boihus123 boihus123 skrev:
Kan köparen lossas det regnar och sen stämma dig för att huset inte är i det skick det var när kontraktet skrevs?
Teoretiskt sett kan köparen göra så. Det gäller väl särskilt om köparen under sin renovering hittar något allvarligt problem som inte var förväntat. Det skulle nog leda till en komplicerad juridisk process där ändå mycket talar för att säljaren skulle kunna hävda ansvar för köparen och klara sig från skadestånd. Men det kan bli en långvarig och komplicerad process. Så det bästa för säljaren är nog att svälja den tråkiga behandlingen från köparen och avsluta affären så fort det är möjligt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Hade sagt åt köparen att hen får stå för all el sedan hen fick nyckel eller återställa allt i huset.
 
  • Gilla
Jonas Birgerson och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte riktigt problemet. Visst, de har gått in och börjat riva olovandes. Men det är sålt med friskrivningsklausul.

Se till att de betalar elräkningen bara.
 
  • Gilla
  • Ledsen
inajacobson och 4 till
  • Laddar…
Klart det inte är optimalt med människor som bara kör. Men troligt är det just det, en person som bara kör.

tar nog mer på dina krafter att i huvudtaget bry sig än det gör för han. Så jag skulle nog sitta lugnt i båten. Han är med 95% sannolikhet bara ivrig.

Gör för guds skull ingen grej av det
 
  • Gilla
inajacobson och 5 till
  • Laddar…
Det här kan gå hur jävla illa som helst... Vad händer vid större skada? Din försäkring lär ju inte ta det och den nya köparen kan ju inte ha försäkrat något han inte har tillträde till.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Fråga dig själv vad du vill få ut av saken, om du fritt fick välja utgången själv. Sen får du se hur mkt det är värt att härja.

Personligen tycker jag att elen är det minsta han ska stå för. Kolla hos nätägaren vid vilket tillfälle elen började dra iväg (ofta kan du se timme för timme).

Respektlös typ, som drar iväg såhär. Man hade väl kunnat skaka på huvudet och tacka sin lyckliga stjärna för att ingenting allvarligt i stil med vattenskada eller liknande har hänt. Men när fanskapet står och ljuger för dig.. Det hade gjort mig vansinnig.
 
  • Gilla
Montymeehan och 4 till
  • Laddar…
S
Han har tillgång till huset utan att betala vare sig amortering och ränta. Beroende på hur mycket pengar det rör sig om så sparar han nog en del på att börja tidigare också. Jag hade blivit rasande arg!
 
  • Gilla
Montymeehan och 2 till
  • Laddar…
Liknande hände en bekant som sålde lägenhet.
Säljaren fick betala ersättning motsvarande vad det skulle kosta att återställa till ursprungsskick.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Varför inte göra ett tillägg till köpekontraktet, och där ändra tillträdes- och betalningsdatum till första bästa?
 
  • Gilla
nordstrommm och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Varför inte göra ett tillägg till köpekontraktet, och där ändra tillträdes- och betalningsdatum till första bästa?
För att första bästa inte finns förrän säljarna fått dödsbolagfart.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att första bästa inte finns förrän säljarna fått dödsbolagfart.
Ja just... säljaren skulle inväntat den innan försäljning och inte haft så bråttom med andra ord?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nja, man säljer ofta dödsboägda fastigheter med klausul om att köparen kan häva om det inte kommit en sådan lagfart före dag X. Och då sätter man förstås aldrig tillträdesdag före klausulens slutdatum.

Så säljaren har inte gjort något konstigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
N
Jobbig situation.

Jag hade ställt in siktet på att försöka ro affären i land utan ytterligare komplikation.

Prata med köparen och förklara läget: De kan inte renovera före tillträde och bodelning är klar, såvida inte man tilläggsavtalar bort ansvar etc. Skyll på att du pratat med försäkringsbolaget. Ansvarsdelen är ju lite snårig att formulera klockrent i papper kanske om man är lekman, så lättast är väl kanske att hålla sig till att arbetet måste pausas (du skyller på försäkringsbolaget), du byter lås (om du inte fått nyckeln och du inte tror att de kopierat den) och hoppas att ingen komplikation uppkommer senare, typ att de klagar på skicket eller något. Helst ska du ha detta i skrift, typ sms funkar. Då har du också svart på vitt att de körde igång olovligen, om du vill/behöver eskalera det genom polisanmälan. Detta är ett egenmäktigt förfarande i min värld så det ryker om det. Möjligen skadegörelse med.

Försök få honom att pröjsa för elen men gör ingen stor grej av det om jag varit du - tror du markerat tydligt bara genom att avbryta projektet. Se det som läropengar och risken är att det blir fler problem om du står på dig. Tyvärr måste man ibland vara pragmatisk med idioter.

My 2 cents…
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag ser inte riktigt problemet. Visst, de har gått in och börjat riva olovandes. Men det är sålt med friskrivningsklausul.

Se till att de betalar elräkningen bara.
Du ser inte problemet? Ett litet problem är att tillträdesdatumet inte infallit.
Köparen är alltså rent juridiskt en helt vanlig besökare i TS bostad. Att man lånar ut sin nyckel till en besökare innebär inte att denne har rätt att riva sönder halva huset. Vad i hela friden skulle friskrivningsklausulen ha med detta att göra?

Nej, vad TS bör omedelbart bör göra är att sluta lyssna på dumma råd på ett forum och istället uppsöka juridisk rådgivning. Det är inte osannolikt att TS får rådet att byta lås och polisanmäla detta. Förmodligen kommer TS uppmanas att skriftligt meddela köparen om att denne omedelbart ska lämna TS byggnad.

Det här handlar givetvis inte bara om att det kostar TS lite el, det handlar om ett fullständigt oacceptebelt beteende som med största sannolikhet är brottsligt. Anledningen till att TS bör gå vidare med detta juridiskt är inte att det kostat några kronor extra i el, det handlar om de enorma risker som köparen utsätter TS för ur alla möjliga aspekter. För varje dag som TS inte stoppar detta vansinne så är köparen i ett betydligt bättre läge vid en juridisk tvist. En köpare som beter sig såhär är en garanti för alla möjliga problem i framtiden, särskilt om det inte stoppas.
 
  • Gilla
Fartland och 26 till
  • Laddar…
Att blåsa ut 2/3 av en bostad inkl golv, väggar, tak, är förövrigt inte en "bara en renovering" så som många här verkar vilja ge sken av. Det är inte bara lite tapeter och färg som åkt upp, det låter inte osannolikt att köparen spontant gått loss på bärande konstruktioner och andra ingrepp som inte går att backa tillbaka. Det här är rent av livsfarligt om man inte vet vad man gör och värre lär det bli för varje dag. Och TS får vackert stå för alla risker. Avbryt detta nu.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.