Hej!

Jag har precis köpt en lägenhet med ett kök från Ikea faktum från 2005. Jag komme renovera köket men har inte bestämt hur mycket.

Det här är en lägenhet som jag räknar med att bo i relativt kortvarigt så jag vill renovera för att trivas medan jag bor där förstås men också för att förhoppningsvis få upp den i värde lite inför försäljning.

Vill gärna ha tips inför renovering!

Mina funderingar är väl i korta drag om jah bara ska bygga helt nytt Ikea kök och riva ut allt, eller om jag ska bara lackera om köksluckor, byta ut bänkskiva och ha spishäll istället för fristående.
Vill byta ut diskmaskinen mot integrerad också.

Här är mina funderingar, utöver alternativet att bara göra helt nytt.


Alternativ:
Detta ska jag göra oavsett:

- Byta ut fristående spis till spishäll och ugn i stomme.
- Byta ut fristående diskmaskin till integrerad med lucka från faktum.
- Byta ut hela bänkskivan till troligen komposit eller ev vitbehandlad ek - troligen i sten och då också byta ut kaklet till stänkskydd i samma sten.
( alternativt ha kvar kaklet, helt ok ändå)


Lämna in alla luckor - gamla och nya från faktum- till lackering

Sen olika alternativ :
1.
Byta ut fristående kylfrys till integrerad med stomme från epoq.
Byta ut överskåpen till ikeas nuvarande + dold fläkt

2.
Ta bort kyl och överskåpet över kyl / stomme runt kylen och sätta dit en fristående kylfrys.
Ha kvar överskåp och fläkt
Köpa täcksida till överskåpen och lämna in för lackering

Just nu är jag inne på att lacka om luckorna till mörktblått och ha vit kompositstenskiva.

Jag ska för övrigt också slipa om golvet och behandla med vitolja.

Tar jättegärna emot förslag!!
 
  • Ikea-faktum-kök från 2005 med träskåp, kakel, frittstående spis, diskmaskin och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vill ge råd hur jag kan renovera detta kök?☺️
 
Ett tips kan du få. Låt bli att byta kylfrys till integrerat. Det är både mycket dyrare och sämre (avsevärt mindre plats) än det du har.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack.

Ja jag funderar på det. Det är ju enormt mycket mindre volym och man får väldigt mycket mindre för pengarna vid integrerat, som du säger.

Samtidigt är det ju sååå snyggt...

Det här är en liten 2a och det här rummet är både kök och v-rum. Så ju mindre vitvaror man ser desto mer vardagsrumskänsla så att säga.

Plus att fönstret där matbordet ska vara är precis nära kylen..

På visningen var den redan omöblerad som på bilden men bordet kommer hamna väldigt nära kylen. Så tänker jag också att det är snyggare om det ser ut som vanlig skåpslucka. Plus att fristående ofta har närmare 70 c m djup så blir att dem sticker ut närmare då också.

Kan inte bestämma mig riktigt.
Tycker framför allt att det är så himla snyggt med integrerat...

Men något som är viktigt för mig är att kylen är tyst!! Speciellt nu vid öppen planlösning.


Jag har precis letat fördärvat efter att hitta en integrerad kyl med rimlig ljudnivå..
Fick tips att LG är absolut tystast, och de har bara fristående.

Elgiganten går dessutom 20% på lg vitvaror i helgen....


Mycket tankar
 
Köp vitvaror på Blocket då kan du köpa bättre kvalitet billigare..
 
BirgitS
S Sara00K skrev:
Det här är en lägenhet som jag räknar med att bo i relativt kortvarigt så jag vill renovera för att trivas medan jag bor där förstås men också för att förhoppningsvis få upp den i värde lite inför försäljning.
Det kan vara bra att prata med mäklaren för att veta vad folk är villiga att betala extra för. Om hen inte ser någon prisskillnad mellan lägenheter med fristående resp. integrerad kyl/frys så vet du att den extra kostnaden bara är för ditt eget välbefinnande och inte får igen sen. Samma sak när det gäller omlackering eller utbyte osv.

S Sara00K skrev:
Byta ut fristående diskmaskin till integrerad med lucka från faktum.
Finns det faktum-luckor?
 
