Jag inser att detta är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga. Men när det gäller nybyggnader finns det ju ett ungefärligt riktpris på 15 000 per kvadrat. Finns det några liknande priser för att totalrenovera ett hus på, säg, 150 m2? Är det någon som har gjort en totalrenovering av ett hus med utdaterad standard (men inga större skador) som har en ungefärlig kalkyl? Kan man räkna med hälften av nybyggnadspris eller är det för snålt tilltaget?
 
Kolla mitt inlägg totalrenovering - så blev notan, längre ner i denna avdelning!:)
 
tack jättebra, jag räknade ihop din kalkyl till ca 750 000 så ni betalade ungefär 6000 per kvadrat. Det går ju inte riktigt att räkna per kvadrat eftersom kök och badrum tex kostar mycket oavsett hur många kvadrat huset i övrigt är, men det ger i alla fall nån sorts siffra att gå efter. Jag tolkade det som att ni gjorde det mesta inomhus, ingenting med tak eller dränering eller nåt sånt? Hur pass mycket gjorde ni om kök och badrum - flyttade ni vatten och avlopp tex? Gjorde ni någonting själva? Hade ni hjälp av någon konsult, arkitekt etc i något skede eller gjorde ni upp allt med byggfirman? Hade ni fast pris eller löpande räkning?
 
mino skrev:
tack jättebra, jag räknade ihop din kalkyl till ca 750 000 så ni betalade ungefär 6000 per kvadrat. Det går ju inte riktigt att räkna per kvadrat eftersom kök och badrum tex kostar mycket oavsett hur många kvadrat huset i övrigt är, men det ger i alla fall nån sorts siffra att gå efter. Jag tolkade det som att ni gjorde det mesta inomhus, ingenting med tak eller dränering eller nåt sånt? Hur pass mycket gjorde ni om kök och badrum - flyttade ni vatten och avlopp tex? Gjorde ni någonting själva? Hade ni hjälp av någon konsult, arkitekt etc i något skede eller gjorde ni upp allt med byggfirman? Hade ni fast pris eller löpande räkning?
Dräneringen och yttertaket gjorde vi inget åt då besiktningsmannen sa att dessa var i mkt gott skick som det var. I badrummet lade vi till ett avlopp för badkaret, och flyttade avloppet till tvättmaskinen. Vi byggde dessutom en ny vägg för att dölja rören. Vi lade vattenburen golvvärme också. I köket flyttade vi både avloppet och vattenledningen, samt drog ny ledning till ismaskinen i frysen. Vi drog dessutom en gasledning till spisen (tuben är placerad i skåp på yttervägg) Köket ritades av Björn Rönnerholm, men det ingick i priset. Vi hade en offert från rörfirman och elektrikern, och de summorna var "Tak",men löpande räkning så vi kom inte upp i taksummorna. Man kan lugnt säga att rörmokaren stått för de värsta kostnaderna, han tog dessutom det högsta timpriset. Elektrikern höll sig väl inom den offert han gett, men vi upptäckte att det fanns mkt pengar att spara på att tänka efter rejält var man verkligen vill ha dimmer, och vilka uttag m.m. man vill ha.
 
Tack för tipsen!

Får jag passa på att fråga om hur ni resonerade när ni köpte ett renoveringsobjekt? Räknar jag på det så ser det ut som en ganska bra idé men samtidigt är det svårt när man går runt där i huset att få den där känslan som man får i ett tipptopphus. Dessutom oroar det mig lite att en del saker ska bli väldigt dyra och komplicerade att lösa.

Egentligen borde alla hus som rubriceras som renoveringsobjekt besiktigas innan så att man vet redan när man tittar på huset i vilket skick det är i och vilka osynliga kostnader som kan komma (måste tex taket läggas om omgående). Detta kanske var lite off topic, men skulle som sagt gärna vilja veta hur ni resonerade när ni tog steget, särskilt med tanke på att ni köpte många av tjänsterna (det tänker vi också göra i så fall).
 
