Är det någon som är bra på det där med förmånsbil?

Vi kan få det via jobbet. Jag tackade nej först, men har börjat fundera på det.
Den bilen jag ska få är en gammal VW caddy Maxi från 2014.
När våran ekonomi tant på jobbet kollade så skulle den kosta (brutto mins jag inte) netto efter skattning ca 500/mån..

Hur är det med drivmedel?
Är det värt det?
Det börjar ju bli fruktansvärt dyrt att resa till jobbet nu när kostnaden är så jäkla hög...
 
Pratade hon om löneavdraget eller förmånstaxeringen? För det är olika saker, gamla bilar brukar inte vara förmånligt att ha som förmånsbil.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H huggan skrev:
Pratade hon om löneavdraget eller förmånstaxeringen? För det är olika saker, gamla bilar brukar inte vara förmånligt att ha som förmånsbil.
Det vet jag inte. Jag ville veta vad det kostade mig att ha förmånsbil, då berättade hon vad det var brutto så sa hon efter skatten så blir det ca 500
 
Kolla vad det är för förmånsvärde på bilen. Den summan läggs på toppen av din lön när de beräknar skatten. Så beroende på vad du tjänar så kostar det lite olika. Jag räknar att det kostar ca 50% av förmånsvärdet, för mig ca 2500kr (5000x0,5) Sen kan det i vissa fall innebära ett bruttolöneavdrag. Då drar de x kr på bruttolönen. Även här beror det på löneläget , jag räknar 50% även här. Mitt bruttolöneavdrag var 4000kr. Jag räknar att min förmånsbil kostar mig ca 4500kr i månaden.
 
Nicro Nicro skrev:
Kolla vad det är för förmånsvärde på bilen. Den summan läggs på toppen av din lön när de beräknar skatten. Så beroende på vad du tjänar så kostar det lite olika. Jag räknar att det kostar ca 50% av förmånsvärdet, för mig ca 2500kr (5000x0,5) Sen kan det i vissa fall innebära ett bruttolöneavdrag. Då drar de x kr på bruttolönen. Även här beror det på löneläget , jag räknar 50% även här. Mitt bruttolöneavdrag var 4000kr. Jag räknar att min förmånsbil kostar mig ca 4500kr i månaden.
Jag får bilförmånsvärde 3094 kr/mån på Skatteverket (om jag kör under 3000mil/år)
Min lön är 29400/mån...
 
Du får jämföra vad det kostar att köpa och äga en åtta år gammal caddy.

Hade du tagit en sådan bil om du själv fick välja fritt? Eller spelar det ingen roll.
 
På det förmånsvärdet får du betala skatt, borde bli ca 1000 kr i månaden i skatt.
 
H hempularen skrev:
På det förmånsvärdet får du betala skatt, borde bli ca 1000 kr i månaden i skatt.
Okej.. men sen är ju frågan hur det är med drivmedel...
Finns ju drivmedel förmån, men vet inte riktigt vad de har på min firma...
 
P Pin skrev:
Du får jämföra vad det kostar att köpa och äga en åtta år gammal caddy.

Hade du tagit en sådan bil om du själv fick välja fritt? Eller spelar det ingen roll.
För mig spelar det ingen roll då det är en arbetsbil, en bil där jag har mina asbestsanerings-utrustning och verktyg... Tanken var om man kom billigare undan än att pendla med min privata bil
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
För mig spelar det ingen roll då det är en arbetsbil, en bil där jag har mina asbestsanerings-utrustning och verktyg... Tanken var om man kom billigare undan än att pendla med min privata bil
Men är det verkligen en förmånsbil om det är en arbetsbil som är full med utrustning?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men är det verkligen en förmånsbil om det är en arbetsbil som är full med utrustning?
Jag måste ju beskatta den för att få ha den hem efter arbetsdagen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Jag måste ju beskatta den för att få ha den hem efter arbetsdagen.
Absolut så är det. Men förmånsvärdet borde inte vara fullt om bilen är full med grejor dom inte är dina egna.,Det kanske redan är med i beräkningen av förmånsvärdet?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Absolut så är det. Men förmånsvärdet borde inte vara fullt om bilen är full med grejor dom inte är dina egna.,Det kanske redan är med i beräkningen av förmånsvärdet?
Så kan det vara. Hon pratade något om att den är billigare då den inte är praktisk som "privat"..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Så kan det vara. Hon pratade något om att den är billigare då den inte är praktisk som "privat"..
precis, bara typ framsätet du kan använda så borde förmånsbeskattas efter det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pin skrev:
precis, bara typ framsätet du kan använda så borde förmånsbeskattas efter det.
Pin skrev:
precis, bara typ framsätet du kan använda så borde förmånsbeskattas efter det.
Är svårt val... Får höra lite med kollegor vad de betalar i drivmedel.. vill ju inte betala mer än om jag tar min privata bil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.