T Truckfighter skrev:
Vad som inte nämnts och kanske är värt är att köparen och mäklaren är visst bekanta och köparen gav ett bud bara nån dag efter vårt möte med mäklaren och ”vann” innan budgivning där mäklaren smörade att de var ett bra pris för det skicket och att de var en bra familj osv. Så antagligen är det en grej de kommit överens om och mäklaren tipsade om huset. Men bygget är stoppat sen förra helgen och det går igenom nu i veckan så det är väl bara bita i det sura äpplet antar jag.
Vill iaf tacka för all hjälp och information!
Uppdaterar i tråden framöver hur det slutat
Det låter mest som att minst en anmälan till FMI är på sin plats, kanske även en polisanmälan. Om mäklaren agerat dom du påstår då har han lurat dig.
Risken är överhängande att de satt detta i system och att köparen på tillträdesdagen hävdar att huset inte är som det var vid kontraktskrivandet och vilja säbja köoeskillingen alternativt häva köpet.
Nör du i det läget protesterar kommer mäklaren att stödja köparens story, och eftersom du inte agerat nu kan du känna dig blåst på pengarna plus att du står med ett halvfädigt hus, ett skatteverk som kräver komplettering av bouppteckningen, en kommun som undrar varför du ändrat i en bärande konstruktion utan bygglov och som hotar med sanktionsavgifter.

Så nä,catt sitta still i båten och bita i det sura äpplet är nog det sämsta du kan göra
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
lunnabo lunnabo skrev:
Plocka med dig allt löst som du ser.
Inte stöld då du bara flyttar på sakerna just för att förhindra stöld.
Jo, det är stöld, eller möjligen egenmäktigt förfarande.
Och det löser inte problemet på det minsta vis, utan stor risk att det förvärras.

TS ska lägga allt krut på att få affären helt klar så snabbt som möjligt, för att ta minst risk i den situation som uppstått. Därför föreslog nötegårdsgubben att ta det där med elräkningen först efter ägarbytet är genomfört.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har sålt till en gränslös och risktagande person.
Eller kanske bara en smått naiv person som inte alls förstår det juridiska i sådana här sammanhang.
En som bara tycker att "affären är ju redan klar, jag vill bara inte vänta på det där sista pappret som bara är något slags formalia.."

Mitt råd till TS är att helt och fullt fokusera på själva husaffärens genomförande, så fort som möjligt. Börja inte "bråka" speciellt mycket nu.
Ta ev ersättningskrav efteråt, om det gäller belopp som man kan mista, t.ex. kostnad för elen.
Undvik att få köparen att ens fundera på att "ångra sig".
Kolla ifall bouppteckningen går att snabba på, förklara situationen.

Just nu ska du fokusera på risken för den stora skadan, att själva affären börjar krångla. När den väl är igenom är det mycket lugnare, så att man kan ta tag i lite annat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Menar du att det går att försäkra en fastighet någon annan äger?

Kan jag då försäkra ditt hus och få ut ersättning om ditt hus "råkar" brinna ner?
Ingen aning.
När mina köpare ville fylla garaget med möbler 2 veckor innan tillträde sa mäklaren nej.
Hon menade att vår försäkring inte skulle gälla för köparens möbler om nått hände.
Jag menade att försäkring är ett argument till köparen i detta fall.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla ifall bouppteckningen går att snabba på, förklara situationen.
Just att förklara situationen skall man kanske vara försiktig med (kolla med jurist). Det var ett inlägg i tråden som kan vara riktigt, att boupteckningen kan strula om man börjar förändra egendomen som ingår i boupteckningen. Jag tror egentligen inte att just dte är ett problem, men det bör kontrolleras innan man berättar om förändringen för de som skall registrera boupteckningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Vad som inte nämnts och kanske är värt är att köparen och mäklaren är visst bekanta och köparen gav ett bud bara nån dag efter vårt möte med mäklaren och ”vann” innan budgivning där mäklaren smörade att de var ett bra pris för det skicket och att de var en bra familj osv.
Om det är så är det ett rätt grovt övertramp av mäklaren. Fundera dock på det oberoende av den här förtida tillträdes-frågan. Skulle ni vara nöjda med priset annars? Finns det egentligen skäl att tro att priset är märkbart lågt? Sånt är förstås svårt att veta, men många mäklare rekommenderar nog ett bra tidigt bud från en stabil budgivare utan osäkerheten av en budgivning. Att välja en mäklare med en bra bok med spekulanter redo kan rent av vara ett aktivt val. Och ”bekant” låter i mina öron som en rätt ytlig relation.

Så håll isär frågorna, men tror du ändå att oegentligheter förekommit så anmäl mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen och överväg att anlita en jurist.

