Hej, jag har använt försegling - sten från alpin chemie för att försegla ett skiffergolv (inomhus). Innan påförning (med trasa) dammsög och svabbade jag golvet. Värme i golvet är inte påsatt än. Det gick åt mindre förseglingsvätska än vad som var normalt enligt etiketten. 1 liter ska räcka till 5-20 m2, rummet är cirka 25m2 och det finns fortfarande vätska kvar i plåtburken.

Har någon koll på vad som kan ha gått fel och hur man kan åtgärda det?

Tack på förhand! Nyförseglat skiffergolv med synliga förseglingssvirlar och en tom väggkontakt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus skiffergolv som nyligen behandlats med försegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Ser ut som fogen kladdat. Men ingen panik, det går att fixa. Lite jobbigt bara.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge sedan fogades golvet?
Hur många gånger torkades golvet vid/efter fogningen?
Hur torkades golvet efter fogningen?


Det är fördel att försegla stenen innan fogning för att förhindra att fogmassan hamnar i öppna porer.
[länk]
[bild]
Hej och tack för ditt svar.

Fogningen gjordes ca 1 vecka innan förseglingen.
Golvet tvättades (ljummet vatten) två gånger efter fogningen och sedan ytterligare en gång (lättare svabbning av golvet) innan förseglingen påfördes. Rent okulärt såg golvet bra ut innan vi förseglade det. Kanske var det så att fogmassa fanns på stenen men den var inte alls lika synlig som nu (jag såg ingenting alls av den).

Har du någon idé runt hur vi kan få stenen snygg igen? Eller i alla fall snyggare.

Har fortfarande inte någon golvvärme på.

Tack på förhand!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ser ut som fogen kladdat. Men ingen panik, det går att fixa. Lite jobbigt bara.
Hej Düsseldorff,

Tack för ditt svar. Hur föreslår du att jag ska göra? Lägger sig inte förseglingen som en skyddande hinna som gör det svårt att få bort ev fogrester?

Tack på förhand!
 
Düsseldorff
Shap Shap skrev:
Hej Düsseldorff,

Tack för ditt svar. Hur föreslår du att jag ska göra? Lägger sig inte förseglingen som en skyddande hinna som gör det svårt att få bort ev fogrester?

Tack på förhand!
Börja med ättika och scotch brite. Om du har tur är det tillräckligt. Annars är det stålborste på borrmaskinen som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.