Maria T
Otroligt vackert hus @FunkishJonny och underbar (oförstörd) tomt. Slår verkligen ett slag för Rävjägarn på Instagram, både vad gäller hus, interiörer och hans finurliga texter.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Får ju hoppas att ny ägaren inte river eller bygger om för mycket
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Otroligt vackert hus @FunkishJonny och underbar (oförstörd) tomt. Slår verkligen ett slag för Rävjägarn på Instagram, både vad gäller hus, interiörer och hans finurliga texter.
Håller med! Tror inte den finns kvar, men han hade tidigare en blogg som fokuserade mycket på interiörer från tidigt 1900-tal, som jag tyckte var både en fantastisk insiktsgivare gällande livet förr, och väldigt givande när jag letade inspiration på inredning.

M maria01 skrev:
Får ju hoppas att ny ägaren inte river eller bygger om för mycket
Hoppas och be! Men särskilt köket tror jag lever farligt. Både för att gamla kök alltid lever farligt, men också eftersom det är så avlägset resten av huset. Kan tänka mig att de många skulle vilja skapa en öppning mot vardagsrummet, och den väggen är täckt av gamla köksskåp som då rivs och ersätts av en köksö.

Resten lär få sig lite ny färg, inklusive de snickerier som idag är fernissad (rätta mig gärna om jag har fel) furu med synliga kvistar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Håller med! Tror inte den finns kvar, men han hade tidigare en blogg som fokuserade mycket på interiörer från tidigt 1900-tal, som jag tyckte var både en fantastisk insiktsgivare gällande livet förr, och väldigt givande när jag letade inspiration på inredning.


Hoppas och be! Men särskilt köket tror jag lever farligt. Både för att gamla kök alltid lever farligt, men också eftersom det är så avlägset resten av huset. Kan tänka mig att de många skulle vilja skapa en öppning mot vardagsrummet, och den väggen är täckt av gamla köksskåp som då rivs och ersätts av en köksö.

Resten lär få sig lite ny färg, inklusive de snickerier som idag är fernissad (rätta mig gärna om jag har fel) furu med synliga kvistar.
Lösningen skulle vara bygga ett modernt hus brevid med glas tunnel in till gamla huset har sett flera såna lösningar i England på listade hus


Är det inte lite billigt pris på fastigheten eller har stagnerat där ute på 20 åren
 
C
M maria01 skrev:
nåt för den händiga eller nån med pengar
Otroligt fint! Helt i min smak. :love:
Skall bli spännande att se vart priset hamnar. Utgångspriset var det iallafall inget fel på, säljs det på den nivån får man mycket för pengarna även skicket till trots :)
 
Redigerat:
C
M maria01 skrev:
[länk]
Hmm. 12-30 miljoner känns å andra sidan extremt optimistiskt. Tja, vi får väl se.
 
Man undrar varför de gav upp planerna på turistattraktion. Sämre skick än befarat? För nära Rv50? Motstånd från Länsstyrelsen?
 
C
M -MH- skrev:
Man undrar varför de gav upp planerna på turistattraktion.
Motstånd från kommunen enligt media (bl.a. länken ovan).
 
OK, betalvägg. Kan du kopiera in artikeln...?
 
”Obegripligt bemötande när man som jag är villig att satsa miljoner” – norsk miljonär kritisk till Ljusnarsbergs kommun – Nerikes Allehanda


Varför ska vi i kommunen hjälpa en norrman

Bland det negativa bemötandet poängterar han två saker, för det första att beslutande politiker varit negativa.

– Inte kommunrådet Ewa-Leena Johansson men från kommunfullmäktige som ju bestämmer i slutänden. Fått höra att det finns ledamöter där som uttalat sig ”Varför ska vi i kommunen hjälpa en norrman?”, säger Jan Schussler.

Kommunalrådet Ewa-Leena Johansson (S) känner inte igen beskrivningen av kommunens inställning.

– Jag har aldrig uttryckt mig negativt och om någon i fullmäktige gjort det så har det inte skett under något offentligt möte där jag varit med. Eftersom jag inte vet vem det skulle vara så kan jag inte bemöta den kritiken, säger hon och fortsätter.

– Ljusnarsbergs kommun vill bemöta alla på lika villkor och vi särbehandlar inte någon. Jag har träffat Jan Schussler en handfull gånger och aldrig utryckt mig negativt eller hört att någon annan från kommunen gjort det när jag varit med.



Marken skulle ingå i den satsning på att göra hela området till ett turistmål

För det andra gäller den negativa attityden mark som kommunen äger.

– Jag ville köpa mark av kommunen runt herrgården men fick nej. Den marken skulle ingå i den satsning på att göra hela området till ett turistmål med kulturinriktning, säger Jan Schussler.


Inte heller påståendet att kommunen skulle sagt nej till att sälja den omgivande marken känner Ewa-Leena Johansson igen.

– Fullmäktige beslutade i februari förra året att sälja 8,2 hektar till Kulturhaven för 450 000 kronor, säger hon.

Men Jan Schussler vidhåller att kommunen inte samarbetat.

– Det är bara Ljusnarsbergs kommun som jag upplever varit negativ till mig som ägare. Länsstyrelsen, länsmuseet och inte minst Högfors byalag och allmänheten har enbart varit positiva. Är bättre att en svensk köper herrgården och fortsätter att ta hand om den. Någon som känner till den svenska herrgårdskulturen och som förhoppningsvis slipper möta samma motstånd som jag gjort, säger Jan Schussler.
 
är folk verkligen intresserade att gå på såna här bruksorts museum idag vett flera av dom mindre museum som har försvunnit eller går bara runt på bidrag besöks antalen finns inte längre barn familjer på semester är inte intresserade av såna museum idag tyvärr visa får sälja av fastigheter för att kunna täcka skulderna
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.