Hastigt och lustigt så har man ett mindre hus men vet inte hur jag ska göra för att få till en tillbyggnad och hur man kan få huset i harmoni?
Tanken va ett vardagsrum samt ett sovrum på nedre plan där det nu är någon typ av uterum samt en carport.
Men huset ser fortfarande i min mening otroligt osymmetriskt och rent anskrämligt ut så tror inte bara en tillbyggnad löser det.
Tips samt råd både konstruktionsmässigt och estetiskt mottages med glädje.

Patrik
 
  • Rött tvåvåningshus med osymmetriskt utseende, inkluderande ett uterum och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med vit knut, tillbyggt uterum i vitt och en carport, omgivet av trädgårdsröra och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med osymmetrisk tillbyggnad, uterum och carport under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat hus med grön plåttak och angränsande uterum och carport som ser asymmetriskt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med rött träslag, osymmetriskt med uterum och vedstapel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog enklare att tycka till om du lägger upp nuvarande planlösning.
 
Ojdå.. haha nu lutar ju din första bild lite med men ser verkligen ut som att de vänstra två fönstren gled ut mot kanten. Kanske kan ta bort carporten och bygga ett burspråk som går runt hörnet och ha glas på båda sidor av hörnet. Konstruktionen skulle då vara sammansatt mellan våningarna. Gärna tydligt i annan still än röd panel.
 
Här har en vän hjälpt mig att få en skiss på det men är inte helt överens med den.
 
  • 3D-skiss av rött hus med svart tak och flera tillbyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett rött hus med svart tak och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett rött hus med vita fönster på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett rött hus med svart tak och vita fönster, visat på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett enplanshus i rött med svart tak och vita fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min högst personliga åsikt är väl att tillbyggnaden här inte var så vacker då den är för stor och inte skapar någon symmetri. Om du vill ha så mycket extra rum hade jag nog byggt ut på två plan i linje med huset samt höjt övervåningen till normalhöjd, flyttat fönster så de sitter symmetriskt längs fasaden och om möjligt satt entrén i mitten. Dock är nog detta en för dyr operation om det inte finns andra värden i fastigheten, som släkten äger husen runt om eller nära till bra badplats osv. Går säkert att köpa ett hus som är mer likt det jag beskriver för mindre peng än det kostar att fixa detta.
 
T TypRätt skrev:
Min högst personliga åsikt är väl att tillbyggnaden här inte var så vacker då den är för stor och inte skapar någon symmetri. Om du vill ha så mycket extra rum hade jag nog byggt ut på två plan i linje med huset samt höjt övervåningen till normalhöjd, flyttat fönster så de sitter symmetriskt längs fasaden och om möjligt satt entrén i mitten. Dock är nog detta en för dyr operation om det inte finns andra värden i fastigheten, som släkten äger husen runt om eller nära till bra badplats osv. Går säkert att köpa ett hus som är mer likt det jag beskriver för mindre peng än det kostar att fixa detta.
Detta är en snabb skiss av en vän till mig, jag har gått i tankarna att bygga ut huset i båda planen möjligen mot höger framifrån för att få en symmetri med entrén i mitten. Då får jag dessutom ett större kök som ligger till höger bakom trappan upp samt ev en trapp ner i pannrummet som i dag man får gå ut för att komma till.

Jo huset ligger helt perfekt med bra läge så nog kan jag lägga krutet här. Jag har även virke för att bygga 2 hus liggande samt fönster dörrar mm
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.