H Hattsax skrev:
Nej, det behöver det inte vara, men i det här fallet så vet vi inte om det är en behörig elektriker som gjort dragningen.
Fast det är ju 2 helt olika saker? Sen att behörig elektriker inte finns längre är ju också en annan sak :rolleyes:
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat upp köparen och sett om han lever på att köpa reparera och sälja? Han kanske säljer huset innan han ska betala summan ni begärt. Då står du där med ingenting.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det

Det är ju såklart brottsligt. Kan vara flera brott, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, hemfridsbrott m.m. Särskilt när ni två gånger gjort klart att det inte är ok. Jag skulle polisanmäla direkt. Eller kanske börja med att begära ett skadestånd på 50 000 kr att betalas omedelbart och polisanmäla om de vägrar.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Det är ju såklart brottsligt. Kan vara flera brott, egenmäktigt förfarande, skadegörelse, hemfridsbrott m.m. Särskilt när ni två gånger gjort klart att det inte är ok. Jag skulle polisanmäla direkt. Eller kanske börja med att begära ett skadestånd på 50 000 kr att betalas omedelbart och polisanmäla om de vägrar.
Det går kanske inte riktigt bra när nyckeln är överlämnad frivilligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det går kanske inte riktigt bra när nyckeln är överlämnad frivilligt.
Skadegörelse och egenmäktigt förfarande kan det vara ändå. Att man fått en nyckel för att mäta något innebär inte naturligtvis inte en rätt att riva väggar o annat
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Du har möjligtvis inte sålt till en liten tjock gubbe vars förnamn börjar på G?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
P
även om ts har rätt i sak att det är olovligt att göra som köparen gjort så kommer det nog vara en rejäl uppförsbacke att bevisa nåt brott.. räcker med att köparen ljuger och nekar så lär det ju bli rejält svårt att bevisa vem som gjort vad och börjar man polisanmäla och krångla så är risken stor att köparen inte kommer fullfölja affären om man har otur.. så att här "hävda sin rätt" som så många här inne på är inte alls ett så solklart case som många här inne vill påskina.. Är det hantverkare som är anlitade så kan köpare och hantverkare skylla på varandra rätt länge med olika lögner och det blir rätt svårt att bevisa vem som gjort vad i huset.. tror inte den vägen kommer att ge så mycket gott..

folk kommer undan mycket allvarligare brott med tydligare bevisläge med att skylla på vet inte och det var inte jag osv

smartaste draget är nog att låta köparen börja stå för elen och låta resten bero och klargöra för köparen att skulle dom backa ur den här affären så har vi ett problem att ni börjat renovera innan tillträde..

kanske kan nått hyreskontrakt med tydliga punkter om försäkringar och ansvar vara nåt eller så är det bättre att ta det muntligt med nåt extra vittne på din sida om att du informerat att dom inte "får" vara där och sen blundar du tills köpet är klart..

Finns inget att vinna på att bråka med dessa men du kan förlora om du startar värdskrig nr 3 och dom backar ur affären och sen blånekar till att ha gjort nåt i huset vilket kan bli svårt att bevisa och att du gett ut en nyckel kan göra att du själv får problem av det.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju på de flesta här att han bara förstört och rivit, om en vecka kanske det är nygipsade väggar, nya golv och ytskikt på väggar...
Ja byggaren har ju uppenbarligen gjort fel, men att börja tro att han ska lämna hela skiten sönderrivet tycker jag verkar långsökt.
Han borde ju varit ärlig och frågat om det är ok att börja renovera, säljare köpare mäklare och ev fb skulle säkert kommit överens om nåt som passat alla.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
Ni borde anmäla mäklaren till Mäklarsamfundet, hen är totalt olämplig!

När vi sålde sonens lgnhet fick köparen komma och mäta i sällskap med oss. Som ngn påpekade; lämna aldrig ut nycklar. Som säljare är man ansvarig om ngt händer, både såväl personskador som egendom.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
även om ts har rätt i sak att det är olovligt att göra som köparen gjort så kommer det nog vara en rejäl uppförsbacke att bevisa nåt brott.. räcker med att köparen ljuger och nekar så lär det ju bli rejält svårt att bevisa vem som gjort vad och börjar man polisanmäla och krångla så är risken stor att köparen inte kommer fullfölja affären om man har otur.. så att här "hävda sin rätt" som så många här inne på är inte alls ett så solklart case som många här inne vill påskina.. Är det hantverkare som är anlitade så kan köpare och hantverkare skylla på varandra rätt länge med olika lögner och det blir rätt svårt att bevisa vem som gjort vad i huset.. tror inte den vägen kommer att ge så mycket gott..

folk kommer undan mycket allvarligare brott med tydligare bevisläge med att skylla på vet inte och det var inte jag osv

smartaste draget är nog att låta köparen börja stå för elen och låta resten bero och klargöra för köparen att skulle dom backa ur den här affären så har vi ett problem att ni börjat renovera innan tillträde..

kanske kan nått hyreskontrakt med tydliga punkter om försäkringar och ansvar vara nåt eller så är det bättre att ta det muntligt med nåt extra vittne på din sida om att du informerat att dom inte "får" vara där och sen blundar du tills köpet är klart..

