Jag har läst på lite i ämnet och konstaterat att det finns några gamla trådar här på BH bland annat, men tänkte dra ighång en ny tråd så vi kan fylla på med eventuellt nya erfarenheter och kunskaper.

Jag har en diskmaskin jag tog hem på ren spekulation då jag fick den av en kollega. Det ska vara en fullt fungerande maskin men som när jag tog hemd den, välte i transporten och fick ett fult jack i luckan. Jag såg värdet på denna maskin sjunka till noll iom detta och sen dess har den bara stått. Jag har hela tiden haft i bakhuvudet att bygga en "motortvätt" av denna och nu när jag gör om garaget har jag en gyllene möjlighet att bygga in den snyggt under en arbetsbänk bredvid tvätthon.

Jag har läst "reportaget" på classic motor och lockas av enkelheten att fortsatt använda maskinens styrelektronik, men att bygga om den till ett slutet system. Detta görs med en plastdunk som placeras ovanpå maskinen och matar maskinen med trycket från höjdskillnaden. Som jag förstod det är det svårt att få magnetventilen som släpper på vattnet att släppa in tillräckligt mycket när man inte har det tryck som en vattenledning normalt ger, den är inte öppen tillräckligt länge. I artikeln löser man detta genom att helt sonika skippa magnetventilen och koppla förbi den. Jag tänkte att man eventuelllt kunde ha en tappkran på dunken för att reglera så att man inte får in smutsvattnet i maskinen igen efter avslutad tvätt. På så vis kan man dosera i dunken för varje tvätt. En annan tanke är att ha två dunkar, en för rengöringsmedel och en för "avloppsvatten". Lite beroende på hur smutsigt det man gör rent är, kan man genom att använda en Y-koppling mata från än den ena eller andra dunken.

Likaledes tänkte jag placera dunken i "överskåpet" som hamnar ovanför maskinen för att snyggt dölja det hela samt framförallt hålla bänkytan fri. Jag tänkte till en början göra en mockup av detta innan jag börjar ta ut hål i skåpet för slangarna för att se att evakueringspumpen orkar pumpa. Jag har ganska lågt i tak så skåpets nedkant kommer inte högre än i axelhöjd. Evenbtuellt får man förlänga någon slang, men det borde vara en smal sak i sammanhanget.

Hur låter mina idéer? Tankar, respons erfarenheter?

Tack på förhand!
 
J
Intagsmekanismen för en diskmaskin är designad för minst 3 bars övertryck på vattenanslutningen. Det finns viss säkerhetsmarginal där. Beroende på vilken modell och fabrikat så räknar maskinen impulser från en givare i luftavbrottet eller bara tid, oftast det senare som back-up. Men det finns även en maximal tid, överskrider man den så blir det intagsfel.
Jag hänge inte riktigt med i din beskrivning ovan. Kan du göra en skiss. 100% recirkulering av vätskan? Tänk på att tätningarna i diskmaskinen inte är anpassade på vissa avfettningsprodukter.
 
A
som smådelstvätt funkar en diskmaskin utmärkt..
Jag kör med vanligt maskindiskmedel..

har inte ändrat något.
får rengöra silen ganska ofta dock..
 
Jag använder också min gamla Hoover som "grovdiskmaskin", jag diskar maskindelar, trädgårdsredskap, penslar, nysågade stenbitar, verktyg å lite allt möjligt i den å det fungerar skitbra. Använder också vanligt diskmedel
 
johmi: Hade tänkt att använda maskindiskmedel eller annat alkaliskt vattenbaserat rengöringsmedel. Har förstått det som att vissa alifatiska rengöringsprodukter är olämpliga även ur flampunktshänseende.

Sitter på jobbet nu och har inte riktigt tid att göra en skiss, men ja, tanken är recirkulering av vätskan i ett slutet system. Där tar maskinen in "vattnet" från en dunk genom "självfall" och sedan pumpas det ut i samma dunk i det enklaste utförandet.

Jag är dock inne på att kanske vidareutveckla detta, ser inte riktigt hur man skulle vilja återanvända vätskan annat än i vissa fall. Eller? Då kunde man antingen ha en helt separat "avloppsdunk", som man åker och tömmer på återvinningen när den blivit full. Den skulle ju kunna stå på golvet bredvid maskinen.

