Upp med massa bilder nu på hur det ser ut när man dränerar runt huset. Gärna en hel del bilder på hur det kan se ut när man försöker förbättra i krypgrunden.
För när det regnar mycket eller när snön smälter så blir det en massa vatten i krypgrunden för mig, ca 30m3.

Jocke
 
Ingen?

Jocke
 
Jag kan inte påminna mig om att jag sett några bilder på detta här på forumet. Isodrän/platon/pordrän osv har ju alla fina broschyrer där du kan titta på bilder och få tips.

När du har påbörjat ditt projekt kan du väl posta lite bilder här kanske?

Mvh,
Mathias
fd STCS #1803 ;)
 
Inga bilder? :(

Hur dränerar man på bästa sätt? Jag har nästan bara sand i marken. Stenkista?

Jocke
 
Hej!

Här har du en massa bilder från vår dränering:
http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2005-10 Underjordiska_bilder/index.html

Vi körde Isodrän överallt utom på vår matkällare, där vi tog Platon istället. Så vi fick prova bägge koncepten. Vi blev också tvungna att göra en pumpbrunn, för vår nya dränering blev väldigt djup jämfört med avloppet som vi hade fått lov av Markkontoret att koppla in oss på. Anledningen till detta var vår utbyggnad. Däremot fick vi inte ta med vattnet från taken på huset då.

/pinebar

 
>:( Nu får man pumpa vatten hela tiden. Så det kanske blir en dränering till sommaren. Det måste bli en stenkista eftersom jag bor lite utanför stan. Eget vatten och avlopp. Jag ska ta lite bilder på huset och lite mått.

Jocke
 
Det är ca 46m runt huset. Här kommer lite bilder på huset också.
21840Huset1.jpg
18141Huset2.jpg
32449Huset3.jpg
28732Huset4.jpg
25952Huset5.jpg
22951Huset6.jpg
15956Huset7.jpg

Jocke
 
Hej

Otroligt bra med bilderna.
Jag är nyfiken på vilken pump ni kommer att sätta i brunnen , fabrikat, pris osv? Behöver själv 2 st, en till pumpgropen i källaren och en till brunnen utanför källaren.


Hälsn Stefan



pinebar skrev:
Hej!

Här har du en massa bilder från vår dränering:
[länk]

Vi körde Isodrän överallt utom på vår matkällare, där vi tog Platon istället. Så vi fick prova bägge koncepten. Vi blev också tvungna att göra en pumpbrunn, för vår nya dränering blev väldigt djup jämfört med avloppet som vi hade fått lov av Markkontoret att koppla in oss på. Anledningen till detta var vår utbyggnad. Däremot fick vi inte ta med vattnet från taken på huset då.

/pinebar
 
Hur är kvaliten på Byygmaxs grejor, dräneringsrör,fiberduk mm?

Jocke
 
Jag är nyfiken på vilken pump ni kommer att sätta i brunnen , fabrikat, pris osv?
Jag är osäker på det faktiskt. Vi har en rörmokare som vi litar på (kors i taket, jag vet att vi är otroligt lyckligt lottade) och han satte dit den. Det är i alla fall någon sorts pump som ska gå igång om vattnet når upp till den. Tror att den kostade i 2000-kronorsklassen.

Den är ännu inte inkopplad. Vi har kollat vattenståndet i brunnen lite då och då och det har aldrig nått upp. Jag är tveksam om det någonsin kommer att göra det faktiskt, men den som lever får se.

Ska se om jag kan ta reda på vad den heter, men vi har som sagt ingen erfarenhet av hur den fungerar än.

/pinebar
 
Det låter bra.

Jag har lagt separationsduk i hålet, fyllt det med 8/12 singel och gjutit en betongkaka på 4-5 cm på detta.
Brunnsämnet är på plats och avloppsröret för pumpslangen är också på plats.

Det som återstår är ett schysst brunnslock och en driftsäker pump sen är det dags för det nya golvet.
Hade tänkt mig platton matta direkt på betongen som fuktspärr.

Later / Stefan
 
Joukko skrev:
Hur är kvaliten på Byggmaxs grejor, dräneringsrör,fiberduk mm?

Jocke
Ingen som vet?

Jocke
 
Duken är lite väl tät tycker jag. Rören har jag ingen erfarenhet av då jag köpte billigare av en lokal leverantör
 
Vilken storlek på gruset ska man ha? Ungefär hur långt ifrån grunden (huset) ska man fylla med grus (utåt sett)? Ska man använda sig av markduk mellan gruslager och jordlager så att det inte blandas för mycket?

Var kan man hitta billig och bra fiberduk (markduk) och gärna billiga dräneringsrör?

Jocke
 
Jag brukar köra med vanligt 8-16 krossgrus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.