Hejsan

Jag har en undran här angående vårat ventilation.
Bor i ett tvåplans parhus på 129kvm från -90. Båda planen är har relativt öppen planlösning. Vi har på första plan ett installera FTX-aggregat från Fläktwoods, ett RDKS Minimaster(?). Detta sitter i köket över spisfläkten.

Vad gäller ventilationsdon så har vi på första plan frånluft i köket, badrum och tvättstuga samt till-luft i vardagsrummet/matsal. På andra planen så har vi frånluft i klädkammare samt badrum sen till-luft i allrum, och i alla tre respektive sovrum (golvdon).

Vad jag har förstått det som så är det en relativt generell regel att alltid har ett undertryck, iaf på äldre hus som man kanske inte helt är säker på hur tätt det är? Detta ska gälla oavsett ventilationssystem. Jag har uppfattat det som att det finns mycket risker kopplat med att ha ett övertryck och där med överflödig mängd luft som har svårt att ta sig ut rätt väg, även med FTX. Stämmer detta?

Nu är det så att vi är i farten att sätta in en luftvärmepump, luftluft. En IVT-pump. Den kommer sitta central på första plan. Nu är det även så att jag är av uppfattning att vi har en tryckfördelning om man kan kalla det så. På vägen upp till andra plan så är det inte helt ovanligt att man "går in i en vägg", i en varmare miljö. Min uppfattning är att vi har ett övertryck på övervåningen och det blir som ett lock.

Kommer detta då göra det svårt för oss att få upp värmen från pumpen till övervåningen?
Hur ska vi resonera kring över och undertryck på respektive våning? Är det ens rimligt att ha olika lufttryck?

Tack på förhand
Mvh Tobias
 
B
En luft luft värmepump ändrar ju inte trycket i huset, den kommer inte påverka husets undertryck. (Och ja, man bör ha undertryck för att inte trycka ut fuktig luft i isolering/vind).

Ja det kan helt klart vara svårt att få värme på övervåningen med hjälp av en luft luft på nedervåningen. Resonera med företaget som ska offerera pumpen? Tror inte du ska blanda in husets ventilation så mycket i den diskussionen.
 
B BSOD skrev:
En luft luft värmepump ändrar ju inte trycket i huset, den kommer inte påverka husets undertryck. (Och ja, man bör ha undertryck för att inte trycka ut fuktig luft i isolering/vind).

Ja det kan helt klart vara svårt att få värme på övervåningen med hjälp av en luft luft på nedervåningen. Resonera med företaget som ska offerera pumpen? Tror inte du ska blanda in husets ventilation så mycket i den diskussionen.
B BSOD skrev:
En luft luft värmepump ändrar ju inte trycket i huset, den kommer inte påverka husets undertryck. (Och ja, man bör ha undertryck för att inte trycka ut fuktig luft i isolering/vind).

Ja det kan helt klart vara svårt att få värme på övervåningen med hjälp av en luft luft på nedervåningen. Resonera med företaget som ska offerera pumpen? Tror inte du ska blanda in husets ventilation så mycket i den diskussionen.
Tack för svar

Finns det någon situation där man kan tycka att ett övertryck är bra om man ser till min bostad? Om man ser till ftx och värmeåtervinnig, finns där någon vinning funktionsmässigt med ett övertryck någonstanns?

Nej luftvärmepumpen är inget problem här utan är det något jag funderar över så är det ventilationen.

Tack på förhand
Mvh Tobias
 
Ett undertryck är snarare bättre för FTX aggregat. Ett högre frånluftflöde innebär att mer luft än tilluft passerar FTX. Det håller i sin tur uppe temperaturen på tilluften. Varmare frånluft ger varmare tilluft.
 
Vad har ni idag för uppvärmingsystem?
Tro inte man kan prata om olicka tryck, är det inte bara så den varam luften stiger den är ju lättar och den kalla luften är ju tyngre?. Problemet är väll att få värmen på nedvåning, har idag luftvärmepump i mitt nuvarnade hus och trots den är på nedanvåningen så är de varmare uppe.
 
