Två enkla frågor (med troligen komplicerade svar):

När är det motiverbart att borra två hål för bergvärme istället för ett?

Vad avgör vilken diameter man skall man ha på hålet?
 
när kolektor slangen blir för lång så blir flödsmoståndet för högt & för att kunna hålla rätt delta-t så måsta man ha 2 slingor = 2 borr hål.

gränsen brukar ligga på 200m
 
Och även när man har högt vattenflöde så borr riggen ej klarar trycka undan vattenmängderna. I mitt område ligger det på ca: 110-125 m djup. Inget hus här har djupare hål än så. De som behövt mer har två eller tre hål. (tre hål= mindre hyreshus)

Mvh
 
somelvis skrev:
Och även när man har högt vattenflöde så borr riggen ej klarar trycka undan vattenmängderna. I mitt område ligger det på ca: 110-125 m djup. Inget hus här har djupare hål än så. De som behövt mer har två eller tre hål. (tre hål= mindre hyreshus)

Mvh

beror ju till stor del på om borrfirman har leksaker eller riktiga maskiner, samt om dom vill nöta lite sakta i samma hål, eller om dom väljer att borra ett till för att det går fortare (kunden får en dyrare total nota, men dom hinner klart fortare)
 
CarMan skrev:
beror ju till stor del på om borrfirman har leksaker eller riktiga maskiner, samt om dom vill nöta lite sakta i samma hål, eller om dom väljer att borra ett till för att det går fortare (kunden får en dyrare total nota, men dom hinner klart fortare)

Ok, vad menar du med leksaker ?

Alla använder så gott som samma utrustning idag.

Jag har en problemberg under mitt hus som är skört och sprucket med väldigt höga vattenflöden.
Har talet med 6-7 stycken i Alingsås, Borås, Göteborg och Vårgårda som alla säger samma sak. Vid höga vattenflöden kan inte kompressorn tränga undan vattnet i hammaren. Borrningen går så sakta så det är lönlöst.
 
somelvis skrev:
Ok, vad menar du med leksaker ?

Alla använder så gott som samma utrustning idag.

Jag har en problemberg under mitt hus som är skört och sprucket med väldigt höga vattenflöden.
Har talet med 6-7 stycken i Alingsås, Borås, Göteborg och Vårgårda som alla säger samma sak. Vid höga vattenflöden kan inte kompressorn tränga undan vattnet i hammaren. Borrningen går så sakta så det är lönlöst.

Ja när det är högt vattenflöde går det saktare.
har man dålig kompressor & borr stänger som inte tätar helt så blir ju kraften på borrhammaren mindre & det går sämre/inte alls.

sen är det väll lite beroendr på borrare också. han får ju betalt / m o inte hur fort det går. Så han struntar ju i om det kostar mer att borra 2 hål, det går ju fortare för honom. lika så så tjänar han ju en del tid på att säga att man inte behöver djupare hål, för att vattenflödet är så stort (han har ju ingen aning om husets energi behov, eller anläggningens kapasitet. det ända han vet är ju hur djupt hål du beställt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.