De nämnde att det finns grupper som kulturellt har en annan syn på stöld. Jag vet inte om jag ser det som så grovt. Men uppenbarligen var det det.
 
D Daniel 109 skrev:
De nämnde att det finns grupper som kulturellt har en annan syn på stöld. Jag vet inte om jag ser det som så grovt. Men uppenbarligen var det det.
Det jag såg innan det togs bort var synnerligen grovt!
 
kisumisu
J Johnsson 56 skrev:
Blocket har blivit helt odugligt sedan de började med sina regler för att undvika bedrägeri. Det enda som hänt är att det har blivit enormt mycket svårare att sälja något där. De hade tyvärr fått för sig att det enbart är säljarna som är bedragare. Jag upplever att det är minst lika vanligt att köparna är det
Japp det finns som sagt allt möjligt på blocket när det gäller bla köpare. Men även vissa säljare, vissa säljer och svarar inte dvs vill inte sälja.

Tänkte en gång sälja bil där och fick en del bedrägeri försök blocket svarade inte ens mig. Plus en och annan som inte ville köpa typ mail att "tror du att du får sådär mycket" eller gav rejäla skambud. Slutade med att jag bytte in bilen i en bilaffär och fick bättre betalt via dem än alla dessa däcksparkare :crysmile:

Desamma gäller facebook annonser. Vissa vill nästan ha betalt för att köpa varan :thinking:

Däremot det som är fint med tradera att man kan inte hoppa av affären plus att man behöver inte betala för annonsen om inte varan blir såld.(y)
Sedan kan jag hålla med att Tradera får vissa överpriser också :thinking:
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, om du köper något i godtro så gör du inget brottsligt. Men den ursprungliga ägaren har rätt till varan. Så du gör dig inte skyldig till häleri utan att veta om det.
Precis så.
Lagändringen medförde att det olagliga fånget rättas till med den nya lagen.
Dvs, man kan fortfarande handla i god tro, och då har man straffrättsligt inte gjort fel, och åtalas inte.
Men fånget är fortfarande olagligt, (dvs äganderätten på mer vanlig svenska), den rättmätige ägaren har alltid rätt att få tillbaka sin egendom numera. Förut skulle det bevisas att köparen inte handlat i god tro.

jaja, något inlägg senare kommer detta, som förklarar detta ännu bättre än jag...
K Kjell-Anders skrev:
Ja, du skulle kunna bli misstänkt, oavsett om du har kvar stöldgodset i din ägo eller ej. Häleri är dock ett uppsåtsbrott, så beroende på omständigheterna (om det kan bevisas att du förstod eller borde ha förstått) kan det gå till åtal eller så läggs misstankarna mot dig ned.
Under alla förhållanden ska godset återgå till målsäganden, oavsett hur lång tid som gått. Godtrosförvärv finns inte längre och preskriptionstid saknas.
och sen ännu fler ... :sweat:
Jag ska nog undvika att börja svara i trådar ifall jag inte är med från början ... :whistle:
 
Problemet är ju om det är kriminella som säljer på tex tradera, även om man måste logga in med Bankid.
Dom skiter väl i det...
Fick kopia på idhandling, registrerat telefonnummer osv, lik förbannat var min grej stulen och polisen tog den i beslag.
Pengarna är ju till 99.9% borta iaf
 
Men, på tradera, hur ska man kunna hävda nåt annat än god tro map på priset - det är ju budgivning.
Då måste man ju isåfall anta att alla "nya" eller de med "konstigt namn" och liknande är hälare, för det går ju att fynda eller betala överpris vare sig nåt är stöldgods eller ej? Iom identifierad identitet och spårbarhet via Tradera så BORDE det borga för att det är att förvänta att allt är OK. Eller om det inte är det, att Tradera och polisen reder ut det, tycker det BORDE vara så att tradera står risken om det visar sig att en säljare är brottslig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ja det frågade jag polisen med...
Hur ska jag göra för att inte komma i samma sits igen, köp nytt från butik ungefär det svaret fick jag...
 
kisumisu
nino nino skrev:
Ja det frågade jag polisen med...
Hur ska jag göra för att inte komma i samma sits igen, köp nytt från butik ungefär det svaret fick jag...
O hur ska du veta att butiken har rent mjöl i påsen? Måste man då köpa från någon miljonkedja för att kunna gardera sig?

Alltså ponera att man trampar i en liten butik köper en grej dem skriver kvitto att du köpt saken (ungefär som Tradera), sedan visar det senare att ditt namn hittas i affärens kassaregister och grejen var faktist stulen...den lilla butiken sålde faktist stöldgods.

Nä nån jävla ansvar borde väl Tradera också kunna ta!
 
Jadu... Jag vet inte
Man får väl strunta i att köpa saker utan serienr helt enkelt
 
kisumisu
nino nino skrev:
Jadu... Jag vet inte
Man får väl strunta i att köpa saker utan serienr helt enkelt
Ja eller så får man köpa sånt direkt från fabrik då om det ens går. Mer o mer grejer går idag på serienummer och abbonemang. Jag själv försöker undvika sådana saker för det troligaste scenariot med dessa saker är "planerad åldrande". Behöver inte handla om stöld eller något brott..."nä din gräsklippare är för gammal den klarar inte av den nya gräsmattan pga att det ej finns någon uppdatering längre till din modell bla bla bla..."
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Varning!

Ni som hamnar i tingsrätten kan också hamna på lexbase för att ni är en part i det hela.

Då blir ni klassade som "skumma" vid jobbansökningar / dejting och liknande.


Se upp för det.
 
P
kisumisu kisumisu skrev:
Tradera så legitimerar man med bankid.
Jag har aldrig legitimerat mig med bankid när jag har köpt något på Tradera.
Är det säljarna som måste göra det?
 
P pmd skrev:
Jag har aldrig legitimerat mig med bankid när jag har köpt något på Tradera.
Är det säljarna som måste göra det?
Det behövde man inte förr men det behöver man nu.

Så har du ett gammalt konto så slapp du nog.
 
T
GlennB GlennB skrev:
Det behövde man inte förr men det behöver man nu.

Så har du ett gammalt konto så slapp du nog.
Samma här, behövde inte för ca en månad sen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.