useless tack för uppklarning vad viat rektanglen är. Men är den så stor volym jämfört volymen radiatorvatten i hela radiatorkretsen, att den gör någon nytta? Skulle den bara vara på ca 10 Liter är det ingenting.

Man kan tänka sig att växlingsventilen som växlar värmebäraren att gå genom spiralslingan för varmvattenberedning slits en del.
Är det något som behövs bytas om ett par år?

Det tar lång tid att bereda varmvatten. Säg att värmebäraren från kompressor ger 5 kW.
Har man då tappat ut 50 Liter varmvatten 55 grader, då kommer det också in 50 L ca 10 gradigt vatten i varmvattenbehållaren.
Det behövs då 2,63 kWh för att värma det från 10 oC till 55 grader. Det tar då ca 32 minuter. Radiatorerna får då ingen värme alls under dessa ca 32 minuter och svalnar nog redan efter några minuter.
Elpatronen kan inte köras under varmvattenberedningen för att ge värme till radiatorerna när kompressorn ska göra varmvatten.
 
Att radiatorerna är svala i några tiotal minuter är normalt sett inget problem. Huset är så värmetrögt att man inte märker det. Sen ställer man in prioritet och hur lång tid värmepumpen får hålla på att värma tappvatten respektive värmesystemet innan den växlar över.

Problem med växelventilen är ganska vanligt, men dom håller mer än ett par år. Snarare 5-10 år.
 
Jag tänker mera på att rörledningarna i väggar och golv värmeutvidgas när värmen i dem försvinner och sedan kommer tillbaka. Redan nu med elpanna märks att det när rörledningarna i golvet släpper på värme till radiatorerna. Hörs speciellt på natten då man ska sova. Rörledningerna ligger i golvet och går inte att komma åt med mindre man river ur parkett och laminatgolv, och det gör man inte.

Att det inte hinner bli kallt i huset på en halvtimma, utan värme på radiatorerna, det begriper jag.
 
Redigerat:
Ok. Du får lossa rören så dom kan röra sig lite mer fritt.
 
NIBE VVM310 bör fungera klart bättre än VVM320 om man har stora problem med knäppningar i värmesystemet. Annars behöver man en rejäl tank kopplad som knäpptank.
 
Innedel NIBE VVM 320 där går värmebäraren inuti rörslingan i varmvattenbehållaren, medan i VVM 310 är det tvärt om, dvs varmvattnet bereds genom att snabbt passera inuti rörslingan.

Vätskevolymen på radiatorsidan är för VVM 310 radiatorsystemvolym + ca 270 liter jämfört med VVM 32 bara är radiatorsystemvolymen.
Mer värme lagrad alltså i radiatorvattnet för VVM 310, som alltså minskar temperaturvariationen på radiatorerna vid alstring av varmvatten.

VVM 310 är nog därför bättre, behövs väl ingen legionella-körning heller för VVM 310?
 
  • Schematisk illustration av NIBE VVM 310 inomhusmodul med beskrivna komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej precis, varmvatten tillverkas momentant så inga bekymmer för legionella. Däremot blir kapaciteten för stört-tappning av väldigt mycket varmvatten på en och samma gång lite sämre.
 
På VVM 310 finns hela 3 st växlingsventiler medan på VVM 320 bara 1 st. Men de 3 st på VVM 310 kanske sällan växlas?
 
Det är två växelventiler och en bivalent shunt. Växelventilerna får jobba som vanligt när den växlar mellan att göra värme och göra varmvatten. Shunten öppnar för att hela tiden hålla inställd framledningstemperatur enligt värmekurvan. Räcker inte värmen där nere kan den även ta värme från den övre delen av tanken.
 
Ja, det är bara nedersta delen av tanken som används vid normal värmeproduktion, så alla 270 liter är inte tillgängliga som 'ackumulator'. Under normal drift är shunten helt stängd mot övre delen av tanken.
Övre 2/3 av tanken värms vid behov till tappvattentemperatur och om värmepumpen inte orkar värma huset så hjälper elpatronen till att värma toppen av tanken och shunten öppnas så att lagom mycket av det varma vattnet blandas in i framledningen.
 
Det verkar sitta i VVM 310 en slags sildurk som separator mellan varmvattendel och radiator del. Den är markerad med streckad linje. Det är väl för att minska omblandningen mellan dessa områden.
 
Ja, den är till för att det konstanta vattenflödet i nedre delen inte ska skapa turbulens i övre delen så att allt blandas om.
 
Det finns en luftvatten-värmepump med utedel IVT AirX 407S på 7 kW avgiven värme, med innedel IVT AirModule. Där ska tydligen utedelen vara extra tyst. Stämmer det att den är tystare än AirX 407 ?
Luftvatten-värmepumpen ska ju monteras utomhus i ett radhuskvarter där grannen bara är ca 6 meter bort.

Förresten både IVT AirX 407S på 7 kW och Bosch Compress7400i AW på 7 kW tillverkas i Tranås. Vilket sammanträffande? Två olika konkurrenter på en och samma ort.
 
Bosch köpte upp det gamla IVT omkring år 2005 om jag minns rätt. IVT är ett väletablerat varumärke så det vill de behålla.
 
Bosch och IVT är exakt samma prylar gjorda i samma fabrik men med olika emblem.

AirX 407S är en 409 (och 405S är en 407) med reducerad effekt för att få ner ljudnivån. Plus att den har ett 'lock' framför fläkten och mer frigolit i lådan så den blir ännu tystare. Nackdelen är att den får lite sämre verkningsgrad på full effekt eftersom den inte har lika fritt luftflöde.
S-modellerna är i första hand till för de som absolut inte kan ha en 'normal' värmepump på grund av att ljudet stör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.