Hej
Vi har under en längre tid renoverat vår källare som var en ren råkallare (allt organiskt material var utrivet) när vi flyttade in. Huset är äldre (delar är från 1946). Eftersom huset är äldre har bottenplattan ingen isolering och därav kunde vi inte sätta golvvärme. Huset har dränering med isolering utanför väggarna under mark.

Vi har tagit lång tid på oss att renovera och läst på noga samt även tagit in professionella byggare för att allt ska bli rätt. Nu är nästan allt klart. Igår installerades radiatorer i källaren och detta efter en längre tids påläsning om hur många watt elementen bör ha. Vi tog till och med i lite i överkant.

till saken hör också att vi installerat ett mekaniskt frånluftventilerat golv i källaren, alltså ett golv med distans under och där luften sakta sugs ner i golvet från ventiler i takhöjd och sedan ut från golvet ut ur huset. Dessa fläktar har ej satts igång än då vi inväntar elektriker. Utrymmet i källaren är på ca 40m2.

Vi har en luft vattenvärmepump (alltså vattenburen värme) och installatören av det systemet sa att när källaren är färdigrenoverad bör inomhusgivaren som tidigare satt på våning 1, flyttas ner i källaren och det är nu gjort. Det finns även en givare utomhus. Vårt problem är nu att om vi sätter inomhusgivaren på 20 grader så blir det lagom varmt och skönt i källaren men det blir ca 3-4 grader varmare uppe. Alltså 20 grader i källaren ger nästan 24 grader uppe. Galet varmt.
Jag har hört att man helst ska ha alla radiatorventiler helt öppna, men bör jag inte sänka radiatorventilerna uppe för att få en mer jämlik värme i huset? Vad bör jag annars göra? Att ha 18-19 grader i källaren tycker vi är för kallt då golvet inte håller mer än 15-16 grader nu (beräknas bli någon grad varmare när frånluftsystemet till golvet kommer igång).

/Andreas
 
Om det går att sätta en instrypningsventil på värmerören till entrévåningen vore det bra. Då begränsar man flödet och värmen där utan den negativa effekten på värmepumpen som termostater kan ha.
 
  • Gilla
Andreas Bergquist
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det går att sätta en instrypningsventil på värmerören till entrévåningen vore det bra. Då begränsar man flödet och värmen där utan den negativa effekten på värmepumpen som termostater kan ha.
tack! Jag får kolla detta med min installatör.
Jag förstår dock inte varför det skulle vara skillnad på att minska vattentillförseln vid värmepumpen jämfört vid elementen? Men det är säker för att jag inte förstår eller lärt mig detta än.
 
Termostater reglerar från öppet till helt stängt. Värmepumpar behöver ett stabilt flöde och jobbar med flytande kondenseringstemperatur för att få så hög verkningsgrad som möjligt och då ligger framledningstemperaturen ibland under och ibland över börvärdet för att komma ifatt till rätt genomsnittlig temperatur. Men skulle i och för sig kunna sätta manuella handvred på radiatorerna/elementen som stryper lite grann istället för termostater.
 
  • Gilla
Andreas Bergquist
  • Laddar…
J Josth skrev:
Termostater reglerar från öppet till helt stängt. Värmepumpar behöver ett stabilt flöde och jobbar med flytande kondenseringstemperatur för att få så hög verkningsgrad som möjligt och då ligger framledningstemperaturen ibland under och ibland över börvärdet för att komma ifatt till rätt genomsnittlig temperatur. Men skulle i och för sig kunna sätta manuella handvred på radiatorerna/elementen som stryper lite grann istället för termostater.
Är det handvård jag har tro?
 
  • Termostatventil på en radiator, inställd mellan noll och frostskyddssymbolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som att radiatorkretsen inte är injusterad på nytt efter att radiatorerna i källaren har kommit till.
Varje radiator behöver injustareas så att ”rätt” flöde passerar igenom.

Förenklat kan man säga att ju längre ifrån värmekällan radiatorn sitter ju mer flöde behöver gå genom.

I en vanlig villa är det sällan man har STAD-ventil (injusteringsventil) på de olika stammarna utan man gör injusteringen i radiatorventilen.

I följande inlägg har jag lagt in flera dokument angående injustering av radiatorkrets,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446


Till Purmo/MMA så använder man följande injusteringsverktyg,
https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/9216/4919cdcab505eb89f2bae955127d90fd/sv-se-files-frinstllningsverktyg-rev.pdf


Jag har justerat in våra termostatventiler själv.
Jag började med att ta bort alla termostater samt öppna alla termostatventiler till max.
Sen justerade jag in reglercentralen gällande kurvlutning och förskjutning.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden.
Ströp sedan flödet så att jag fick ca 10° i difftemperatur mellan tillopp & retur.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden igen.
Ströp sedan flödet på de radiatorer som hade varmare i rummet än vad vi vill ha.
Satte dit termostaterna och ställde in dom för att hålla ca 1° över gällande ”vill ha” rumstemperatur, på så sätt stryps radiatorn i enstaka rum när det blir extra värmetillförsel (datorer, personer, etc).
 
