S steve5432 skrev:
Nya saker utan kvitto = stöldgods. Enkel regel som skyddar mot mycket krångel.
Fast numera är ett kvitto ofta en PDF, inte speciellt svårt att ändra i en sådan.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast numera är ett kvitto ofta en PDF, inte speciellt svårt att ändra i en sådan.
Det är ju bedrägeri och vill man ägna sig åt det så är det väl inte svårare att skriva ett fejkat kvitto
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
T
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Kan inte ni som grälar om tjuvars generella identitet eller etniska tillhörighet skapa en egen tråd för det i stället för att gräla om saken här? T.ex. "Allmänt om tjuvnad" eller liknande. Svårt att få ett sammanhang i det som tråden handlar om när vart och varannat inlägg handlar om vem som är rasistisk/naiv/SD:are/tjuvaktig eller inte.
Var hittar du de "vart och varannat" inläggen nånstans? Jag har bara sett det i något enstaka inlägg..
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
åklagaren kan föra TS talan om vederbörande inte har större anspråk än sina pengar tillbaka..

Det fick jag reda på av polisen när jag blev av med pengar på en såg..
Samma info fick jag när jag blev blåst på en unik väst på Blocket.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Samma info fick jag när jag blev blåst på en unik väst på Blocket.
Kan du stilla min nyfikenhet och berätta mer om den ”unika västen”?
 
F
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Kan inte ni som grälar om tjuvars generella identitet eller etniska tillhörighet skapa en egen tråd för det i stället för att gräla om saken här? T.ex. "Allmänt om tjuvnad" eller liknande. Svårt att få ett sammanhang i det som tråden handlar om när vart och varannat inlägg handlar om vem som är rasistisk/naiv/SD:are/tjuvaktig eller inte.
Vem "grälar" om etniskt tillhörighet" ?
I vilka inlägg-nr ?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Kan du stilla min nyfikenhet och berätta mer om den ”unika västen”?
"Unik" var kanske överdrivet men det var en hantverksväst som såldes i en mycket begränsad upplaga under en kort period för några år sedan. Tänkt som julklapp till en i familjen som tillhörde detta hantverk. Jag blev blåst på pengarna och han på julklappen.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Samma info fick jag när jag blev blåst på en unik väst på Blocket.
modererat.
 
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
Jag köpte en ny Gardena i kartong på blocket av en kille som vunnit den i en säljtävling på jobbet. Han hade inget kvitto. Jag ringde till polisen för att kolla om jag på något sätt kunde kolla upp och den var stulen, via serienummer eller liknande. Eller om de kände till några stölder. De hade inget sånt. Polisen menade att man får ställa frågor, samt att priset ska vara skäligt (jag betalade ca 12’ för en robot med nypris runt 20’ om jag minns rätt). Det tycker polisen lät ok. Så var det med det. Det här var runt 2018-2019
 
M
F Fågelboo skrev:
Jag köpte en ny Gardena i kartong på blocket av en kille som vunnit den i en säljtävling på jobbet. Han hade inget kvitto. Jag ringde till polisen för att kolla om jag på något sätt kunde kolla upp och den var stulen, via serienummer eller liknande. Eller om de kände till några stölder. De hade inget sånt. Polisen menade att man får ställa frågor, samt att priset ska vara skäligt (jag betalade ca 12’ för en robot med nypris runt 20’ om jag minns rätt). Det tycker polisen lät ok. Så var det med det. Det här var runt 2018-2019
Och om det senare visar sig att den ändå är stulen så betyder det där absolut ingenting!

Polisen är ett gäng klåpare, hur svårt kan det vara att ha en lista på webben med stulna produkter och serienummer så hade man bara kunnat googla serienummer och enkelt kunnat se om en vara var stulen.

Hade tradera brytt sig det allra minsta så hade de krävt att säljarna lagt in serienummer i annonsen för denna typ av produkter så hade man kunnat kolla innan bud alt att Tradera själva kollat, och skickar säljaren vara med fel serienummer hade man bara klagat till Tradera och de hade fimpat säljaren direkt.

Det är bara att konstatera att det är många som profiterar på brottslighet, ingen verkar intresserad att göra något åt problemet.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
F Fågelboo skrev:
Jag köpte en ny Gardena i kartong på blocket av en kille som vunnit den i en säljtävling på jobbet. Han hade inget kvitto. Jag ringde till polisen för att kolla om jag på något sätt kunde kolla upp och den var stulen, via serienummer eller liknande. Eller om de kände till några stölder. De hade inget sånt. Polisen menade att man får ställa frågor, samt att priset ska vara skäligt (jag betalade ca 12’ för en robot med nypris runt 20’ om jag minns rätt). Det tycker polisen lät ok. Så var det med det. Det här var runt 2018-2019
Husqvarna/gardena har ett register där användare kan stöldanmäla sina klippare.
De blir då spärrade i deras servicesystem och kan ex. ej låsas upp vid blockerad PIN-kod.
 
Det finns baksidor med det också. Det finns en fördel med att serienummer inte sprids hus som helst.

Jag köpte en cykel som jag insåg påväg därifrån att högst sannolikt är stulen. Den hade legat ute på blocket ett tag så på så vis var nog inte priset helgalen. Men det var många småsaker som gjorde att jag i efterhand är rätt säker på att den är stulen.

Polisen har fått ramnummer och beskrivning. (Även de uppgifter jag har om säljaren) De konstaterar att de har stöldanmälningar på den cykelmodellen men att anmälningarna saknar vettig beskrivning och ramnummer, så de kan inte koppla cykeln i fråga till någon anmälare.
 
Jag har tänkt att Tradera (till skillnad mot blocket) har verifierat vem säljaren är så det ska vara "tryggt" att handla där. Trist det inte funka. :( Jag hade nog själv om jag köpt nåt nytt på Tradera inte misstänkt det var stöldgods. Däremot är min spaning att priset på Tradera brukar vara så högt (ibland högre än nypris) att jag undviker det om sakerna finns att köpa nya, har mest köpt "samlarprylar" på tradera (dvs sånt som är 20-30-40 eller mer år gammalt...)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har tänkt att Tradera (till skillnad mot blocket) har verifierat vem säljaren är så det ska vara "tryggt" att handla där. Trist det inte funka. :( Jag hade nog själv om jag köpt nåt nytt på Tradera inte misstänkt det var stöldgods. Däremot är min spaning att priset på Tradera brukar vara så högt (ibland högre än nypris) att jag undviker det om sakerna finns att köpa nya, har mest köpt "samlarprylar" på tradera (dvs sånt som är 20-30-40 eller mer år gammalt...)
Blocket har blivit helt odugligt sedan de började med sina regler för att undvika bedrägeri. Det enda som hänt är att det har blivit enormt mycket svårare att sälja något där. De hade tyvärr fått för sig att det enbart är säljarna som är bedragare. Jag upplever att det är minst lika vanligt att köparna är det
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Var hittar du de "vart och varannat" inläggen nånstans? Jag har bara sett det i något enstaka inlägg..
F frasen_36 skrev:
Vem "grälar" om etniskt tillhörighet" ?
I vilka inlägg-nr ?
De inläggen var så grova att de sannolikt är borttagna. Jag fann ett i ett svar ovan som då inte var borttaget. Länken pekade inte på något inlägg alls!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.