Hej, vi kommer nog att byta taket och idag har vi några dm2 som behöver bytas då de är fuktskadade. Det torkar upp men träet har blivit skadat och jag vill inte locka insekter.

Skall man låta byta hela vägen till takstol eller kan man bygga någon typ av extra takstol/regel för att kunna byta ut enbart det skadade?
 
  • Fuktskador på träpanel i tak som behöver bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du behöver definitivt inte byta det där. Finns ingen insekt som är intresserad av det och inget annat kommer hända för den delen.
Hade du inte lyckats få nålarna att sitta kvar börjar det va dags att byta.
 
  • Gilla
Guldkedjan och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver definitivt inte byta det där. Finns ingen insekt som är intresserad av det och inget annat kommer hända för den delen.
Hade du inte lyckats få nålarna att sitta kvar börjar det va dags att byta.
Ok, det är rätt poröst mot stolen och jag misstänker att det nog är värre på ovansidan.
Tänker också att det är lika bra när man ändå lägger stålar på hela taket
 
Rickard.
B Boolean skrev:
Ok, det är rätt poröst mot stolen och jag misstänker att det nog är värre på ovansidan.
Tänker också att det är lika bra när man ändå lägger stålar på hela taket

Jag ser det som en försämring men vill du byta så kan du bara såga bort det dåliga och förstärka med en ram runt om. En liggande 45x95 är väldigt tacksam att arbeta med för mindre lagningar då man får mycket att skruva i.

Är du nervös för hållbarheten kan du förstärka under utan att byta givet att jag inte har fel och det är murket uppifrån.
 
  • Gilla
antiiee
  • Laddar…
Tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.