Hej!

Jag tänkte bygga ett fristående uterum på 15 kvm. Kommer vara panel på baksidan, 2 fönster på kortsidorna och framsidan kommer ha ett skjutparti.
Då det kommer vara ett oisolerat sommar uterum funderar jag på att köpa 1 glas fönster och även skjutparti och anledningen är priset.
Är detta ett klokast val? Kommer som sagt inte använda det vintertid men antar att 1 glas är mer känsligt om det t.ex kommer en fotboll på det.

Skjutparti:
https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/sommar---optimal-416086

Fönster: https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/sommar---optimal-415970
 
J Janitor14 skrev:
om det t.ex kommer en fotboll på det.
Då blir det billigare att byta ut fönstret än om det är isolerglas... Det brukar vara ganska tjocka glas i englasfönstren. Vet du att du bara kommer att använda det på sommaren, finns det ingen anledning att gå på något som är dyrare. Sedan kan det spela en viss roll var i landet du ska bygga uterummet.
 
Tack för svar! Är halläning så bor ju på rätt sida landet i den aspekten
 
Det är ju också så att glas är dyrt.
Partier kan kosta väldigt mycket och vill man inte ha riktigt bra grejer så sparar tillverkarna in där dom kan.
För att ni ska bli nöjda så kör runt och kolla, titta, känn och dra i dörrarna.
Skulle bygga vinterträdgård för 12-15 år sen.
Valde mellan två partier och körde och tittade.
Slutade med att jag köpte ett tredje hos samma firma som jag ratade i katalogen men som kändes absolut bäst i verkligheten;)
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag skulle också kolla partiernas stabilitet i verkligheten. Skånska byggvaror är billiga men kanske inte bäst. WillabGarden tycker jag håller en högre kvalitet när det gäller uterumspartier.
 
Oavsett vad du väljer rekommenderar jag dig att se till att isolera golvet bra redan från början. Då behöver du inte bygga om grunden om du i framtiden kommer på att det vore skönt att kunna använda det på våren och hösten också.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.