C
J jonaserik skrev:
sikta på kanske 8 - 8,5 bar, då dom frän början klarar 10 bar.
Vad är det för poäng med att provtrycka till ett lägre tryck, eller möjligtvis samma tryck som arbetstrycket?
 
Ja jag tycker man borde väl köra på 1.5 eller 2x arbetstrycket för att ha marginal?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för poäng med att provtrycka till ett lägre tryck, eller möjligtvis samma tryck som arbetstrycket?
Normalt behövs inte högre tryck, inställt blir då 6 bar , det är inte många hemmafixare som har högre tryck.
 
B
DennisCA DennisCA skrev:
Ja jag tycker man borde väl köra på 1.5 eller 2x arbetstrycket för att ha marginal?
Har något svagt minne av att vi på jobbet brukar provtrycka runt 1.4-1.5 gånger arbetstrycket.
 
C
J jonaserik skrev:
Normalt behövs inte högre tryck, inställt blir då 6 bar.
Då ställer man väl i så fall möjligtvis in 6 bar på tryckregulatorn, man vill ju fortfarande att tanken skall ha ett övertryck annars har den ju ingen funktion. Tror inte man kan utgå från att en hempulare alltid har tryckströmbrytaren inställd på max 6 bar tanktryck.
 
6 bar X 1,5 = 9 bar, normalt är tankarna märkta med 10 bar
 
C cpalm skrev:
skall ha ett övertryck annars har den ju ingen funktion
Vad menar du med funktion, att det alltid ska vara 6 bar i den
 
Har du 6 bar i tanken så är det ju ingen mening med en regulator. Det normala är ju att man har högre tryck i tanken, vanligt med 10 bar, och sedan 6 bar efter regulatorn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Vad menar du med funktion, att det alltid ska vara 6 bar i den
Om du vill få ut 6 bar arbetstryck vid ett visst flöde och trycket i tanken är 6 bar så behöver du tillföra lika mycket luft som du tar ut. Dvs. du kan lika gärna koppla slangen direkt till kompressorn utan tank.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Tänk om man bara hade läst på kompressorns märkning på tanken
Kompressortankens märkplåt med specifikationer för provtryck och arbetstryck, täckt av smuts och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13 bar var det tydligen när den var ny, så då ska den baske mig klara det nu också!
Sagt och gjort, lite skruvande senare:
Gammal kompressor med manometer på 14 bar, blåsmunstycke och synlig spricka i svets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

14 bar blev det visst... Och ja det är ett blåsmunstycke som sitter på utgången, hittade ingen 1/4 hona i hela garaget.

Ska erkänna att det knakade en del i tanken sen är även denna sprickan i bottensvetsen så förtroendeingivande:
Kompressortank med spricka i svetsen och kondensdroppar, visar tecken på övertryck och åldersrelaterat slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men, har hållt trycket i 15-20 minuter nu, så det får duga. Kanske ska göra nästa kontroll lite tidigare än efter 34 år (vad jag vet har den aldrig provtryckts tidigare).

Tack för all input
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet vilket tryck gasoltankar förväntas klar? Funderar på att använda en större sådan (typ 50 liter) som trycklufttank. Skulle behöva göra något åt min stora kompressor på 300 liter som både är gammal och opraktiskt stor vilket gör den läskig och resulterar i att jag sällan använder den :thinking:
 
J JSten skrev:
Men, har hållt trycket i 15-20 minuter nu, så det får duga. Kanske ska göra nästa kontroll lite tidigare än efter 34 år (vad jag vet har den aldrig provtryckts tidigare).
Du provtrycker en trycktank som du vet har en spricka i fogen?
 
Det är väl bara en spricka i lacken på grund av lite rost?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du provtrycker en trycktank som du vet har en spricka i fogen?
Ska erkänna att jag är helt novis vad gäller provtryckning av kärl. Noterade sprickan precis innan jag skulle börja trycka. Tänkte att antingen så håller det eller så håller det ej. Bättre att jag får reda på det under kontrollerade former, dessutom med vatten? Eller är det bara till att kassera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.