Nu beror det väl lite på hur många kWh du behöver ladda / dygn. Men vi har haft elbil i 2 år. Pendlar 6 mil på vardagar. Vi har aldrig haft några problem med att hinna ladda fullt under natten. Då har vi värmepump som uppvärmning och 20A huvudsäkring. Alla elbilar jag sett har funktionen att ställa in hur effekten på laddning skall vara.
En sak som är grymt smidigt för oss är att låta Tibber styra tiden för laddningen och utnyttja lågpris timmar. Bara att sätta i sladden när man kommer hem och bilen är laddad till önskad nivå inför avresa nästa morgon.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Kollade min förbrukning nu (Har bara bott här en månad) men under februari låg den i snitt på 92 kWh om dagen.

Har några elradiatorer i gästhuset, men i huvudhuset är det bergvärme. Är min förbrukning onormalt hög?

Kommer elbilen kunna laddas på 25A säkring under vintern?
 
Q Quest skrev:
Kollade min förbrukning nu (Har bara bott här en månad) men under februari låg den i snitt på 92 kWh om dagen.

Har några elradiatorer i gästhuset, men i huvudhuset är det bergvärme. Är min förbrukning onormalt hög?

Kommer elbilen kunna laddas på 25A säkring under vintern?
Skulle du tro på grannen om han påstår att Putin talar sanning, att han har 35cm schnabel innanför byxorna oxå ?;) De flest hushåll har 20-25 amp säkringar och elbil funkar perfekt.
 
Q Quest skrev:
Kollade min förbrukning nu (Har bara bott här en månad) men under februari låg den i snitt på 92 kWh om dagen.

Har några elradiatorer i gästhuset, men i huvudhuset är det bergvärme. Är min förbrukning onormalt hög?

Kommer elbilen kunna laddas på 25A säkring under vintern?
92kWh per dag med bergvärme låter för mig vansinnigt högt men det beror ju på var i landet du bor och om du har pool/spa hönshus och annat.
Mitt hus med bergvärme i GBG 185kvm +70kvm källare och garage på 25kvm drog under 30kWh/dag i februari.
 
Redigerat:
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Kollade min förbrukning nu (Har bara bott här en månad) men under februari låg den i snitt på 92 kWh om dagen.

Har några elradiatorer i gästhuset, men i huvudhuset är det bergvärme. Är min förbrukning onormalt hög?

Kommer elbilen kunna laddas på 25A säkring under vintern?
Förbrukade du med andra ord 2576 kWh i februari? Det är en ganska hög förbrukning. Men om den är onormal beror helt på huset. Om du har ett abonnemang på 25A kan du teoretiskt förbruka 414 kWh per dygn. Har du en laddare med effektvakt kan det finnas tillfällen då laddningen tar lite längre tid för att du har så mycket annan förbrukning. Har du en laddare utan effektvakt och inte ställer ner strömmen manuellt kan det hända att säkringar löser ibland. Men du har gott om utrymme för att ladda en bil med de siffror du uppgivit.
 
  • Gilla
Quest och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle du tro på grannen om han påstår att Putin talar sanning, att han har 35cm schnabel innanför byxorna oxå ?;) De flest hushåll har 20-25 amp säkringar och elbil funkar perfekt.
Han talade ju inte osanning iaf, jag stod ju framför hans Enyaq IV 80 och han sa att han inte kunde ladda den vid huset. Supertrevlig är han och det finns ju ingen anledning att ljuga liksom :) Sen exakt varför den inte gick att ladda är kanske inte helt klargjort. Kanske hade han inte effektvakt på sin laddbox?
 
P para skrev:
92kWh per dag med bergvärme låter för mig vansinnigt högt men det beror ju på var i landet du bor och om du har pool/spa hönshus och annat.
Mitt hus med bergvärme i GBG 185kvm +70kvm källare och garage på 25kvm drog under 30kWh/dag i februari.
Intressant att jag gör av med tre gånger så mycket el som dig med ett liknande upplägg (jag har inget garage men har ju ett gästhus) Låter som att jag har lite detektivarbete framför mig att lista ut vad som slukar.
 
A Avemo skrev:
Förbrukade du med andra ord 2576 kWh i februari? Det är en ganska hög förbrukning. Men om den är onormal beror helt på huset. Om du har ett abonnemang på 25A kan du teoretiskt förbruka 414 kWh per dygn. Har du en laddare med effektvakt kan det finnas tillfällen då laddningen tar lite längre tid för att du har så mycket annan förbrukning. Har du en laddare utan effektvakt och inte ställer ner strömmen manuellt kan det hända att säkringar löser ibland. Men du har gott om utrymme för att ladda en bil med de siffror du uppgivit.
Exakt! Det är min förbrukning i februari. Förstår inte riktigt varför den är så hög.

Men skönt att höra att jag ändå har plats för att ladda elbilen, dvs att jag kan förbruka hela 414 per dygn. Då finns det ju över 300 kWh kvar Tack för denna info!
 