Ska du byta till integrerade maskiner så får nog hela köket bytas då Faktum inte längre säljs. Om man inte byter luckor från någon av alla köksfirmor som bygger luckor till ikeakök. Då kan man ju fixa lucka till diskmaskin/kyl-frys. Samma problem med inbyggd ugn då stommarna är annorlunda idag.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Ska du byta till integrerade maskiner så får nog hela köket bytas då Faktum inte längre säljs. Om man inte byter luckor från någon av alla köksfirmor som bygger luckor till ikeakök. Då kan man ju fixa lucka till diskmaskin/kyl-frys. Samma problem med inbyggd ugn då stommarna är annorlunda idag.
Tack jag har koll på det och epoq kök passar till faktum stommar, så kan komplettera där.

En annan frågade om faktum luckor- ja Ikea säljer 3 olika luckor till faktum
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp vitvaror på Blocket då kan du köpa bättre kvalitet billigare..
Hm sant men tycker det känns fräscht att ha nytt. Typ som säng. Annat köper jag gärna på blocket!
 
Ja smart.

Det säljs nyproducerade lägenheter i mitt område nu där en 2a som min går för 1 miljon mer. Jag tänker att det kanske gör att en riktigt fräsch ägenhet även i min förening har potential att gå upp
 
Renovera för sin egen skull är lätt - gör om köket så att du gillar det själv!
Renovera inför en senare försäljning är svårare - då ska köket anpassas till en helt okänd framtida köpare som kan vara i princip vem som helst. Risken är mycket stor att denna okända köpare har annorlunda smak än du, och går loss med kofoten på köket eftersom hen, precis som du, vill sätta sin egen prägel.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Renovera för sin egen skull är lätt - gör om köket så att du gillar det själv!
Renovera inför en senare försäljning är svårare - då ska köket anpassas till en helt okänd framtida köpare som kan vara i princip vem som helst. Risken är mycket stor att denna okända köpare har annorlunda smak än du, och går loss med kofoten på köket eftersom hen, precis som du, vill sätta sin egen prägel.
Jo visst kan det vara så. Men generellt brukar ju ett nytt kök göra så att värdet går upp. Här man däremot ett kök i lite udda modell så kommer marknaden bli mindre.
 
S Sara00K skrev:
Jo visst kan det vara så. Men generellt brukar ju ett nytt kök göra så att värdet går upp. Här man däremot ett kök i lite udda modell så kommer marknaden bli mindre.
"Just nu är jag inne på att lacka om luckorna till mörktblått och ha vit kompositstenskiva."

Låter ju inte som att du siktar på en köksdesign som går hem hos massan heller..

Särskilt inte som du säger att kök och vardagsrum sitter ihop..

Jag har varken köksmöbler eller vardagsrumsmöblemang som går "hand i hand" med mörkblått och vitt :rolleyes:
 
S Sara00K skrev:
Jo visst kan det vara så. Men generellt brukar ju ett nytt kök göra så att värdet går upp. Här man däremot ett kök i lite udda modell så kommer marknaden bli mindre.
Jag är inte mäklare, men jag har sålt och köpt några bostäder, och min erfarenhet är att fräscht är viktigare än nytt vad gäller kök. Det är bra timpeng på att måla de nötta köksluckorna, betydligt sämre timpeng på att helt byta ut köket.
Värdet på bostaden kan bli högre med ett nytt kök, men det är under förutsättning att köparen gillar det nya köket, och det kan en aldrig vara säker på.

Hade jag varit du hade jag anpassat köket helt efter egna önskemål, men eftersom köket är så litet hade jag satt "praktiskt" före "snyggt" på priolistan. Du behöver använda det begränsade utrymmet klokt.
 
Vi har precis fått lackat om våra luckor, och bytte samtidigt ut handtagen. Blev superfint - som nya luckor (och de var rejält slitna). Vad om du skippar att byta ut kyl och diskmaskin, och istället väljer en färg på luckorna som gör att rostfria vitvarorna inte sticker ut så mycket? Någon grå-beige färg kanske? Med mörkblå luckor och vit bänkskiva blir det stor kontrast mot det rostfria - precis som med varma träfärgen du har på luckorna nu.
 
  • Gilla
Frelli2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.