Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Nej, nu vänder du på ditt påstående. Ursprungsfrågan var vem som skadar mest, inte vem som löper minst risk att bli skadad. Minns du inte vad du själv har påstått?
"Ursprungsfrågan" var "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom", inget annat. Tycker du inte att det går att svara på frågan i exemplet med den utgångspunkten?
 
B b8q skrev:
Vad hindrar dig att skapa en sådan då?
Inget, annat än att alla som har "bättre" förslag om vilka alternativa svarsexempel som skulle varit bättre än de jag föreslog och ägna hela tråden till att diskutera det.
 
M mickef skrev:
"Ursprungsfrågan" var "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom", inget annat. Tycker du inte att det går att svara på frågan i exemplet med den utgångspunkten?
Du kanske menar "sannolikheten är större att en smittad vaccinerad smittar en ovaccinerad än tvärtom?" Eftersom många många fler har vaccinerat sig är sannolikheten högre att det blir så eftersom en ovaccinerad är sämre skyddad. Dock är risken större att en ovaccinerad blir sjukare om den blir smittad av en ovaccinerad.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Jag tyckte att de som har vaccinerat sig skulle få yttra sig i en opinionsundersökning, likt den här, om vad huvudskälet till vaccineringen var.
Men en sådan tråd skulle ha lika stort intresse som trådar om varför man äter frukost, eller duschar en gång om dagen. Ungefär lika många gör just det.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kanske menar "sannolikheten är större att en smittad vaccinerad smittar en ovaccinerad än tvärtom?" Eftersom många många fler har vaccinerat sig är sannolikheten högre att det blir så eftersom en ovaccinerad är sämre skyddad. Dock är risken större att en ovaccinerad blir sjukare om den blir smittad av en ovaccinerad.
Nej, sannolikt smittar en ovaccinerad en vaccinerad lättare än tvärsom. Däremot är risken större att den ovaccinerade utvecklar sjukdom, allvarlig sjukdom och t o m död vid smitta.
 
M mickef skrev:
Nej, sannolikt smittar en ovaccinerad en vaccinerad lättare än tvärsom. Däremot är risken större att den ovaccinerade utvecklar sjukdom, allvarlig sjukdom och t o m död vid smitta.
Precis, och lägger du ihop de två saker du just sa:
1: En ovaccinerad smittar lättare
2: En ovaccinerad löper större risk att bli sjuk eller dö

...så borde till och med du förstå att det jag och många andra säger är att en ovaccinerad individ är en större risk för en annan ovaccinerad, än vad en vaccinerad individ är.

EOD?
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Nej, sannolikt smittar en ovaccinerad en vaccinerad lättare än tvärsom. Däremot är risken större att den ovaccinerade utvecklar sjukdom, allvarlig sjukdom och t o m död vid smitta.
Men eftersom en vaccinerad har större motståndskraft mot smitta än en ovaccinerad borde det ju vara den ovaccinerade som är mer oskyddad och mottaglig av smittan?!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men eftersom en vaccinerad har större motståndskraft mot smitta än en ovaccinerad borde det ju vara den ovaccinerade som är mer oskyddad och mottaglig av smittan?!
Jag vet inte hur stor motståndskraft mot smitta vaccinerade har men risken att utveckla svår sjukdom är tydligen betydligt lägre än hos ovaccinerade. Den ovaccinerade är mest utsatt i alla lägen.
 
B b8q skrev:
Precis, och lägger du ihop de två saker du just sa:
1: En ovaccinerad smittar lättare
2: En ovaccinerad löper större risk att bli sjuk eller dö

...så borde till och med du förstå att det jag och många andra säger är att en ovaccinerad individ är en större risk för en annan ovaccinerad, än vad en vaccinerad individ är.

EOD?
Jag förstår nog mer än vad du tror.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du läst lite bättre. Jag tycker inte man blir en sämre människa baserad på bra eller dåliga beslut man tar.
Jag har läst tillräckligt om ditt ständiga raljerande om "sämre människa".
Du har tydligen kört fast i din egenformulerade vrångbild.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag har läst tillräckligt om ditt ständiga raljerande om "sämre människa".
Du har tydligen kört fast i din egenformulerade vrångbild.
och du har tydligen mist möjligheten att läsa.
Om du hade läst så hade du kanske funderat.
Jag tycker inte människan blir bättre eller sämre beroende på valen man gör.
men jag förstår att du är trött på mina sämre människor. om det är någon tröst så tycker jag fortfarande samma sak. ;)
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
På vilket sätt?
Det beror på de kulturella och geografiska omständigheterna. En del sitter på huk över ett hål i golvet, en del sitter på en WC och en del hukar över en grop i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det ena handlar om trafiksäkerhet Det gör inte det andra.
Båda handlar om säkerhet för andra.
 
P
M mickef skrev:
Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom.
Var finns data om det?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ha skrivit lägre människovärde för det var det diskussionen handlade om. Människovärde är, i alla för mig, inte samma sak som att vare en bättre/sämre människa pga. ett val i ett visst sammanhang.
OK. Själv försöker jag undvika att använda ordet människovärde eftersom det är så oprecist, luddigt och flummigt.
Jag bedömer folk efter deras handlingar och hoppas på reciprocitet.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.