T Truckfighter skrev:
bygget är stoppat sen förra helgen och det går igenom nu i veckan så det är väl bara bita i det sura äpplet antar jag.
Tycker det låter som en rimlig nivå att handla på. Hoppas det löser sig utan vidare strul!
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller kanske bara en smått naiv person som inte alls förstår det juridiska i sådana här sammanhang.
En som bara tycker att "affären är ju redan klar, jag vill bara inte vänta på det där sista pappret som bara är något slags formalia.."
Lögnerna talar emot en oskyldighet av det naiva slaget. Just ditt citat är vad jag menar med gränslös och risktagande.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Vad som inte nämnts och kanske är värt är att köparen och mäklaren är visst bekanta och köparen gav ett bud bara nån dag efter vårt möte med mäklaren och ”vann” innan budgivning där mäklaren smörade att de var ett bra pris för det skicket och att de var en bra familj osv. Så antagligen är det en grej de kommit överens om och mäklaren tipsade om huset. Men bygget är stoppat sen förra helgen och det går igenom nu i veckan så det är väl bara bita i det sura äpplet antar jag.
Vill iaf tacka för all hjälp och information!
Uppdaterar i tråden framöver hur det slutat
Där ringer varningsklockorna. Om det kommer ett förhandsbud från någon som mäklaren känner så väl att han kan säga att det är en bra familj. Så kan man förutsätta att budet är bättre för köparen än för säljaren.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Just att förklara situationen skall man kanske vara försiktig med (kolla med jurist). Det var ett inlägg i tråden som kan vara riktigt, att boupteckningen kan strula om man börjar förändra egendomen som ingår i boupteckningen. Jag tror egentligen inte att just dte är ett problem, men det bör kontrolleras innan man berättar om förändringen för de som skall registrera boupteckningen.
Bouppteckningen ska redovisa den avlidnes tillgångar och skulder på dödsdagen. Skatteverket godtar taxeringsvärde som redovisat värde för fastigheter som ingår i bouppteckning, och det har inte ändrats p.g.a. en komplicerad husförsäljning. Att försöka ändra något i bouppteckningen skapar bara mer problem och gör att det tar längre tid.

Jag har ganska färsk erfarenhet av bouppteckningsregistrering, då hade Skv längre handläggningstider än normalt och informerade om att det inte går att skynda på några ärenden. Det verkar ha blivit lite av en ond cirkel - jag har en känsla av att en viss ökning av handläggningstiden beror på att många hör av sig och frågar hur det går med deras ärenden, det verkar vara handläggarna själva som svarar i telefon, inga sekreterare (hur vet jag det, jo jag ringde dit, dock inte för att fråga hur det gick, jag hade ett "legalt" ärende).
 
T Truckfighter skrev:
Pengarna har inte kommit in än då vi fortfarande väntar på bouppteckningen, det har tagit väldigt lång tid på Skatteverket.
Ring skatteverket och förklara situationen, vi gjorde det när svärmors bostadsrätt skulle säljas ,kom klart med skatteverket efter 2 dagar.
Du och ditt försäkringsbolag ansvarar för huset tills tillträde beviljats. Jag hade stoppat allt och begärt köpesumman nu.
 
Man lämnar aldrig aldrig aldrig ut nyckeln till köparen innan allt är klart.

När min mormors hus såldes fick köparna nyckeln för att ”ställa in lite saker i garaget”. Via garaget tog man sig in i huset, flyttade in och hävdade besittningsrätt. Ett år av processande i domstol senare betalade de köpeskillingen. Dödsboet fick pynta driften för huset under tiden, det blev bråk inom släkten om vems fel det var och 35 år senare talar man fortfarande inte med varandra. Jag hoppas du/ni klarar er bättre undan.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Ett tips, ring el-leverantören och stäng av elen på direkten, går att pausa tills nya abonnenten tillträder.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Varför har ni gett han en nyckel om ni inte fått betalt??
Polisanmäl honom för olaga intrång om han inte betalar direkt
 
Alltså högst troligt så kommer
P p950nlu skrev:
Varför har ni gett han en nyckel om ni inte fått betalt??
Polisanmäl honom för olaga intrång om han inte betalar direkt
För att bouppteckningen inte är helt klar, läs gärna tråden...
 
haggle haggle skrev:
Det är ju såklart brottsligt. Kan vara flera brott, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, hemfridsbrott m.m. Särskilt när ni två gånger gjort klart att det inte är ok. Jag skulle polisanmäla direkt. Eller kanske börja med att begära ett skadestånd på 50 000 kr att betalas omedelbart och polisanmäla om de vägrar.
Tyvärr är det märkligt nog så att man riskerar att det skulle räknas som utpressning så gör det inte utan att diskutera med jurist först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.