Går i tankarna om att köpa ett klassiskt hus byggt tidigt 70-tal på 1,5 plan och knappa 200 kvm stort. Huset har direktverkande el och därmed höga driftkostnader.

Min tanke är att byte ut den direktverkande elen mot vattenburen värme (radiatorer) med fjärrvärme alternativt någon värmepump.

Tummen pekfingret som jag förstår detta kostar det runt 150 000 - 200 000 kr med material och arbetskostnader. Tanken är att låta något företag göra hela jobbet.

Har försökt läsa på och allt talar för att ett byte av värmesystem är helt klart rätt väg att gå. Ekonomiskt bör det långsiktigt vara en no-brainer?

Att installera vattenburen värme verkar inte vara någon jättestor grej heller, visst det krävs en massa hål mellan väggar med mera, men som jag förstår det behövs inte golvet brytas upp utan det krävs hål för rören mellan väggar och tak.

Kan ni hjälpa mig, tänker jag fel? Är det något viktigt jag missar?
 
Fairlane
150-200' är för själva konverteringen till vattenburen värme, exklusive värmepump antar jag?
Jag tror generellt att det i längden kan vara vettigt, men hur ser möjligheten ut för luft/luft?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ä Fredrik28624 skrev:
Går i tankarna om att köpa ett klassiskt hus byggt tidigt 70-tal på 1,5 plan och knappa 200 kvm stort. Huset har direktverkande el och därmed höga driftkostnader.

Min tanke är att byte ut den direktverkande elen mot vattenburen värme (radiatorer) med fjärrvärme alternativt någon värmepump.

Tummen pekfingret som jag förstår detta kostar det runt 150 000 - 200 000 kr med material och arbetskostnader. Tanken är att låta något företag göra hela jobbet.

Har försökt läsa på och allt talar för att ett byte av värmesystem är helt klart rätt väg att gå. Ekonomiskt bör det långsiktigt vara en no-brainer?

Att installera vattenburen värme verkar inte vara någon jättestor grej heller, visst det krävs en massa hål mellan väggar med mera, men som jag förstår det behövs inte golvet brytas upp utan det krävs hål för rören mellan väggar och tak.

Kan ni hjälpa mig, tänker jag fel? Är det något viktigt jag missar?

Jag hade ett 1.5 plans 70 tals hus för typ 10 år sen, 400v radiatorer runt om…
Jag bröt direkt bort nån innervägg o satte dn bra lvp, sedan hade jag en årsförbrukning på mindre än 8000kwh, 2 vuxna, ett barn
Ok Kalmartrakten men ändå…
Tror det betalar igen sig oerhört snabbare än att montera vattenburet…
 
Fairlane Fairlane skrev:
150-200' är för själva konverteringen till vattenburen värme, exklusive värmepump antar jag?
Jag tror generellt att det i längden kan vara vettigt, men hur ser möjligheten ut för luft/luft?
Det är inklusive värmepump men efter ROT-avdraget, men denna kostnad är som sagt bara mellan tummen och pekfingret vad JAG har uppfattat att det kostar när jag surfat runt. Låter på dig som att det är i underkant?

Luft/luft-värmepump är ett bra alternativt om huset har öppen planlösning som jag har förstått det. I detta huset så är det tyvärr ganska långt ifrån öppen planlösning.
 
H hjalle74 skrev:
Jag hade ett 1.5 plans 70 tals hus för typ 10 år sen, 400v radiatorer runt om…
Jag bröt direkt bort nån innervägg o satte dn bra lvp, sedan hade jag en årsförbrukning på mindre än 8000kwh, 2 vuxna, ett barn
Ok Kalmartrakten men ändå…
Tror det betalar igen sig oerhört snabbare än att montera vattenburet…
Installerade du då bara en luftvärmepump? Räcker det för en 1,5-plansvilla? Behöver man inte i alla fall en luftvärmepump per våning?
 
Fairlane
Ä Fredrik28624 skrev:
Det är inklusive värmepump men efter ROT-avdraget, men denna kostnad är som sagt bara mellan tummen och pekfingret vad JAG har uppfattat att det kostar när jag surfat runt. Låter på dig som att det är i underkant?

Luft/luft-värmepump är ett bra alternativt om huset har öppen planlösning som jag har förstått det. I detta huset så är det tyvärr ganska långt ifrån öppen planlösning.
Är det luft/vatten du tänker dig eller någon annan värmepump?
Här du läst denna artikel?
Jag tycker det låter lågt med 150'. 25' till radiatorer inklusive inkoppling låter väldigt lågt. 200' låter rimligare men fortfarande lågt.
Har du begärt in några offerter?
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det luft/vatten du tänker dig eller någon annan värmepump?
Här du läst denna artikel?
Jag tycker det låter lågt med 150'. 25' till radiatorer inklusive inkoppling låter väldigt lågt. 200' låter rimligare men fortfarande lågt.
Har du begärt in några offerter?
Tack för länken!

Luft/vatten-värmepump, fjärrvärme eller bergvärmepump är det jag är inne på. Givetvis är kostnaden kopplad till vilket val jag gör, just för tillfället lutar det åt fjärrvärme.

Jag har inte begärt in någon offert, detta då vi inte äger huset, jag är endast intressent till att köpa det.

Finns en artikel med rubriken "Vad kostar det att byte värmesystem?" som jag utgått mycket ifrån när jag kommit fram till kostnaden.
 
Ä Fredrik28624 skrev:
Installerade du då bara en luftvärmepump? Räcker det för en 1,5-plansvilla? Behöver man inte i alla fall en luftvärmepump per våning?
Ja, jag skaffade en av de lvp som då gav mest kW vid typ -7 till -15, öppnade upp planlösningen lite, sedan slog jag av eluppvärmningen på eltavlan. Jag låg runt 7500kWh per år efter det...Och då hade vi inställt på typ 24 grader i vardagsrummet....eftersom det blir kallare ju längre ifrån lvp'n man kommer, så i sovrummen uppe var det typ 18...då när det var iskallt ute... hade faktiskt elgolvvärme i ett av badrummen med...
 
För mig räckte det med en lvp. riktad mot trappan till övervåningen.
Jag hade störst ishög under min lvp i grannskapet...(tecken på att den jobbade hårdast)
 
Håller på med konvertering från direktverkande el samt llvp till lvvp. Har liknande hus som dig

Hittills ser kostnaderna ut såhär

11 st thermopanel (tp22) element 27'

Röroffert på att koppla in samt provtrycka 58'
Ska ta in fler givetvis

Luft vatten pump 120'

Då har jag inte tagit med kostnader för att öppna bjälklaget för att kunna dra rör eller för att återställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.