  • Gilla
Dauen och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Bergquist skrev:
Är det handvård jag har tro?
Det är termostatventiler med termostater du har
 
  • Gilla
Andreas Bergquist
  • Laddar…
Själva termostaten är denna (du har nya loggan istället för ”MMA”).
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ring/termostater/termostat/termostat-evosense

Exakt vilken typ av FV-ventiler du har kan jag inte säga utan det måste du koppla i papperen till radiatorerna (tex beställningen/fakturan), vilket förinställningsverktyg (FVx) framkommer när man vet vilken ventil det är, med det lär iaf vara nyckeln FN2.
 
J Josth skrev:
Om det går att sätta en instrypningsventil på värmerören till entrévåningen vore det bra. Då begränsar man flödet och värmen där utan den negativa effekten på värmepumpen som termostater kan ha.
har vattenskåp i källaren där radiatorvattnet delas upp till de olika radiatorerna. Här finns ventiler att vrida på eller av. Kan jag delvis strypa vissa radiatorer genom att vrida dessa ventiler halvt av? Alltså det går att göra, men är det ett ok sätt? För i så fall är det ju en smidig lösning och elementens termostater kan vara på fullt ändå.
 
  • Värmeskåp med flera radiatorventiler för reglering av värmefördelning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ventilerna i skåpet är avstängningsventiler, inte justeringsventiler. Brukar sägas de kan bli problem om man försöker reglera flödet med dem men exakt hur det påverkar vet jag dock inte. Har du kontrollerat om du har radiatorventiler med förinställning eller ej som nämnts i tidigare inlägg om injustering av värmesystem?
 
A Andreas Bergquist skrev:
har vattenskåp i källaren där radiatorvattnet delas upp till de olika radiatorerna. Här finns ventiler att vrida på eller av. Kan jag delvis strypa vissa radiatorer genom att vrida dessa ventiler halvt av? Alltså det går att göra, men är det ett ok sätt? För i så fall är det ju en smidig lösning och elementens termostater kan vara på fullt ändå.
Håller med @Josth det där är avstängningsventiler som ska vara antingen fullt öppna eller fullt stängda.

All flödesjusterng görs med förinställningen i varje radiator-/termostatventil enligt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Andreas Bergquist
  • Laddar…
J Josth skrev:
De ventilerna i skåpet är avstängningsventiler, inte justeringsventiler. Brukar sägas de kan bli problem om man försöker reglera flödet med dem men exakt hur det påverkar vet jag dock inte. Har du kontrollerat om du har radiatorventiler med förinställning eller ej som nämnts i tidigare inlägg om injustering av värmesystem?
ok. Nä jag har inte några papper på dessa termostater. Och det är olika termostater i hela huset. De på ovanvåningen ser ut såhär… och det är ju de elementen jag u så fall behöver sänka..
 
  • Närbild på en radiatorventil inställd på nivå 6 på ett värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat på element med synliga inställningsmarkeringar, mot en lila vägg och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit termostat på radiatorelement mot lila vägg, indikatormärke på termostat i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då får man skruva bort termostathuset och lossa packboxen för att se om det sprutar värmevatten eller om det går bra och det finns urtag för en förinställningsnyckel längre in.
 
  • Gilla
Andreas Bergquist
  • Laddar…
Vad står det på andra sidan av själva termostatventilen? (FV eller FVR)?

Det går även att se om det finns förinställning eller inte i termostatventilen genom att ta bort packboxen. Det kan komma lite vatten när man tar bort packboxen.
Kan fixa två bilder om någon timme, med/utan förinställning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på andra sidan av själva termostatventilen? (FV eller FVR)?

Det går även att se om det finns förinställning eller inte i termostatventilen genom att ta bort packboxen. Det kan komma lite vatten när man tar bort packboxen.
Kan fixa två bilder om någon timme, med/utan förinställning.
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på andra sidan av själva termostatventilen? (FV eller FVR)?

Det går även att se om det finns förinställning eller inte i termostatventilen genom att ta bort packboxen. Det kan komma lite vatten när man tar bort packboxen.
Kan fixa två bilder om någon timme, med/utan förinställning.
Fattar inte vad jag kan justera här..
 
  • Radiatorventil med skruv och justermöjlighet, användare är osäker på justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.