Eller ett system med två dunkar bredvid varandra "ovanpå" maskinen, där den ena är avloppsdunk och den andra med rent medel i, Båda med var sin tappkran som förser maskinen med ny vätska inför en ny tvätt. På så vis kan man välja att antingen öppna kranen med helt ny vätska, eller återanvända vätska från en tidigare tvätt. Säg att man har lite halvsmutsig vätska från ett förhållandevis rent mek och sen ska diska rent något jäkligt skitigt som kanske ändå behöver tvättas två gånger, då kunde man ju "spola rent" med den begagnade vätskan och sen köra en tvätt med "ny" vätska.

Hur högt "orkar" evakueringspumpen pumpa?

Maskintok: Du har alltså inte ett slutet system? Pumpar du ut i avloppet?
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Oftast så sjunker ju smutsen till botten och då kan man ha utloppet en bit upp
Blir ganska mycket vätska du måste ha igång annars.
Pumpar du runt så kvittar det ju om det går 5 eller 50l för en tvätt.
Går ju även att ha nån typ av filter vid utloppet för att rena bort större grejer
 
Du får ursäkta mig, men jag förstod inte mycket av det där. det kan bero på att jag inte förstår hur en diskmaskin fungerar?

Varför måste man ha mycket vätska för att ha utloppet lågt?

Varför kvittar det om det används 5 eller 50 l vätska i en tvätt?

Jag tänker att det bara är bra om så mycket av smutsen som möjligt följer med ut i avloppsvattnet, Att man trots det får rensa större partiklar i bottensilen på maskinen är jag med på. Varför skulle man vilja ha ett filter? För att skydda pumpen?

I min enkla värld så matas en diskmaskin av trycket i vattenledningen, där sitter det således bara en magnetventil som "släpper på" det rena vattnet. På avloppssidan pumpas avloppsvattnet ut med en egen pump. Stämmer det?

Isf om magnetventilen inte öppnar tillräckligt länge för att släppa in tillräckligt med vatten när man inte har vattenledningens tryck, utan bara trycket från höjdskillnaden, borde man ju kunna "dosera" mängden vatten manuellt och då till en volym som motsvarar det som maskinen normalt sett arbetar med.

På avloppssidan finns ju normalt sett inget mottryck, men maskinen kan ju ändå pumpa till en viss höjd eftersom avloppsslangen normalt sett ansluts i närheten av vattenlåset till diskhon. Min tanke var att ev förlänga denna slang så att den pumpar upp i en behållare i överskåpet om det är möjligt.
 
A
vad ska du främst tvätta?
 
Maskintok skrev:
vad ska du främst tvätta?
Det vet jag inte än. lär ju experimentera lite. Du har kanske förslag på vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra?

Jag tänkte nog behålla min manuella smådelstvätt som jag kört avfettning i. Den funkar ju prima för riktigt grisiga saker som drivknutar osv.
 
A
Keexet Keexet skrev:
Det vet jag inte än. lär ju experimentera lite. Du har kanske förslag på vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra?

Jag tänkte nog behålla min manuella smådelstvätt som jag kört avfettning i. Den funkar ju prima för riktigt grisiga saker som drivknutar osv.
Jag tvättar allt i min maskin.
Men det blir mycket motorsågsdelar mm.
bildelar också..
 
Keexet Keexet skrev:
Du får ursäkta mig, men jag förstod inte mycket av det där. det kan bero på att jag inte förstår hur en diskmaskin fungerar?

Varför måste man ha mycket vätska för att ha utloppet lågt?

Varför kvittar det om det används 5 eller 50 l vätska i en tvätt?

Jag tänker att det bara är bra om så mycket av smutsen som möjligt följer med ut i avloppsvattnet, Att man trots det får rensa större partiklar i bottensilen på maskinen är jag med på. Varför skulle man vilja ha ett filter? För att skydda pumpen?

I min enkla värld så matas en diskmaskin av trycket i vattenledningen, där sitter det således bara en magnetventil som "släpper på" det rena vattnet. På avloppssidan pumpas avloppsvattnet ut med en egen pump. Stämmer det?

Isf om magnetventilen inte öppnar tillräckligt länge för att släppa in tillräckligt med vatten när man inte har vattenledningens tryck, utan bara trycket från höjdskillnaden, borde man ju kunna "dosera" mängden vatten manuellt och då till en volym som motsvarar det som maskinen normalt sett arbetar med.

