Jag har tänkt att bygga en altan på marken, och har anledning till att vilja gräva ur så lite som möjligt.

Skruvreglarna tänkte jag stötta upp på gamla marksten som återanvänds.

Vill alltså gräva ur så lite som möjligt, och sen väga in marksten med hjälp utav lite grus eller så, och placera skruvreglarna på markstenen.

För att gräva ur så lite som möjligt (och kostnaden blir även något lägre såklart) så tänker jag att 45x95 skulle räcka som skruvregel. På det ska jag sen ha 145x34 trall.

Min fråga är helt enkelt hur tätt behöver man stötta upp 45x95 för att få det riktigt stabilt?

Och hur stor är skillnaden på antal stödpunkter om man skulle gå upp till 45x120 istället?

Som ni förstår så vill jag helt enkelt inte gräva. Ligger på en plats där jag inte kommer in med maskin, svårt att få bort materialet osv. Är en anlagd trädgård idag som legat sedan 2006. Altanen kommer bli ca 55 kvm. Idag är ungefär hälften av den ytan marksten, och andra hälften är lite gräs och land med diverse växtlighet.

Min oproffsiga tanke är att jorden borde väl ha satt sig och rört sig det den vill redan? Jag tänkte mig att man gräver bort tillräckligt för att få på några cm bärlager. Så då skulle det bli matjord, markduk (?), bärlager, och sen marksten som stödpunkter till regelverket. Marksten har jag ju många, så om det förbättrar läget att lägga in några extra stödpunkter så är det lätt gjort.

Tror ni detta är en ok lösning? Eller är risken att det blir "hela havet stormar" utav stommen om tjälen kommer? Vad är alternativet liksom?

Vad gäller klimat så bor vi i Malmö, under våra drygt fyra år här så har vi fortfarande aldrig haft nån tjäle, men det kan såklart komma.

Tack
 
P Putteman skrev:
Jag har tänkt att bygga en altan på marken, och har anledning till att vilja gräva ur så lite som möjligt.

Skruvreglarna tänkte jag stötta upp på gamla marksten som återanvänds.

Vill alltså gräva ur så lite som möjligt, och sen väga in marksten med hjälp utav lite grus eller så, och placera skruvreglarna på markstenen.

För att gräva ur så lite som möjligt (och kostnaden blir även något lägre såklart) så tänker jag att 45x95 skulle räcka som skruvregel. På det ska jag sen ha 145x34 trall.

Min fråga är helt enkelt hur tätt behöver man stötta upp 45x95 för att få det riktigt stabilt?

Och hur stor är skillnaden på antal stödpunkter om man skulle gå upp till 45x120 istället?

Som ni förstår så vill jag helt enkelt inte gräva. Ligger på en plats där jag inte kommer in med maskin, svårt att få bort materialet osv. Är en anlagd trädgård idag som legat sedan 2006. Altanen kommer bli ca 55 kvm. Idag är ungefär hälften av den ytan marksten, och andra hälften är lite gräs och land med diverse växtlighet.

Min oproffsiga tanke är att jorden borde väl ha satt sig och rört sig det den vill redan? Jag tänkte mig att man gräver bort tillräckligt för att få på några cm bärlager. Så då skulle det bli matjord, markduk (?), bärlager, och sen marksten som stödpunkter till regelverket. Marksten har jag ju många, så om det förbättrar läget att lägga in några extra stödpunkter så är det lätt gjort.

Tror ni detta är en ok lösning? Eller är risken att det blir "hela havet stormar" utav stommen om tjälen kommer? Vad är alternativet liksom?

Vad gäller klimat så bor vi i Malmö, under våra drygt fyra år här så har vi fortfarande aldrig haft nån tjäle, men det kan såklart komma.

Tack
Markspjut kanske?
 
Spikreglar? Skruvreglar?
Du skall ha 45x95 mm som golvreglar liggande direkt på markstenen utan bärlinor?
 
J Jobbarosliter skrev:
Markspjut kanske?
Markspjut var ju en intressant tanke. Gissar att man då bygger och dimensionerar som "över mark" helt enkelt med typ 45x120 stomme?
 
K Kane skrev:
Spikreglar? Skruvreglar?
Du skall ha 45x95 mm som golvreglar liggande direkt på markstenen utan bärlinor?
Noop. 45x95 är ju alltså tanken som skruvreglar, och sen 145x34 som trall på det.

Det jag funderar på är ju just antal lämpliga stödpunkter för stomme utav 45x95 kontra 45x120.
 
1,5 m mellan stödpunkterna för 45x95 och 1,9 m för 45x120.
 
K Kane skrev:
1,5 m mellan stödpunkterna för 45x95 och 1,9 m för 45x120.
Tack!

Det var "bättre" än jag trodde för 45x95 faktiskt.

Vad tror du om min tanke angående underarbetet?
 
