Inte? Det gör nog ganska stor skillnad om personen blir av med en massa pengar eller inte. Inte för att 5kkr är mycket, men totalen är mycket. Jag har ingen aning om personen har pengar eller inte, men sannolikt finns det ju liknande brottslighet som inte upptäckts, det kan finnas pengar som borde till någon som faktiskt har blivit av med pengar i stället för på kontot hos en bedragare.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
Om du köpt i god tro och det inte varit uppenbart billigt eller du borde haft anledning att misstänka att det var stöldgods behöver du väl inte lämna det ifrån dig, eller har man ändrat lagarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Hansaya och 2 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Om du köpt i god tro och det inte varit uppenbart billigt eller du borde haft anledning att misstänka att det var stöldgods behöver du väl inte lämna det ifrån dig, eller har man ändrat lagarna.
Lagen ändrades för många år sedan. Nu får du ta fullt ansvar om du köper något som är stulet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Bengt Numelin och 11 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Om du köpt i god tro och det inte varit uppenbart billigt eller du borde haft anledning att misstänka att det var stöldgods behöver du väl inte lämna det ifrån dig, eller har man ändrat lagarna.
Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.
I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.
 
  • Gilla
  • Wow
MrXman och 4 till
  • Laddar…
Nej, om du köper något i godtro så gör du inget brottsligt. Men den ursprungliga ägaren har rätt till varan. Så du gör dig inte skyldig till häleri utan att veta om det.
 
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
Segt att hamna i brottsregistret för en sparad tusenlapp för att man köpt stöldgods, 5år i polisens register, inga resor till tex Usa, pinsamt att söka nya jobb när polisregister skall uppvisas Ha en trevlig helg
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Nej, man är inte brottsling för att man råkat köpa något stulet. Bara om man gjort det avsiktligt.
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Segt att hamna i brottsregistret för en sparad tusenlapp för att man köpt stöldgods, 5år i polisens register, inga resor till tex Usa, pinsamt att söka nya jobb när polisregister skall uppvisas Ha en trevlig helg
Nu har du fått saken om bakfoten. Varför skulle TS hamna i brottsregistret?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Finns väl inget som heter köpt i god tro sedan flera år bakåt i tiden. Begreppet "handlat i god tro" togs väl bort eftersom folk som köpt stödgods på diverse marknader och sajter direkt hävdade att dom handlat i god tro när sheriffen knackade på dörren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
Vad hade hänt om gräsklipparen gått sönder o man kasserat den? Behövt återbetala beloppet man köpt den för?
 
  • Gilla
Tbom och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
Begärde du kvitto och tog leg på säljaren?
 
  • Gilla
lelle501 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skulle nog säga att 99% av saker som säljs nya i kartong på blocket tradera marketplace är stöldgods och många som köper vett det innerst inne
Marketplace är ett läskigt ställe.
En dag fick jag svar på en sak jag hade till salu. På bilden var det en gammal dam men när jsg kollade hennes profil på Facebook hade hon bara 2 vänner och det var unga män från afrikanskt ursprung.
På texten de sände stod att jag skulle sända varan och sån någon länk som jag aldrig öppnade.
Får ofta bluff frågor från Marketplace och försöker därför alltid ta bort den när jag annonserar.
 
  • Gilla
uuu och 6 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Dum fråga kanske, men vad hade hänt om du sålt vidare klipparen innan polisen hörde av sig? Hade du också riskerat att åka dit för häleri?
Ja, du skulle kunna bli misstänkt, oavsett om du har kvar stöldgodset i din ägo eller ej. Häleri är dock ett uppsåtsbrott, så beroende på omständigheterna (om det kan bevisas att du förstod eller borde ha förstått) kan det gå till åtal eller så läggs misstankarna mot dig ned.
Under alla förhållanden ska godset återgå till målsäganden, oavsett hur lång tid som gått. Godtrosförvärv finns inte längre och preskriptionstid saknas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Finns väl inget som heter köpt i god tro sedan flera år bakåt i tiden. Begreppet "handlat i god tro" togs väl bort eftersom folk som köpt stödgods på diverse marknader och sajter direkt hävdade att dom handlat i god tro när sheriffen knackade på dörren.
Jo, godtros begreppet finns definitivt kvar. Det man ändrade på var att man inte har rätt till godset även om man handlat i godtro. Det tillhör alltid ursprungsägaren.
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad är en bott?
Känner du inte botten Anna? Du är väl gammal nog?
”Bot” är så klart kortform av ”robot” men brukar användas när det är fråga om en mjukvarurobot. Ofta tex en ”chatbot”. Ordet robot kopplar man oftare till rent fysiska skapelser. Men alla varianter förekommer. Märk tex att en mycket stor del av aktiehandeln sker av tradingrobotar, som ofta sitter på innehavet under sekunden innan de har sålt igen. Just dessa program sitter i stora servrar inhyrda i svindyra kvadratmeter-lokaler precis bredvid börsen … närmast vinner.
 
  • Gilla
stefan_gsx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.