Halloj,

Vi har ett spabad utomhus och även om det är bra isolerat så kostar det ju ändå en slant i uppvärmning. Gissningsvis ett par tusenlappar per år. Nu står vår FLVP bara några meter från badet och jag gluttade litet comfortzones sida och där nämns dockning till jacuzzi. Detta var något jag funderat på tidigare men tydligen är jag inte ensam om tanken så jag tänkte höra om någon här gjort något sådant. Det vore ju klart trevligare att värma med FLVP än direkt med el. Inte för att vår nuvarande FLVP (en NIBE 310p) är speciellt effektiv men kan man värma spabadet med en nyare FLVP så tjänar man ju in bytet klart snabbare.
 
kika in på poolforum.se ett renodlat forum för pool men inefattar även spa mm
 
De är tyvärr inte så aktiva på det forumet. Jag får väl leta mostvarande info fast för pool för det verkar vara tunnt med spa än så länge.
 
Har oxå tänkt den tanken..

Om man har ett spa vore det ju bäst om man kunde värma med annan värmekälla som är billigare via typ vvx, Har man VP el vedeldning skulle det ju bli betydligt billigare om man kunde värma med de istället för elpatronen..

Finns/går det köpa ett spa som är utrustat med vvx istället för elpatron..

Sommartid inte helt fel om man har solfångare, Gratis värme halva året..
 
Fick svar från de som sålde badet till oss. Den säljaren menar att visst går det men det blir ganska dålig verkningsgrad eftersom badet har så mycket högre temp än en pool. Det är också högre tryck i rören på ett spa så det kanske blir svårare med vvx?

Fast, det borde egentligen fungera 99% av tiden när bara cirkulations/filterpumpen går. Alltså att hålla värmen mellan baden. När man väl badar så är det inte så farligt att värma med el eftersom det bara gäller några timmar. Fast då blir det ett ganska komplicerat system.

Hursomhelst så är steg ett att installera en elmätare på badet så man ser vad det drar i el. Drar det en hundring i månaden i el så tar det ju rätt många år innan man får det återbetalt med vvx och alternativ värme. Drar det el för en femhundring i månaden så kommer ju saken i helt annan dager.
 
OlaF skrev:
Fick svar från de som sålde badet till oss. Den säljaren menar att visst går det men det blir ganska dålig verkningsgrad eftersom badet har så mycket högre temp än en pool. Det är också högre tryck i rören på ett spa så det kanske blir svårare med vvx?
Tycker du fick ett rätt dåligt svar..

Om verkningsgraden skulle bli så dålig av att värma vattnet till 40° så skulle det inte fungera med fjärrvärme el tappvattenautomater heller, Jag tycker det låter som svamel..

Att vvx inte skulle klara trycket tvivlar jag på, I en vvx från solfångare kan det vara 9 bar o 170° temp..

Tror snarare du fick ett sånt svar för att dom inte vet hur systemet skulle se ut/att dom inte har grejer för det, Jag ställde liknande fråga till spa säljarna på Nolia o fick svaret "det går ändå så lite el för att värma ett isolerat spa"

Men kolla gärna du med en elmätare hur mycket det drar så man får en hum om vad det går, I reklambladen går det väldigt lite iaf..
 
2an skrev:
Tycker du fick ett rätt dåligt svar..

Om verkningsgraden skulle bli så dålig av att värma vattnet till 40° så skulle det inte fungera med fjärrvärme el tappvattenautomater heller, Jag tycker det låter som svamel..

Att vvx inte skulle klara trycket tvivlar jag på, I en vvx från solfångare kan det vara 9 bar o 170° temp..

Tror snarare du fick ett sånt svar för att dom inte vet hur systemet skulle se ut/att dom inte har grejer för det, Jag ställde liknande fråga till spa säljarna på Nolia o fick svaret "det går ändå så lite el för att värma ett isolerat spa"

Men kolla gärna du med en elmätare hur mycket det drar så man får en hum om vad det går, I reklambladen går det väldigt lite iaf..
Jag har också fått uppfattningen att det snarare blir för varmt för poolen med de värmeväxlare som finns idag just för att ett spabad är så litet i förhållande till en vanlig pool.
 
AsaF skrev:
Jag har också fått uppfattningen att det snarare blir för varmt för poolen med de värmeväxlare som finns idag just för att ett spabad är så litet i förhållande till en vanlig pool.
Naturligtvis måste man shunta ner tempen till spabadet, 'Beroende på storleken på vvx så kan man köra t.ex 50° till vvx för att få ut 40° till spa´t så ju större vvx man har ju kallare vatten behövs för att få 40°
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.