Finns inget att vinna på att bråka med dessa men du kan förlora om du startar värdskrig nr 3 och dom backar ur affären och sen blånekar till att ha gjort nåt i huset vilket kan bli svårt att bevisa och att du gett ut en nyckel kan göra att du själv får problem av det.
Låter mest som du är kompis med köparen
Jag är ju då jurist till skillnad från majoriteten killgissningsjurister här inne, och att det är köparen som satt ingång olovandes lär vara enkelt att bevisa. Så dina skräckscenarior om ww3 och olika hemskheter har ingen verklighetsförankring.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det här låter som en person som köper på spekulation, som har hantverkare står redo att renovera. Sen sälja huset så fort det går med vinst. Så här såg denne chansen att kunna göra renoveringarna utan att behöva betala för huset. När tillträdesdatum infaller kan denne sätta ut huset till försäljning nästan omedelbart. Räntekostnad, eller förlust av utebliven avkastning på eget kapital blir minimal.

Mitt råd. Lugnt och stilla förklara för köparen att nu är det stopp. Låsen byts ut omedelbart på köparens bekostnad. Elräkning fram till dagen då ni satte punkt för detta från det datum då denne fick nyckeln ska till hälften betalas av köparen.

Hantverkarna får hämta verktygen i samråd med er. Samtidigt kan ni tillsammans med mäklaren och köparen gå igenom huset och kika på vad som gjorts. Så kan mäklaren i allvarliga ordalag förklara för köparen vad denne gjort. Jag skulle inte bli förvånad om denne mäklare och köpare gjort affärer tidigare.
Tycker också att säljarens agerande känns jävligt kalkulerat. Och min generella skepsis mot mäklare får mig att tro att du kanske är något på spåren även där. Om det nu finns någon sanning bakom denna teori så måste ju egentligen ett dödsbo vara den perfekta säljaren i en sån situation. Jag fastnade speciellt på det jag fetstilat nedan i citatet:

T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
Hur vet mäklaren det som TS återgivit i det första fetstilade stycket? Och gällande det andra fetstilade stycket så ..... alltså även om mäklare generellt inte gör mer än absolut nödvändigt så borde säljarens mäklare förstås reagerat åtminstone lite mer kraftfullt än så.

Hempularen, Claes Sörmland och några till har redan gett bra råd. Om köparen är en opportunist med omfångsrikt samvete vill man sannolikt inte riskera att denna börjar tjaffsa "ordentligt" då det tyvärr är säljaren som i dagsläget står med Svarte Petter på hand. Det bästa bör ändå vara att slutföra affären enligt avtal men förstås försöka kräva åtminstone betalt för el etc.

Samtidigt måste man ju sätta ner foten på något sätt, t.ex. genom att omedelbart avbryta arbetet etc. tills det att affären är fullföljd. Men det är onekligen en balansgång hur man i detta läget agerar tydligt och kraftfullt utan att väcka en skojares lust att göra livet riktigt surt för säljaren.

Jag tycker att förutom det som redan föreslagits så bör TS också ta en runda till med mäklaren. Om mäklaren bara är lat och inte inblandad så kanske hen i.a.f. försöker ta kontakt med säljare för att informera om vad som gäller. Om om mäklaren på något sätt är inblandad så bör hen verkligen se till att allt fr.o.m. nu sköts exemplariskt av köparen.
 
Göran.W
T Truckfighter skrev:
hade han bara ringt och frågat om han fick börja renovera innan tillträde så hade det vart okej mot ett tilläggsavtal. Men att göra det i smyg och ljuga på vår bekostnad tycker jag är jävligt fult!

Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
Hotar med att häva köpet.
När tillträdet är så har han lagt ut långt mycket mer än vad du får betala tillbaka i form av hand peng.
Självklart ska du ha skälig hyra för tiden han disponerat huset utan att vara ägare.
Du kan stänga av elen med om du känner för det och det inte är för kallt.
Jag personligen hade blivit skogstokig och släng ut hantverkarna, hävt köpet och polisanmält köpare för skadegörelse som det är när han river något han inte äger.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vänta lite - du gav dina husnycklar till en främling? Gäller ens din försäkring under de förutsättningarna?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Isakare Isakare skrev:
Har köparen tecknat försäkring ??
Om inte, be de lämna huset omedelbart.
Menar du att det går att försäkra en fastighet någon annan äger?

Kan jag då försäkra ditt hus och få ut ersättning om ditt hus "råkar" brinna ner?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det låter ju på de flesta här att han bara förstört och rivit, om en vecka kanske det är nygipsade väggar, nya golv och ytskikt på väggar...
Ja byggaren har ju uppenbarligen gjort fel, men att börja tro att han ska lämna hela skiten sönderrivet tycker jag verkar långsökt.
Han borde ju varit ärlig och frågat om det är ok att börja renovera, säljare köpare mäklare och ev fb skulle säkert kommit överens om nåt som passat alla.
Det är dock inte husets nuvarande skick som är det stora problemet. Det stora problemet är att i dagsläget så är det säljaren som i princip har ansvar för allt som pågår i huset. Att ha en byggarbetsplats som du inte rår över men som ändå är ditt ansvar eftersom det är din fastighet .......

Ser du problemet?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.