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Vad har ni idag för uppvärmingsystem?
Tro inte man kan prata om olicka tryck, är det inte bara så den varam luften stiger den är ju lättar och den kalla luften är ju tyngre?. Problemet är väll att få värmen på nedvåning, har idag luftvärmepump i mitt nuvarnade hus och trots den är på nedanvåningen så är de varmare uppe.
Lvpn är installerad och det är en ivt aero 807. Innan så kom den huvudsakliga uppvärmningen från en nibe evc 13 med varmvattenberedare, ingen fjärrvärme. Denna värmer upp inkommande kallvatten och skickar upp till 14 radiatorer. Niben går ytterst lite nu, märkte att det inte va så smart att stänga av den helt.

Lvpn sitter placerad centralt på bottenplan mittemot trappan till övervåningen. Temperaturen på bottenvåningen är bra men trots placering och fläkthastighet så har den svårt att få upp värmen. Man känner när man går upp i trappan att det är en tydlig gräns där det blir svalare, dock inte kallt.

Ventilation är av ftx-typ och sitter i köket.

Mvh Tobias
 
Så det är kallare på ovanvåningen?
HUr är det med FTX är ventilations flöderna kontrollerade och inställd av fackman nyligen?
 
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Så det är kallare på ovanvåningen?
HUr är det med FTX är ventilations flöderna kontrollerade och inställd av fackman nyligen?
Ja det är lite kallare men inte kallt.

Jag hävdar att vi i föreningen har lite skev ventilation även att det kansken inte är dåligt. Fler i föreningen som har problem med att få upp värmen. Ftx-aggregatet som jag har ska vara för upp till 130kvm och vi har 129. Jag tycker det är för klena marginaler.

Genom att på ett amatörmässigt sätt kolla donen så uppskattar jag det till för lågt frånsug men det kan jag såklart inte veta helt säkert.

Jag tycker mig uppfatta som viss känsla för fukt på golv efter installationen av pumpen. Mitt amatörhuvud säger att det är för mycket luft som flyttas runt i relation till det som fösvinner och därmed bibehålls fukten även att jag inte ser det som ett problem själv.

Jag håller just nu på att sammanställa lite punkter som jag ska ta med styrelsen så får vi se vad som händer.

Mvh Tobias
 
Ja om inte ärtt mängd luft bytes ut så blir ju även luftflödet dåligt inne kan man tänka och svårare för värmen att transpoteras om luften står still så att säga. HAr du kontrolpanel prova ställ upp fläkten, kasnke är den i fel läge`? JA minimaster är väll specad för 110 kvm vad ja ser här https://soliduct.se/minimaster-rdks.htm
 
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Ja om inte ärtt mängd luft bytes ut så blir ju även luftflödet dåligt inne kan man tänka och svårare för värmen att transpoteras om luften står still så att säga. HAr du kontrolpanel prova ställ upp fläkten, kasnke är den i fel läge`? JA minimaster är väll specad för 110 kvm vad ja ser här [länk]
Ja den är rekommenderad till 110 men kan jobba upp till 130. Oavsett tycker jag båda alternativen sett till mina 129 kvm ger för små marginaler och därmed för klen.

Jo det finns men nästa steg är ingen fast inställning utan går bara i 2 minuter sen går den tillbaka. Den för dessutom mer oväsen.

Mvh Tobias
 
T Tolin80 skrev:
Ja den är rekommenderad till 110 men kan jobba upp till 130. Oavsett tycker jag båda alternativen sett till mina 129 kvm ger för små marginaler och därmed för klen.

Jo det finns men nästa steg är ingen fast inställning utan går bara i 2 minuter sen går den tillbaka. Den för dessutom mer oväsen.

Mvh Tobias
T Tolin80 skrev:
Ja den är rekommenderad till 110 men kan jobba upp till 130. Oavsett tycker jag båda alternativen sett till mina 129 kvm ger för små marginaler och därmed för klen.

Jo det finns men nästa steg är ingen fast inställning utan går bara i 2 minuter sen går den tillbaka. Den för dessutom mer oväsen.

Mvh Tobias
Jadärför jag tänkte om du kunde köra med max läget en stund och se om du märker skillnad, på din max så får du väll som typ normaläget på modelen större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.