Vet inte om frågan var riktad just till Ylva P, men så här tänkte vi vad gäller att köpa renoveringsobjekt kontra hus som redan var renoverade:

Vi ville ha ett gammalt hus, gärna 1700- eller 1800-tal, renoveringsobjekt alt. redan var renoverat.

Men det stod ganska snart klart att de hus vi tittade på som redan var renoverade ju inte alls var renoverade så som vi ville ha dom - ofta alldeles för hårt och okänsligt, eller med nya tillägg som vi inte alls tyckte var snygga. Men man får ju ändå betala för det som köpare! Och att betala för något som man tycker att säljaren hellre kunde ha låtit bli att göra är ju inte så kul.

Så hellre än att betala för t.ex. ett nygjort badrum som man tycker är fult och som man ändå vill göra om (alltså betala 2 ggr) tyckte vi det blev bättre att köpa ett hus utan nyrenoverat badrum. Så kunde vi få det som vi ville, och bara betala för det 1 ggr.
 
  • Gilla
j_cambro
  • Laddar…
Hej!

Håller med Sara_B. Vi ville ha ett hus från 30-40-talet och med bra läge nära stan.
Då är det mycket bättre att köpa ett helt "orört" hus än något som folk har varit och byggt om under de år som har gått. Och så kan mna få det precis som man själv vill.

Jag tror inte att man kan lägga över ansvaret för att bedöma om ett hus är renoveringsobjekt eller inte på mäklarna. Det beror till mycket större del på vad köparen tycker. Jag är helt övertygad om att vissa människor skulle ha tyckt att vårt hus var OK att flytta in i om man bara målade om lite, och det hade säkert fungerat också. Ett tag. Och så har man fått ta renoveringarna efter hand som de blir akuta. Vi valde istället att sätta igång och göra allt på en gång.

Jag tycker att man själv som köpare ändå ganska lätt kan avgöra om de riktigt dyra sakerna behöver göras. Tak, fasad, dränering, avlopp och el. Det är ändå ganska lätt att se på en husvisning om det verkar nygjort eller väldigt gammalt. Är det gammalt så är det renoveringsobjekt inom en mer eller mindre avlägsen framtid. Jag tycker också att det är ganska lätt att se om ett hus har blivit homestageat och uppsminkat. I så fall kanske ytan ser bra ut, men det är i alla fall trots allt ett renoveringsobjekt.
 
Tack för era svar!
Men hur gjorde ni för att planera för och uppskatta renoveringskostnaderna och känna er någorlunda trygga på kuppen? Det huset vi funderar på nu tex skulle kunna bli jättefint men det skulle behöva en mindre utbyggnad, en renovering av kök och badrum och tvättstuga, ny öppen spis och flytt av några väggar etc. Detta kan man ju räkna på men det är svårt att bedöma kringkostnaderna. Vissa saker kan man ju se tex om panelen på fasaden är dålig. Men andra saker är svårare, behövs avloppstammarna bytas tex? Hur vet man om vinden måste tilläggsisoleras? Om samtliga element behöver bytas? Typ sånt, hur gör man för att göra en rimlig budget? Vi räknar med att kosta på ett hus runt 2 milj i renovering. Men då får det inte bli alltför mycket som går snett för det plockar ju snabbt på om man måste byta samtliga fönster etc. Mycket beror ju också på vad man kan köpa huset för. Man vill mao veta ganska exakt vad det kan kosta så att det inte blir en halv miljon dyrare än vad man tänkt sig. Vet inte om ni förstår vad jag menar, låter kanske lite förvirrat. Men jag tänker att jag vill köpa huset under förutsättning att vi kan göra den där tillbyggnaden. Skulle det visa sig att allt annat gör att det blir för dyrt med den utbyggnad jag har tänkt mig så faller ju hela projektet.
 
