Det vi primärt vill ha är sänkt temperatur på övervåningen, där sovrummen finns. Normalt monterar man kanske inomhusdelen i trappen på ett 1½ plans hus, så man får bra spridning på värmen. Det enklaste för oss vore att montera den i trappen, men då tänker jag att varm luft stiger - och tror då att all kyla kommer att hamna på nedervåningen. Tänker jag rätt eller är det sådan hastighet på luften att den hamnar på övervåningen om jag sätter "spjället" uppåt ? Andra tankar om placeringen på inomhusdelen ? Finns det en maxlängd på 4 meter på rören mellan inomhus och utomhus, eftersom alla skickar med det, eller finns inget max ?

Nästa fundering gäller storleken på pumpen. Alla anger ju hur stor yta de värmer, och jag har för mig att någon sagt förut att de kyler mycket mindre yta. Hur kan man räkna ut hur stor yta den kyler ?

Alternativet är såklart också en renodlad AC, men som jag förstått är de dels inte så vanliga i Sverige och dels är de dyrare i drift. Är det en sann sanning eller inte ?

Ljudvolymen är det jag är rädd för, och den anges ju i olika steg (beroende på fläkthastighet antar jag). Vilken hastighet kör ni fläkten på med AC, ni som redan har en anläggning ?
 
Min erfarenhet är att kylan har väldigt svårt att sprida sig uppåt. Det blir som ett värmelock i trappan. Sätt den uppe vid taket på övervåningen så den klarar sprida kylan där. Rörlängden kan vara t.ex. max 15 m men kan behöva fylla på kylmedia om det är längre än t.ex. 7 m och installationen blir dyrare. Man får kolla vad som gäller för respektive modell.

Man säger att kylan kanske bara räcker till halva eller en tredjedel av ytan jämfört med värme men det beror väldigt mycket på olika saker. Har man bra markiser och persienner betyder det mycket. På kvällar och nätter behövs det klart lägre kyleffekt eftersom det blir svalare då i Sverige. En renodlad AC kan bara kyla men ungefär lika effektivt som en värmepump.

Kommer man hem på kvällen efter en varm högsommardag och huset är sådär 29° får man ösa på full effekt men redan efter någon timme kan man börja köra på lägre effekt och lägre fläkt. På natten räcker det med smygfläkt.
 
  • Gilla
Knetha
  • Laddar…
K Knetha skrev:
Det vi primärt vill ha är sänkt temperatur på övervåningen, där sovrummen finns. Normalt monterar man kanske inomhusdelen i trappen på ett 1½ plans hus, så man får bra spridning på värmen. Det enklaste för oss vore att montera den i trappen, men då tänker jag att varm luft stiger - och tror då att all kyla kommer att hamna på nedervåningen. Tänker jag rätt eller är det sådan hastighet på luften att den hamnar på övervåningen om jag sätter "spjället" uppåt ? Andra tankar om placeringen på inomhusdelen ? Finns det en maxlängd på 4 meter på rören mellan inomhus och utomhus, eftersom alla skickar med det, eller finns inget max ?

Nästa fundering gäller storleken på pumpen. Alla anger ju hur stor yta de värmer, och jag har för mig att någon sagt förut att de kyler mycket mindre yta. Hur kan man räkna ut hur stor yta den kyler ?

Alternativet är såklart också en renodlad AC, men som jag förstått är de dels inte så vanliga i Sverige och dels är de dyrare i drift. Är det en sann sanning eller inte ?

Ljudvolymen är det jag är rädd för, och den anges ju i olika steg (beroende på fläkthastighet antar jag). Vilken hastighet kör ni fläkten på med AC, ni som redan har en anläggning ?
Sitter den i en trapp och du kör låg fläkt så kommer kylan trilla ned.
Uppåt kan man endast ordentligt ställa på en golvmodell.
Rena kylaggregat existerar knappt, dom som idag marknadsförs som ”ren” ac är oftast luftvärmepumpar för Sydeuropa där man mer eller mindre blockerat värmedrift.
Dom är oftast inte speciellt effektiva, kika på SEER angående verkningsgrad så får du ett hum.
Billigast kyla är det oftast att köra 24/7 med lämplig temperatur på ungefär 21/22 grader då den går med låg last och hög verkningsgrad , ska du starta på eftermiddag när det är tokvarmt inne så går kompressor på högvarv med dålig verkningsgrad.
Man behöver en hel del effekt för att kyla och markis/persienner är bra som hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.