P Putteman skrev:
Tack!
Det var "bättre" än jag trodde för 45x95 faktiskt.
Vad tror du om min tanke angående underarbetet?
Jag gjorde en liten, <20 kvm, marknära altan för 6 år sedan i Sthlm. Grävde ur max 10 cm och fyllde upp med 16/32 singel. Den står kvar än i samma läge som från början. Ser ut som jag använde 45x120 reglar.
Ramar av trä för ett däck under konstruktion, placerade på grus med gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Jag gjorde en liten, <20 kvm, marknära altan för 6 år sedan i Sthlm. Grävde ur max 10 cm och fyllde upp med 16/32 singel. Den står kvar än i samma läge som från början. Ser ut som jag använde 45x120 reglar.
[bild]
Snyggt!

Ser ju enkelt o trevligt ut.

Vad har du under singeln? Matjord eller?

Har du nån duk mellan singel och matjord? Och ungefär hur tjock lager singel? Och paddade du singeln nånting?

Ursäkta många frågor, men det är ju precis nåt sånt här jag tänkt mig. Jag har dock små marksten liggande bara, tror ni det är nåt problem?
 
P Putteman skrev:
Snyggt!

Ser ju enkelt o trevligt ut.

Vad har du under singeln? Matjord eller?

Har du nån duk mellan singel och matjord? Och ungefär hur tjock lager singel? Och paddade du singeln nånting?

Ursäkta många frågor, men det är ju precis nåt sånt här jag tänkt mig. Jag har dock små marksten liggande bara, tror ni det är nåt problem?
Det är matjord/lera under. Grävde ner en bit över hela och lite mer under plattorna. Markduk på och typ 5-10 cm singel över ytan och lite mer under plattorna. Ingen paddning.
 
  • Gilla
Flood1966
  • Laddar…
För att sprida trycket så kan du köra flera stenar vid sidan av varandra på samma punkt. Det spar lite tid för att få dem på rätt nivå och minskar antalet ställen du behöver fixa. Det går också att gjuta några plintar längs kanterna dvs man behöver inte låsa sig till en variant bara för att.
Eftersom du redan har plattläggning så skulle jag fundra på att låta den ligga på stora delar av den ytan och bara plocka upp så många stenar som krävs för resten. Fyll tomrummen med kross så rör sig inte plattorna som ligger kvar,
 
Jag byggde motsvarande och hade 1.2 mellan stödpunkterna. Funkar bra
 
Z z_bumbi skrev:
För att sprida trycket så kan du köra flera stenar vid sidan av varandra på samma punkt. Det spar lite tid för att få dem på rätt nivå och minskar antalet ställen du behöver fixa. Det går också att gjuta några plintar längs kanterna dvs man behöver inte låsa sig till en variant bara för att.
Eftersom du redan har plattläggning så skulle jag fundra på att låta den ligga på stora delar av den ytan och bara plocka upp så många stenar som krävs för resten. Fyll tomrummen med kross så rör sig inte plattorna som ligger kvar,
Tack

Dom gamla plattorna ligger lite för högt tyvärr i förhållande till huset, så måste bort.

Plattorna jag har och tänkt jag kan använda att stötta upp med är typ ”marksten” som är 210x140 stora. Räcker det? Jag ser på bilder att många använder typ 400x400 ser det ut som?

Jag tänker mig lösningen som @Kane gjort här ovan, enkelt o bra. Dvs typ 16/32 på markduk o sen plattor på det. Men många verkar vilja ha sand direkt under plattorna, är det bara för att det ska vara enklare att väga in? Jag tycker det är trist att behöva fixa olika material.

Nu hade Kane haft framgång även utan att padda. Men jag tänker att just padda skulle kunna göra allt lite säkrare mot sättningar? Eller spelar det inte så stor roll när det inte är så många cm vi pratar om?
 
Om det räcker beror på hur materialet under beter sig. Jag ser två lösningar om du vill ha större yta.
1 Sälj stenen som begagnad och köp begagnade eller nya betongplattor för pengarna. Med lite tur hittar du någon som vill bli av med plattor gratis.
2 Limma två eller tre stenar och använd dessa.
OBS! Jag är varken stenläggare eller konstruktör.

Att skaffa sättsand ser jag ärligt talat inte det svåra med. Du ska ändå ha hem annat material och några hinkar sand kommer inte kost nämnvärt eller vara svåra att transportera. Det finns dessutom antagligen i säck där du köper virket om du inte tar det med krossen.
 
Känns som att du läst på hur man ska göra men du erkänner också att du är för lat och tycker det är trist att göra lite hederligt kroppsarbete.

Du kan nog bygga din uteplats så som du tänkt men då får du också vara beredd på att marken kan röra lite på sig med årstider eller om det kommer mycket regn. Det kan också bli bra.

Jag tycker att du ska tänka om och göra jobbet på riktigt. Köp färdiga plintar på Byggmax, skaffa en bra spade och kör hem en kärra grus så du kan dränera runt plintarna. Sedan sätter du upp en plan där du gräver en timme efter jobbet varannan dag. Uteplatsen kommer kännas mycket bättre om du slitit lite för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.