Jag har 25A och laddar två elbilar utan lastbegränsare, inga problem.
I februari gjorde jag av med 2373kWh totalt i huset.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Han talade ju inte osanning iaf, jag stod ju framför hans Enyaq IV 80 och han sa att han inte kunde ladda den vid huset. Supertrevlig är han och det finns ju ingen anledning att ljuga liksom :) Sen exakt varför den inte gick att ladda är kanske inte helt klargjort. Kanske hade han inte effektvakt på sin laddbox?
Han kanske pratade om snabbladdning. Det kan han mycket riktigt inte få till på sitt abonnemang. Han kanske har gjort någon egen kalkyl av ett worst case-scenario och sett att det inte ryms inom 35A. Han kanske har en stor uppvärmd pool. Huset kanske är ett slott. Det kan finnas många förklaringar. Det enda vi säkert kan veta är att ett normalt hus med 35A huvudsäkring har utrymme för att ladda en elbil.
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
Han hade nog glömt slå på säkringen….
 
A Avemo skrev:
Han kanske pratade om snabbladdning. Det kan han mycket riktigt inte få till på sitt abonnemang. Han kanske har gjort någon egen kalkyl av ett worst case-scenario och sett att det inte ryms inom 35A. Han kanske har en stor uppvärmd pool. Huset kanske är ett slott. Det kan finnas många förklaringar. Det enda vi säkert kan veta är att ett normalt hus med 35A huvudsäkring har utrymme för att ladda en elbil.
Jag har flera kunder som laddar 2 bilar ca 40 mil per dygn på 25 A HS.
Men jag har även en kund som har 35 A HS och som inte riktigt räcker till i alla lägen. MEN då pratar vi om 450 kvm pool, bastu 2 diskmaskiner 3 tvättmaskiner, 2 torktumlare med mera. Han har en förbrukning om ca 50 000 kWh per år gillar att köra nästan allt samtidigt. Extrem kille...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Tacksam för alla era svar!

Tog även en titt på mina effektvärden de ligger mellan 2.5 kW - 7 kW beroende vilken timme på dygnet. Vanligtvis ligger effektvärdet på 4 kW.

Om nu min 25A säkring har en effekt på 17kW.
Betyder det att jag då har 13 kW över till att ladda elbilen på den timme där effektvärdet ligger på 4 kW?

Tänker jag rätt?
 
E Elajomannen skrev:
Jag har flera kunder som laddar 2 bilar ca 40 mil per dygn på 25 A HS.
Men jag har även en kund som har 35 A HS och som inte riktigt räcker till i alla lägen. MEN då pratar vi om 450 kvm pool, bastu 2 diskmaskiner 3 tvättmaskiner, 2 torktumlare med mera. Han har en förbrukning om ca 50 000 kWh per år gillar att köra nästan allt samtidigt. Extrem kille...
Det är ju samtidigt som är nyckelordet här. Med effektvakten kan elbilsladdaren göra sitt under de timmar när man inte maxar allt övrigt. Och dessutom skrev jag normalt hus. Det extrema är rent definitionsmässigt inte normalt.
Q Quest skrev:
Om nu min 25A säkring har en effekt på 17kW.
Betyder det att jag då har 13 kW över till att ladda elbilen på den timme där effektvärdet ligger på 4 kW?
Det är en förenkling som har fullt tillräcklig noggrannhet.
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A Avemo skrev:
Behöva och behöva. Jag har också en 11 kW laddbox av billigaste slag. Genom att normalt ha den på lägsta effekt och bara höja vid behov så fungerar det för mig. Men idén är inte dum. På jobbet händer det att säkringar löser när flera laddar samtidigt och någon annan stor last är på. Men en styrning av laddeffekten efter övrig belastning minskar risken att skjuta säkringar. Visst klarar man sig utan. Men det är bättre att ha det.
Sedan handlar det ju om att fördela förbrukning.

Jag hade enorma problem förut.
Bytte centralen (en elektriker gjorde det).
Blev bättre. Men inte perfekt.
Blev bergvärme, alla problem försvann.
Pluginhybrid kom gick bra ladda med chucko från "motorvärmaruttaget" = garagets säkring.

Laddbox kom och en 3 elektriker.
Då blev helt plötsligt fasen som laddar hybridbilen inkopplat på "problem säkringen". Så problemet som fanns i huset vid köp återkom. Gick faktiskt igenom själv vart allt gick genom att skruva loss huvudsäkring...så kom det fram att en av dessa var nästan ensam....perfekt koppla om problemfasen till just den huvudsäkring. Problemet löst!
Sen om man så småningom köper en riktig elbil med riktiga 3fasladdning får man väl dra om elen i huset så det blir jämnare eller helt enkelt köra 3*6A = 18A laddning = snabbare än dagens 16A jag kör med. Men just nu är det pluginhybrid som tyvärr tar bara emot enfas.

Många råd om lastbalansering, men man ska först och främst kolla vad som är problemet. En 25A säkring är rätt så stort...även 20A...okej att det kan bli problem med 16A....men behöver inte bli där heller, även om man då garanterat får skruva ner. Men beror även där lite vad man övrigt har i huset. Har man fjärrvärme, ved, pellets, olja...ja då behövs inga herrejösses säkringar. Är trots allt värmen som är största boven...om man nu inte äger pool och bastu som måste samköras när man laddar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.