Ungefär som inläggen ovan resonerade vi också. Ska man betala dyrt för renoveringar är det bättre att betala för sina egna, än för andras som man inte gillar. Vi ville ha ett äldre, charmigt hus med eldstäder, spegeldörrar osv, och hade ganska specifika önskemål vad gäller kök m.m., varför ett renoveringsobj var det givna alternativet.
Dessutom är det så i Skara där vi bor att det säljs typ 5 sådana hus om året, ofta till vansinniga priser, så vi hade jättetur som hittade ett sådant hus i "sunkigt" skick, så att priset blev hanterligt. Även efter renoveringen har vi inte betalat vad vårt hus i renoverat skick skulle ha gått på.:) Och nu har vi fått det precis som vi vill ha det..!
 
mino skrev:
Tack för era svar!
Men hur gjorde ni för att planera för och uppskatta renoveringskostnaderna och känna er någorlunda trygga på kuppen?
Ta dit en besiktningsman som går igenom huset åt er, sätt er sedan och räkna och se till att ni har bra marginaler. Jag skulle inte rekommendera att köpa renoveringsobjekt om jag inte själv har goda kunskaper i byggnadskonstruktioner och byggnadsvård.

Det finns inga universallösningar, utan allmän händighet, en stark ekonomi, och mycket kunskap om vad saker kostar är det som gäller. Det finns en anledning till att dessa renoveringsobjekt är billiga, och det är att vem som helst inte "kan" köpa dem.
 
Självklart kommer vi att anlita en besiktningsman men då är ju kontraktet påskrivet (dock med besiktningsklausul).
 
mino skrev:
Men hur gjorde ni för att planera för och uppskatta renoveringskostnaderna och känna er någorlunda trygga på kuppen?.
Vi lånade precis så mycket som vi bara fick på vårt hus när vi köpte det, vilket gav oss ca 800 000 på banken till att bygga för. När nu huset är större (och priserna håller på att skena) finns trots det möjlighet att låna mer pengar för att färdigställa om det skulle knipa. Men vi vill helst inte låna mer. Det finns lite sparpengar också som kommer att användas först om det behövs. Det är det som är vår trygghet.

mino skrev:
mindre utbyggnad.
Det tog vi in offerter på.

mino skrev:
en renovering av kök och badrum och tvättstuga,
Där håller vi på mycket själva, så där är et mest materialkostnader. Vi har också hjälp av en duktig rörmokare.

mino skrev:
ny öppen spis
Håller vi på med nu. Där kan också eget arbete sänka priset. Fundament i källaren och platta gör vi själva. Det är också lite av en lyxgrej, som man kanske kan vänta med om ekonomin är knapp.

mino skrev:
och flytt av några väggar etc.
Det är jobb som vi gör själva. Det är alltid en fråga om tid eller pengar. Kan man satsa sin egen tid kostar det inte lika mycket pengar.

mino skrev:
behövs avloppstammarna bytas tex?
Om du är osäker, så räkna med det. 60 -70 år gammalt, då är det förmodligen dags.

mino skrev:
Hur vet man om vinden måste tilläggsisoleras?
Isolering = lägre uppvärmningskostnader. Det går alldeles utmärkt att ha ett rätt oisolerat hus, men det blir dyrt att värma det på vintern.

mino skrev:
Om samtliga element behöver bytas?
Är det vattenburet och systemet inte har stått tömt eller frusit sönder så kan du säkert spara elementen om du vill. I alla fall om du har ett uppvärmningsystem som kan göra tillräckligt varmt vatten. Vi behåller våra i den gamla delan av huset. (Utom i källaren där vi har golvvärme nu.)

mino skrev:
Vi räknar med att kosta på ett hus runt 2 milj i renovering.
Det borde kunna hålla. Vi räknar med 1 - 1,2 milj och tror att vi möjligen kan hålla det med mycket eget arbete.

