E
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
https://www.sydostran.se/nyheter/39...tulna-verktyg-for-miljontals-kronor-3e01423c/
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:
men som du menar då finns ju ett kvitto

oftast är under pris inte över om det är stulet
Mitt svar var endast ett svar på att det mesta nya som säljs på tradera är stulet. Min övertygelse är alltså någon annan.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Snailman
Okej, har inte köpt något på Tradera ännu och efter att ha läst denna tråd låter det som att det är lika bra att fortsätta med det.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Kan inte ni som grälar om tjuvars generella identitet eller etniska tillhörighet skapa en egen tråd för det i stället för att gräla om saken här? T.ex. "Allmänt om tjuvnad" eller liknande. Svårt att få ett sammanhang i det som tråden handlar om när vart och varannat inlägg handlar om vem som är rasistisk/naiv/SD:are/tjuvaktig eller inte.
 
  • Gilla
Ankmamma och 11 till
  • Laddar…
A
spelar det någon roll från vilket land tjuven är eller var?

Det som är det viktiga i detta är ju att saker blir stulna och att säkert någon betalat pengar för stöldgods som man inte får sedan behålla..
Så det finns bara förlorare i hela bilden..

sluta stjäl grejer och skaffa pengar på hederligt vis istället... vore en bättre moralkaka att tugga på..
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Kan inte ni som grälar om tjuvars generella identitet eller etniska tillhörighet skapa en egen tråd för det i stället för att gräla om saken här? T.ex. "Allmänt om tjuvnad" eller liknande. Svårt att få ett sammanhang i det som tråden handlar om när vart och varannat inlägg handlar om vem som är rasistisk/naiv/SD:are/tjuvaktig eller inte.
Upplysning skadar inte. Svårt att se ett sammanhang när det kommer helt ovidkommande inlägg.

"Ny i kartong" var ju ett roligt skämt redan på Gula Tidningens tid men det har nog många glömt bort.
 
B billy_baver skrev:
Alltså, detta är ju ett skolexempel. Om någon stjäl din gräsklippare, och du sedan snubblar över den i någon annans trädgård kan du inte utan vidare lyfta den över staketet och köra hem godset. Någon kan ha förvärvat klipparen i god tro, och därmed är fånget fullt lagligt. Såvida icke köparen annat medger eller domstol finner bevisat att köparen har handlat i "ond tro" blir det då den bestulne ägaren som får kräva skadestånd av tjuven. Och om den bestulne är försäkrad kommer hans försäkringsbolag att genast ersätta för att i sin tur sedan kräva tjuven på det utbetalade beloppet.

Rätta mig gärna om jag tar fel! Det är inte jag utan respektive försäkringsbolag som vet detaljerna. Om inte annat borde man lyfta hjälp i hemförsäkringens rättsskydd. .
Det är ju detta som är ändrat sedan 2003 (?). Man har inte rätt att behålla det man köpt i god tro. Ursprungsägaren har full rätt att få tillbaka saken.

Det du pratar om är egenmäktigt förfarande, vilket är något annat.
 
  • Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Det är ju detta som är ändrat sedan 2003 (?). Man har inte rätt att behålla det man köpt i god tro. Ursprungsägaren har full rätt att få tillbaka saken.
Icke dess mindre är TS utsatt för ett brott. Han berättar hur han uppmanats att personligen föra sin talan vid rättegång 45 mil bort. Varken polis eller åklagare verkar ha upplyst honom om rätten till målsägarbiträde. Och jag tycker inte att detta verkar korrekt skött. Möjligen kan TS´ försäkringsbolag öppna dörrar mot en aning rättssäkerhet.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
A
B billy_baver skrev:
Icke dess mindre är TS utsatt för ett brott. Han berättar hur han uppmanats att personligen föra sin talan vid rättegång 45 mil bort. Varken polis eller åklagare verkar ha upplyst honom om rätten till målsägarbiträde. Och jag tycker inte att detta verkar korrekt skött. Möjligen kan TS´ försäkringsbolag öppna dörrar mot en aning rättssäkerhet.
åklagaren kan föra TS talan om vederbörande inte har större anspråk än sina pengar tillbaka..

Det fick jag reda på av polisen när jag blev av med pengar på en såg..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Icke dess mindre är TS utsatt för ett brott. Han berättar hur han uppmanats att personligen föra sin talan vid rättegång 45 mil bort. Varken polis eller åklagare verkar ha upplyst honom om rätten till målsägarbiträde. Och jag tycker inte att detta verkar korrekt skött. Möjligen kan TS´ försäkringsbolag öppna dörrar mot en aning rättssäkerhet.
Jag vet, jag är i samma sits. Men att blanda in att han själv skulle ta tillbaka roboten från en annans trädgård hör inte riktigt hit.
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte? Det gör nog ganska stor skillnad om personen blir av med en massa pengar eller inte. Inte för att 5kkr är mycket, men totalen är mycket. Jag har ingen aning om personen har pengar eller inte, men sannolikt finns det ju liknande brottslighet som inte upptäckts, det kan finnas pengar som borde till någon som faktiskt har blivit av med pengar i stället för på kontot hos en bedragare.
Sannolikheten att tjuven har pengar är nog i det närmaste noll, om man har pengar ägnar man sej inte åt den typen av brottslighet normalt.

Troligen har tjuven eller tjuvarna redan enorma skulder. ..Som vanligt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Alltså, detta är ju ett skolexempel. Om någon stjäl din gräsklippare, och du sedan snubblar över den i någon annans trädgård kan du inte utan vidare lyfta den över staketet och köra hem godset. Någon kan ha förvärvat klipparen i god tro, och därmed är fånget fullt lagligt. Såvida icke köparen annat medger eller domstol finner bevisat att köparen har handlat i "ond tro" blir det då den bestulne ägaren som får kräva skadestånd av tjuven. Och om den bestulne är försäkrad kommer hans försäkringsbolag att genast ersätta för att i sin tur sedan kräva tjuven på det utbetalade beloppet.

Rätta mig gärna om jag tar fel! Det är inte jag utan respektive försäkringsbolag som vet detaljerna. Om inte annat borde man lyfta hjälp i hemförsäkringens rättsskydd. .
Du har helt fel. Något som har förklarats flers gånger. Det var så förr, men det blev lite för lätt att komma undan med stöldgods. Nu har den ursprungliga ägaren rätt till varan även om den en köpt i god tro. Men det ska naturligtvis gå via polisen.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Granngården och 2 till stora företag ställer krav mot honom på 1,3miljoner. Jag orkar inte slås för 5k, ser det som läropengar denna gång, jag måste fysiskt inställa mig i Blekinge för förhandlingen, länk godkändes inte, och 45mil enkel är för långt för det känner jag.

Om de kräver att du inställer dig har du väl rätt till ersättning för resekostnader och tidsspillan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Självklart, men det är inte värt det för min del, det blir för mkt att greja med en, för mig, nu avslutad sak
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Självklart, men det är inte värt det för min del, det blir för mkt att greja med en, för mig, nu avslutad sak
Finns det ingen chans att du får tillbaka klipparen ändå? Den tillhör ju Granngården om det är dom som blivit bestulna, men de har väl minimalt intresse av en begagnad klippare utan kartong och begränsningskabel. Rimligen borde du kunna köpa loss den av dem för nån låg slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.