Radiatorkretsen brukar luftas på radiatorerna. Har du ingen manometer någonstans? Hur är vp'n ihopkopplad med resten av anläggningen?
 
dof dof skrev:
Radiatorkretsen brukar luftas på radiatorerna. Har du ingen manometer någonstans? Hur är vp'n ihopkopplad med resten av anläggningen?
Okej, så värmesystemet kan endast luftas på radiatorerna vanligtvis? Det låter som kolsyra går i rören nere i källaren och det måste innebära luft i systemet, men då ger jag mig på radiatorerna en vända till isåfall.
Manometern brukar väl sitta vid expansionskärlet men jag har inte den blekaste aning om var kärlet är. Eventuellt om det är på vinder någonstans (måste släpa fram stege för att ta mig upp, skitigt är det också, mest isolering och annan dynga där uppe).

VP slåt igång och värmer ackarna om tempen går under 50C i dem. I övrigt så verkar VP på något sätt balansera ackarna för om jag fimpar VP på strömbrytaren och eldar så upplever jag att endast toppen värms (om jag eldar). Slår jag till VP så sätter skiktningen igång.
 
Kan nästan garantera att du inte har någon manometer vid expansionskärlet om du har öppet kärl. Har du någon golvbrunn i pannrummet eller i närheten? Vad händer om du öppnar luftskruven på laddkretsen som var med på bilden tidigare?
 
dof dof skrev:
Kan nästan garantera att du inte har någon manometer vid expansionskärlet om du har öppet kärl. Har du någon golvbrunn i pannrummet eller i närheten? Vad händer om du öppnar luftskruven på laddkretsen som var med på bilden tidigare?
Okej, nä då finns det nog ingen manometer isåfall. Luftskuven sitter så förbannat dumt till så jag vågar inte riktigt skruva ut hela nippeln men jag skruvade ut den en bra bit igår men ingenting alls hände.. På grund av placeringen (väldigt nära taket) så är det omständigt att skruva ut nippeln, jag fick skrapa bort puts i taket för att ens få på luftningsnyckeln.

Jag ska göra ett försök till när systemet är mer kallt, har eldat upp alla tankar till 95C nu. Och ja, jag har en golvbrunn och ett skvallerrör. Men på min sk. 'fyrvägskoppling' finns det ju en svart hatt i plast (till vvb). Skruvar jag på den så känner jag ett motstånd och vatten sipprar ur skvalleröret, vad tyder det på? Fyller jag på vvb eller acktankar med den hatten?

Återigen, stort tack för ditt engagemang
 
Då låter det som att det är lite vatten om det inte kommer något där. Du ska inte behöva skruva loss hela ventilen.
Rörsystem med markerad påfyllningsventil, säkerhetsventil, kopplingar och en värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tyder din rördragning rätt är denna ventilen påfyllningen av systemet. Öppna den lite försiktigt och kolla vad som händer. Den andra ventilen du varit på är säkerhetsventilen till vv-beredaren. Ta det försiktigt om du fyller upp systemet och det varit lite vatten länge.
 
dof dof skrev:
Då låter det som att det är lite vatten om det inte kommer något där. Du ska inte behöva skruva loss hela ventilen.
[bild]
Om jag tyder din rördragning rätt är denna ventilen påfyllningen av systemet. Öppna den lite försiktigt och kolla vad som händer. Den andra ventilen du varit på är säkerhetsventilen till vv-beredaren. Ta det försiktigt om du fyller upp systemet och det varit lite vatten länge.
Toppen, det var den skruven jag letade efter. Trycket är så pass lågt att jag inte ens får ut något vatten (ytterst lite luft, ibland) från radiatorerna på övervåningen. Jag vet liksom inte hur mycket jag ska våga fylla på. Vad jag förstår så kan man med ett öppet system, fylla på tills vatten kommer ur skvallerröret men jag är osäker om jag har ett öppet system. Det fylls på i en rasande takt låter det som när jag öppnar helt. Jag har fyllt på lite i omgångar, totalt 5 sekunder kanske. Jag måste nog ta reda på om systemet är öppet eller stängt innan jag leker med påfyllningen.
 
BigMac1 BigMac1 skrev:
Toppen, det var den skruven jag letade efter. Trycket är så pass lågt att jag inte ens får ut något vatten (ytterst lite luft, ibland) från radiatorerna på övervåningen. Jag vet liksom inte hur mycket jag ska våga fylla på. Vad jag förstår så kan man med ett öppet system, fylla på tills vatten kommer ur skvallerröret men jag är osäker om jag har ett öppet system. Det fylls på i en rasande takt låter det som när jag öppnar helt. Jag har fyllt på lite i omgångar, totalt 5 sekunder kanske. Jag måste nog ta reda på om systemet är öppet eller stängt innan jag leker med påfyllningen.
Du har med största sannolikhet ett öppet system. Annars hade du haft ett 200l tryckkärl ståendes. Däremot kan det vara smart att ta det försiktigt med påfyllningen. Speciellt om det varit lite vatten i systemet länge. Sen kan man ju fundera på vart det vattnet har tagit vägen :thinking:
 
  • Gilla
BigMac1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.