Hej! Jag ska bygga ett växthus (24 kvm) som ska stå på en 60 cm hög teglad mur. Platsen där växthuset ska stå ligger ca 25 meter från vattenbrynet till en sjö. Höjdskillnaden mot vattenytan är bara ca 20 cm. Jag misstänker att jag kommer att få inträngande vatten i schaktgropen och undrar hur man ska tänka. Gräva frostfritt vilket garanterat ger massor av vatten i gropen (och försöka pumpa bort detta under tiden man bygger) eller att försöka gräva lite grundare och inte få så mycket vatten i gropen, men då riskera att det kanske blir sättningar längre fram. Vet inte om jag tjänar något på att gräva djupt, känns inte som att marken kommer att vara hårdare längre ner. Det finns ju en risk att det bara blir en enda bottenlös gegga om man gräver för djupt. Tankar och idéer? Jag antar att jag kommer att behöva lägga någon slags dränering också?
 
Hur hade du tänkt dig användningen? om det ska vara ett uterum med golvklinker så kan man ju gjuta en platta som håller vattnet borta, vill du ha ett växthus där rötterna kan nå ner i marken blir det ju svårare med en tegelmur. jag gjorde min grund med timrade telefonstolpar som jag bara ställde på betongplattor.
 
Vi ska ha det för att odla i och eftersom vi vill kunna odla i marken så vill vi inte gjuta en hel platta.
 
S
Blir det inte översvämning om det är så låg nivåskillnad mot vattnet?

Vad är det för markförhållanden? Beror ju på jur djuo du behöver gräva. Jag skulle provgräva för att se hur det ser ut.

När jag gjorde mitt växthus på mur så grävde jag bort all matjord ner till morän. Det var cirka 50 cm jord. Det kändes mer än nog.
Grävd jord för växthus, skottkärra vid grävning, orange snöre markerar gräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop för byggprojekt med synlig matjord och nedre lager av morän, omgivet av byggmaterial och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med grundläggning av växthus på mur med grävd matjord ner till morän, nära vattennivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alain skrev:
Vi ska ha det för att odla i och eftersom vi vill kunna odla i marken så vill vi inte gjuta en hel platta.
Då skulle jag gräva grundare, första varven med lecablock och armering och sedan tegel först när man är ovanför marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.