Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
J JohanLun skrev:
Nu får nån jägare, ornitolog eller kunnig inom detta rätta mig men jag finner det konstigt att alla fåglar är fredade, samtidigt får en stor del ändå jagas och dödas. Nissens (eller nån annan jägare) kanske kan upplysa hur det verkligen förhåller sig.

Sen tror jag katter inte behöver följa jaktlagstiftningen... Men om nu en stor del av fåglarna får dödas av människor så tyder ju de på att alla faktiskt inte är sällsynta... Eller har man satt felaktiga regler för jakt?

Äter man förresten gråtrut, kaja, kråka och skata, eller jagas de enbart för nöjes skull? Eller för att populationen är för stor?
Man får inte blanda ihop fridlyst med sällsynt eller utrotningshotad. Och nej, man äter dem inte. Sjöfågel ska visst smaka lite fiskigt, inte särskilt gott.
 
P
J JohanLun skrev:
I USA tydligen en miljard... Pga hus.
Tydligen?
Jag tycker att vi håller oss till Sverige. Det flesta av oss som skriver i tråden lär väl bo i Sverige?
 
  • Gilla
orfr
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tydligen?
Jag tycker att vi håller oss till Sverige. Det flesta av oss som skriver i tråden lär väl bo i Sverige?
Japp, tyvärr hittade jag ingen svensk uppgift. Men vi kan väl anta det är mer än en handfull? Ett par miljoner kanske?
 
O orfr skrev:
Hundar används även för jakt och tjänst, där katter gör föga nytta. Det räcker med att läsa :

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Detta sätter gränserna för lösa katter och hundar som gräver upp rabatter, kissar ner mm

Katter som är hemma när husse och matte jobbar och barnen är i skolan bör hållas inomhus eller på kattdagis om grannarna inte kan komma överens om att grannens hund får reagera när katten gjort oinbjudna besök. Håller sig katten hemma så stannar hunden hemma, enkelt...

Klipper in bilder och texter från tidigare i tråden - så enklast är nog om du håller din hund kopplad och accepterar att det luktar katt på trädgården. Det finns visserligen ingen lag som säger att du måste ha ett fysiskt koppel men du ska ha sån kontroll att det motsvarar ett osynligt koppel, vilket det inte låter som att du har om du har en hund som gärna spårar och jagar?

Det här tycker länsstyrelsen och miljöverdomstolen.

"En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)"

Skärmdump av ett foruminlägg om konflikter mellan grannar angående hundar och katter i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O orfr skrev:
Hundar används även för jakt och tjänst, där katter gör föga nytta. Det räcker med att läsa :

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Detta sätter gränserna för lösa katter och hundar som gräver upp rabatter, kissar ner mm

Katter som är hemma när husse och matte jobbar och barnen är i skolan bör hållas inomhus eller på kattdagis om grannarna inte kan komma överens om att grannens hund får reagera när katten gjort oinbjudna besök. Håller sig katten hemma så stannar hunden hemma, enkelt...
Nej, ska vi missa det som är bra med katten, att de tar och jagar? En normal katt är en som kan komma och gå genom en kattlucka. En hund som hatar katter om om den är inhägnad är ok om den inte kan jaga katter och andra vilda djur. De ska heller inte kunna stå ute och skälla, när du inte är hemma. Har du problem med katt och din rabatt så skaffa ett plastnät över, inte så svårt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Japp, tyvärr hittade jag ingen svensk uppgift. Men vi kan väl anta det är mer än en handfull? Ett par miljoner kanske?
Kanske, men är ju väldigt svårt att gissa rätt.
 
P pmd skrev:
Kanske, men är ju väldigt svårt att gissa rätt.
Hittar inte inlägget, men någon lät förstå att det var mycket få fåglar som dog av dessa skäl (fönster/hus) och det är det inte.
 
P
T Tela80 skrev:
Klipper in bilder och texter från tidigare i tråden - så enklast är nog om du håller din hund kopplad och accepterar att det luktar katt på trädgården. Det finns visserligen ingen lag som säger att du måste ha ett fysiskt koppel men du ska ha sån kontroll att det motsvarar ett osynligt koppel, vilket det inte låter som att du har om du har en hund som gärna spårar och jagar?

Det här tycker länsstyrelsen och miljöverdomstolen.

"En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)"

[bild]
Det är ganska absurt att en hundägare kan bli skadeståndsskyldig om hunden skadar en inkräktande katt.

Jag har själv inga problem med att katter kommer in på vår tomt, men här finns betydligt färre katter per kvadratmeter än i ett villaområde. Jag tycker nog att lagen borde ändras, åtminstone för områden där folk bor alldeles för tätt för min smak.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Hittar inte inlägget, men någon lät förstå att det var mycket få fåglar som dog av dessa skäl (fönster/hus) och det är det inte.
Jag tror inte heller att det är försumbart få, men få kan betyda en handfull eller ett par hundra tusen, beroende på sammanhang.

Vi har satt upp rovfågelsilhuetter på många av våra fönster för att fåglarna inte ska flyga in i dem. Det tycks fungera ganska bra.
 