På avloppssidan finns ju normalt sett inget mottryck, men maskinen kan ju ändå pumpa till en viss höjd eftersom avloppsslangen normalt sett ansluts i närheten av vattenlåset till diskhon. Min tanke var att ev förlänga denna slang så att den pumpar upp i en behållare i överskåpet om det är möjligt.
Skrev nog lite snabbt
Om du har 5l som du kör från en tank in i maskinen och pumpar ut i en annan tank så kommer det ju inte räcka för ett tvättprogram.
Därför pumpar man tillbaka vätskan till första tanken. Utloppet från den tanken sätter du inte i botten utan en bit upp, då kan den värsta smutsen lägga sig i botten.

När du pumpar den första smutsiga vätskan till första tanken så kan man ha ett filter innan det går ner i tanken, kan räcka med en svamp som fångar de värsta partiklarna.

Kör du så här så klarar du dig på 5-10l vätska som du dessutom kan återanvända.

Har du en tank och en avloppstank så får du kanske ha 25-40l vätska i första tanken, som förvisso också går att återanvända.

Är väl oftast när man kör kallavfettning, det blir billigare med mindre mängd
 
Man behöver väl inte krångla till det, maskindiskmedel å varmt vatten tar väck den värsta skiten. Har kopplat min till en slamavskiljare innan vattnet rinner ut i avloppet.
Sitter ju silar å grejer i maskinen så pumpen borde inte paja.
 
Okej tackar för alla svar. Nu sitter jag hemma och kan skriva lite mer välformulerat.(y)

maskintok: Jag kommer säkert tvätta allt möjligt jag också. Det jag har märkt ibland är att om man bara ska rengöra någon liten detalj och det inte behöver vara så grundligt, så funkar min smådelstvätt bra. Mekar mest bil, men det kommer säkert kunna bli lite maskindelar osv.

nino: Tack för förtydligandet. Så det är "förtvätten" du menar kommer kunna bli ett problem, dvs att maskinen först kör en kortare sekvens där den är designad att spola rent med bara vatten, innan den drar igång tvättprogrammet med diskmedlet? Är det då olika volym på de olika omgångarna eftersom du menar att med återcirkulation räcker med 5-10l medan mer än det dubbla behövs om man inte återanvänder. Är det fler än en sköljning per program?

Djävulen: Vad kostar en slamavskiljare då? Jag är mån om att släppa ut minimalt med avlopp då vi har egen brunn med infiltration, jag har lite dåligt samvete varje gång jag tvättar mina bilar till och med. Det slutna systemet verkar både praktiskt och miljösmart och behöver ju inte vara så krångligt, jag vill bara reda ut alla eventualiteter eftersom jag är sån som person. Installationen kommer inte äga rum än på ett tag och då vill jag ha "på fötterna".
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Okej tackar för alla svar. Nu sitter jag hemma och kan skriva lite mer välformulerat.(y)

maskintok: Jag kommer säkert tvätta allt möjligt jag också. Det jag har märkt ibland är att om man bara ska rengöra någon liten detalj och det inte behöver vara så grundligt, så funkar min smådelstvätt bra. Mekar mest bil, men det kommer säkert kunna bli lite maskindelar osv.

nino: Tack för förtydligandet. Så det är "förtvätten" du menar kommer kunna bli ett problem, dvs att maskinen först kör en kortare sekvens där den är designad att spola rent med bara vatten, innan den drar igång tvättprogrammet med diskmedlet? Är det då olika volym på de olika omgångarna eftersom du menar att med återcirkulation räcker med 5-10l medan mer än det dubbla behövs om man inte återanvänder. Är det fler än en sköljning per program?

Djävulen: Vad kostar en slamavskiljare då? Jag är mån om att släppa ut minimalt med avlopp då vi har egen brunn med infiltration, jag har lite dåligt samvete varje gång jag tvättar mina bilar till och med. Det slutna systemet verkar både praktiskt och miljösmart och behöver ju inte vara så krångligt, jag vill bara reda ut alla eventualiteter eftersom jag är sån som person. Installationen kommer inte äga rum än på ett tag och då vill jag ha "på fötterna".
Jag har ingen aning om hur många liter som verkligen behövs, det får man nog prova sig fram till.
Vet inte hur det funkar egentligen men en delr väl där det värms upp vatten som sen spolas runt, sen byts det vattnet mot nytt som spolas runt, sen är det väl en sköljning

Det är bytena av vatten som man då återcirkulerar för att minska mängden total vätska.
 
Ja jag får testa mig fram. Första testet blir att se hur högt evakueringspumpen kan pumpa, vore väldigt smidigt om jag kunde gömma detta i överskåpet

Jag kommer uppdatera framstegen i min projekttråd här på forumet när det väl är dags, men jag kan ju köra en summering här i tråden också för framtida frågeställares skull.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.