissa fall orsaka en cancerform som INTE diagnostiseras med PSA-test.
Hur svårt är det för dig?
Snacka om troll.. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Har du helt missat TS's frågeställning??
Läs om och läs rätt.
TS var orolig för cancer pga asbets!!
Asbets kan i vissa fall orsaka en cancerform som INTE diagnostiseras med PSA-test.
Hur svårt är det för dig?
Snacka om troll.. :crysmile::crysmile:
PSA testet var nog mer menat som skämt. Men det är nog större risk med prostata cancer än lungcancer pga asbest .
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Nu kommer du att få en massa svar om att asbest är helt ofarligt.
Man får själv bilda sig en uppfattning om det. Jag tänker inte väcka den björnen.
Men som yrkesman som utsätts för diverse byggdamm och annat i varje dag, så bör man vara aktsam.
Det är dessutom olagligt, det som byggarna gör, så egentligen borde en anmälan till arbetsmiljöverket vara på sin plats.
Jobbar du själv på ett större företag så bör du kontakta ditt skyddsombud och arbetsledning.

Själv hade jag lämnat arbetsplatsen direkt. Inte pga rädsla men pga principen.
Vi har jobbat hårt för att förbättra arbetsmiljön inom byggbranschen, då ska inga lågbudgetbyggare komma in och sänka standarden. Då kan de lika gärna göra el och vvs-arbetena själva också.
Är asbesten bunden i skivor så är det inget farligt bara om dom går sönder eller man borrar eller kapar dom då frigörs asbesten och exponeras med är inte bra allt ska täckas och en speciel container ska man samla allt och förslutas och märkas med text
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Dom som påstår att lite exponering inte är farligt vet inte vad dom pratar om, saknar auktoritet i ämnet arbetsmedicin och toxikologi. I princip kan en enda asbestfiber som hamnar i lungan orsaka cancer.
Det är mycket som kan ske pga "en" händelse. Men sannolikheten är då otroligt otroligt låg då just den exponeringen skall gör att fibrer tränger in och orsaka DNA skador, som just då inte tas han om kroppen osv
.
Långvarig, upprepad eller stor exponering höjer ju sannolikheten.

Så nej, den kasnke inte är noll vid enstaka exponering, men väldigt väldigt liten.

Och oron, som skapar stress, för att något kan hända i framtiden är mycket värre än risken för en sån enstaka exponering, så man skall vara lite försiktig med att skrika varg också...
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Du får inte cancer för att du har blivit utsatt för asbest Men anmäl den som har dumpat det felaktigt på din Arbetsplats. Icke seriösa entreprenörer måste bort från marknaden.
 
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Om det hanteras asbest utan korrekta skyddsåtgärder så skall man genast packa ihop och lämna den byggarbetsplatsen och aldrig komma tillbaka. Det är samma sak som att ha blivit utsatt för våldshandling. Om avtalsfrågor spelar roll så kan man fota.
Asbestfibrerna blir kvar i kroppen, orsakar ärrbildning i lungorna, och kan orsaka cancer. Hur stor risken är vid enstaka exponeringar vet man inte, dock finns det knappt några levande äldre människor som har blivit exponerade för asbest. De som sprutisolerade asbest finns inte kvar. Man minimerar sin exponering och hoppas på det bästa. Att utveckla cancer är ett lotteri, man vill ha så få lotter som möjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
I IsoJ skrev:
... Man minimerar sin exponering och hoppas på det bästa. Att utveckla cancer är ett lotteri, man vill ha så få lotter som möjligt.
Det var en bra beskrivning faktiskt: Ett negativt lotteri...
Exponering för olika kemikalier, radioaktivitet och vissa partiklar/fibrer gör direkt så man slänger ned lite fler lotter i "tunnan". Ju större exponering/längre exponering, jur fler lotter :(
 
Som många är inne på är det i första hand ett arbetsmarknadsproblem - Oseriösa företag som skiter i reglerna snedvrider konkurrensen.
Att det skulle vara farligt att andas in en enda fiber eller att ens stå och titta på när någon går förbi med en eternitskiva stämmer inte. I så fall skulle det för länge sedan varit förbjudet att bo vid vältrafikerade vägar i storstäder. Visst, statistiskt sett kan det vara just den fibern som gav upphov till cellförändringen, men med tanke på hur många tusen fibrer man andas in varje dag utan att veta om det så är det inte särskilt stor sannolikhet.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
K Kebabgifflar123 skrev:
Jag är hyfsat ny i elbranschen aldrig blivit utsatt för asbest förut. Vill bara få en uppfattning om hur farligt asbest egentligen är.
Det är inte särskilt farligt vid så liten exponering. Precis som att köra bil utan bälte, det är också i princip riskfritt (de flesta bilförare är aldrig med om någon allvarlig krock under sitt liv).
Men av någon anledning blir många på byggahus oerhört provocerade av just personer som är oroliga för asbest.
Sannolikt rationalisering/förlöjligande som försvarsmekanism då många av dem själva inte hanterat asbest korrekt.
Ta inte åt dig, bra att du reagerade men du ska inte vara orolig för denna enda exponering.
 
Problemet med asbest i sverige har ju blivit den här rädslan över det.......Visst är det en farlig mineral och man gör vad man kan vid saneringar och de som arbetar med det har regler att följa. Det i sin tur betyder inte att det smittar eller gör folk sjuka ungefär som rabies. En del tror liksom att saneringar innebär att det till 100% är avlägsnat och att de har synat varenda vrå med elektronmikroskop. Så är det ju inte. Man gör vad man kan för att få bort det på rimliga sätt.
Det är ju inte så att en fiber kvar i ett hörn garanterat ger cancer men det är ju så folk tänker eftersom de läser i press om hur farligt det är och hur många som blev sjuka av det osv osv....och sen att det är så mycket regler om det kan ju bara betyda att andas jag in en fiber så får jag cancer......
Något överdrivet då kan man säga.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vet ju att det finns forum som elfel som klagar kraftigt på alla hemmapulare som gör el. Sen har vi elektriker som leker utbildade läkare/forskare med sina hypoteser och säger att saker är ofarligt utan någon som helst utbildning. Undra vilka som är hycklare?? Tänk på vilken information ni sprider. Är ni utbildade vist är du i ett helt annat yrke utan någon som helst kunskap. Tänk till två ggr kanske innan ni säger nått.
 
  • Wow
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Fast inte ens läkare/forskare kan säga helt säkert hur det blir med just asbest. Samma människor har länge sagt att man får cancer av rökning, avgaser och gud vet allt men varför är inte folk lika rädda för sånt? Det dör garanterat fler per år av cancer orsakat av rökning än asbest iallafall...Men ändå puffar många på helt obekymrat.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Har du helt missat TS's frågeställning??
Läs om och läs rätt.
TS var orolig för cancer pga asbets!!
Asbets kan i vissa fall orsaka en cancerform som INTE diagnostiseras med PSA-test.
Hur svårt är det för dig?
Snacka om troll.. :crysmile::crysmile:
min uppfattning var att TS var orolig för cancer rent generellt och inte av asbestdos från polsk hantering
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Japp, bara boka begravningen, du har ca 7dagar kvar
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vad kostar det att göra sig av med skivorna?,en mindre seriös firma dumpade ett stort antal skivor vid en mindre skogsväg där jag bor,jag såg när dom åkte men hann tyvärr inte ta regnr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.