P pmd skrev:
Det är ganska absurt att en hundägare kan bli skadeståndsskyldig om hunden skadar en inkräktande katt.

Jag har själv inga problem med att katter kommer in på vår tomt, men här finns betydligt färre katter per kvadratmeter än i ett villaområde. Jag tycker nog att lagen borde ändras, åtminstone för områden där folk bor alldeles för tätt för min smak.
Jag håller med. Kommer det in en katt på min trädgård så har jag sett att de tar sig mycket snabbt ut ur trädgården när hunden (eller jag) kommer.

Det går att försvåra för katten att komma in i trädgården på olika sätt.

Kattägaren som släpper ut sin katt på natten får skylla sig själv. Mycket kan hända, andra katter, bilar, barn mm. Om jag tyckte om min katt så hade jag haft den inne.
 
B b8q skrev:
Ovälkomna grannkatter har jag skrämt bort, i värsta fall med vattenslang. Har aldrig tyckt att det är kattens eller kattägarens ansvar att den håller sig hemma - det är i princip omöjligt att stängsla in tomten så effektivt, och katter bör få vara ute (om de inte bor i innerstan).

Nu har vi sedan ett tag själv katt, och den jagar bort grannkatter effektivt. Och skulle hon gå in på en tomt där hon inte är välkommen, är det fritt fram för grannarna att spruta ner henne också, vilket jag informerat dem om.
Jag har samma problem, det är bara att det gör inte mig något utom när katten går på köksbordet och försöker äta min mat. Den katten blir bara tjockare och tjockare och jag misstänker den går in till många hem och får mat. Det borde gå att spraya fyspray vid dörren där den går in!
 
J Jonobe skrev:
Ni som tycker att det är kattägarens, vad tycker ni att man kan göra? Eller tycker ni inte att utekatter ska få finnas annat än på landsbygden?
Precis som andra tamdjur ska katter självklart hållas under uppsikt och inte bara släppas ut. Vad hindrar kattägare att ha en inhägnad på sin tomt där katten inte kan lämna tomten? Finns stora uteburar för fåglar. Varför skulle inte det fungera för en katt? Eller precis som det finns ordnade rastgårdar för hundar så skulle folk som bor i lägenhet kunna ta sin katt till en utebur.https://www.google.com/search?q=kon...ate=ive&vld=cid:20efe00a,vid:2ZDeye1xJJE,st:0
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C CastorFiberOG skrev:
Jag tror katten har ett stadigare släktträd i Sverige än vad du har så för att svara på din fråga "Ja" - katten ingår i den Svenska djurfloran. Jag är ingen expert på katter men du kan inte lära en katt någonting, den gör som den vill i min erfarenhet och den är ju helt laglig att äga och att släppa ut så...

Tycker du att hästägare vars hästar har slängt av hästtjejer bör åtalas för misshandel eller dråp? Djur är djur liksom, det enda jag skulle kunna göra om min katt störde mina grannar är att göra mig av med katten - Skulle du bli glad då? Är det fler djur du retar dig på som vi kan ta bort för din skull? ...Du borde kanske inte prata högt om att vara löjlig.
Katter är en invasiv art. Titta på detta från Jonas för att lära mer om katten. https://www.google.com/search?q=kon...ate=ive&vld=cid:20efe00a,vid:2ZDeye1xJJE,st:0
 
J JohanLun skrev:
Ja, frågorna är många och Nissens sitter kanske på frågor eller frågetecken, vem vet?

Här nedan är ett bra klipp för att lära sig mer om kattens natur och dess offer. Det pratas mycket om koppeltvång på hundar men jag skulle vilja se den statistiken där hundar ens kommers i närheten på den skada katten gör. Sen håller jag helt med om att många hundägare är sorgliga i kontrollen av sin hund. Det upplever även vi hundägare som tränat våra hundar att lyda även vid plötsliga viltmöten. Har jakthund själv som vet skillnad på jakt och på få gå lös vid promenad,

Lagen är skriven på ett visst sätt men den fråntar ju inte ägarens ansvar för sitt djur.
Om katten ska gå ute vad hindrar ägaren att koppla den alt. bygga inhägnad på sin egen tomt? Finns ju stora uteburar för fåglar varför skulle det inte fungera för katter? Eller om ägaren inte har sådana möjligheter, att det skapas allmänna rastgårdar liknade de som finns för hundar?
Ser faktiskt inte problemet annat än att det är kattägarna som inte vill ta ansvar.
Se vad Jonas har att säga om saken:
[länk]


[bild]

[länk]


[länk]


Nu får nån jägare, ornitolog eller kunnig inom detta rätta mig men jag finner det konstigt att alla fåglar är fredade, samtidigt får en stor del ändå jagas och dödas. Nissens (eller nån annan jägare) kanske kan upplysa hur det verkligen förhåller sig.

Sen tror jag katter inte behöver följa jaktlagstiftningen... Men om nu en stor del av fåglarna får dödas av människor så tyder ju de på att alla faktiskt inte är sällsynta... Eller har man satt felaktiga regler för jakt?

Äter man förresten gråtrut, kaja, kråka och skata, eller jagas de enbart för nöjes skull? Eller för att populationen är för stor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.