mino skrev:
Men då får det inte bli alltför mycket som går snett för det plockar ju snabbt på om man måste byta samtliga fönster etc.
Nä, just det. Planering och eftertänksamhet är A och O. Eftersom vårt bygge går så långsamt har vi tid att lära oss om varje del av den, så att vi slipper göra misstag. Hittills har vi, ta i trä, inte behövt bygga något baklänges.

mino skrev:
Mycket beror ju också på vad man kan köpa huset för. Man vill mao veta ganska exakt vad det kan kosta så att det inte blir en halv miljon dyrare än vad man tänkt sig.
Om man ska kunna göra en så detaljerad budget måste man nog planera alla detaljer väldigt noga. Vi tänkte istället så att vi börjar med de viktigaste sakerna, utbyggnaden, väggar, tak, dränering, avlopp och el. Där kan man inte fippla så mycket med priserna och det är viktigt att det blir rätt. Pengarna som blir över använder vi sedan till inredning. Och där kan man ju genom att välja olika saker, Blocket <-> lyx, påverka priserna på ett helt annat sätt.
 
tack för svar, klokt. Det är ju egentligen det bästa, att sätta en prioriteringslista och ta det allteftersom, precis som du skriver är ju tex öppen spis inte livsnödvändigt. Vissa saker kan vi nog också tänka oss att göra själva. Vi har dock en smått traumatisk utdragen köksrenovering där vi gjorde allt själva från grunden i bagaget så jag vill absolut att vi ska ha finansiering för att ta in hantverkare, i alla fall som plan B. Sedan kan jag tänka mig att vi blir småsnåla och kommer att försöka göra en del själva också i alla fall. Men en hel del kan ju göras tex genom att man inte väljer Marbodal utan Ikeakök och likaså på badrum och tvättstuga, om det skulle knipa. Vi räknar också med att anlita en arkitekt som hjälper oss med bygglovet så förhoppningsvis kan h*n också vara ett stöd i att tala om vad som är kostnadseffektiva lösningar. Min absoluta tro är att vi ror detta i land. Men samtidigt är det ganska läskigt! Stockholmsmarknaden är ju så himla hetsig också så man har inte mycket tid att fundera på varje objekt.
 
Min syster och hennes sambo fick köpa vår farmors hus till bra pris när hon flyttade och dom valde att blåsa ut hela kåken och göra om allt.

Allt är nytt. Tak, dränering, all el, all vvs, helt nytt värmesystem. nytt, nytt, nytt. Ballingslövkök, helkaklat badrum med bubbelbad och duschhörna osv.

Allt gjort av hantverkare och arkitekt.

Totalsumma för renoveringen blev ca 1,2mille. Detta gav dom ett hus som är "nytt" fast i 1,5plan med källare och gjutna valv för nästan samma peng som en nybyggd "gipsstuga" som dagens hus är.

I denna tråd har vi ju lite kommit in på rätt spår vad det gäller köpa hus. Man stirrar ju sig ofta blind på dom vanliga rummena när det är dom som är billiga att renovera. gör det självaren fixar ju till ett sovrum från golv till tak för ca 10k medans 10k i ett kök räcker till kyl och frys typ.
 
Vi är mitt uppe i en renovering... Anledningen till att vi köpte ett "sunkigt" hus är att vi inte fick lån på så mycket pengar som ett fint hus kostar i Gävle..

Vi har nu renoverat i snart 2 år och håller för fullt på med taket.. (Vi gör allt själva).

Vi har grannar som köpt ett fint dock ej nyrenoverat hus i området för 1,2 mille.. vi köpte vårat för 500 000 kr. Då räknar vi med att kunna låna pengar upp till 1,2 för renovering...

Vi är uppe i 700 000kr nu, då har vi dränerat, bytt tak och lite smågrejor inne.

För mig personligen så är utsidan mycket viktig, dränering, panel, fönster, uppvärmning och tak är viktigt.. Resten kan man fixa eftersom..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.