4 320 747 läst · 31 968 svar
4321k läst
32,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Husägare
· Stockholm
· 130 inlägg
Absolut, men i regel har en privat fastighet huvudsäkringar på 20A vilket motsvarar 20*3*230v=13,8kW. Storleken på elbilsbatterier varierar och i regel ska de inte laddas mer än 80% för bästa livslängd. Ex. när vi får vår elbil med 58kW batteri så är 80% 46,4kW. Att då ladda från 0-80% med 11kW laddare tar strax över 4 timmar.useless skrev:
Husägare
· Stockholm
· 130 inlägg
Vi har ställt ner laddboxen på 10kW och kommer ställa bilen på 8kW för att undvika att skjuta huvudsäkringarna. Ska schemalägga 11kW under nattetid då lasten är betydligt lägre.LoweW skrev:
Husägare
· Stockholm
· 130 inlägg
Skippade det då vi har den "gamla" typen av elmätare hemma. Nätägaren har planerat att byta den innan slutet av 2024. När den nya är installerad är det endast att koppla in en enhet med RJ11/RJ45 (typ) som kommunicerar trådlöst med Easee boxen.tveksamt skrev:
Det blir enklare och tillsvidare kör vi med "manuell" schemlagd lastbalansering.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 806 inlägg
Du kommer inte kunna ladda mer än 80%, eller vilken SOC som tillverkaren nu predefinierat. SOC 70-80% är vanligast beroende på batteriteknik.Degerlunden skrev:Absolut, men i regel har en privat fastighet huvudsäkringar på 20A vilket motsvarar 20*3*230v=13,8kW. Storleken på elbilsbatterier varierar och i regel ska de inte laddas mer än 80% för bästa livslängd. Ex. när vi får vår elbil med 58kW batteri så är 80% 46,4kW. Att då ladda från 0-80% med 11kW laddare tar strax över 4 timmar.
SOC är inget du själv behöver tänka på.
Nyttjandegrad med avseende på batteriets livslängd är styrt via mjukvara. Om fordonet säger 100% i gränssnittet mot användaren betyder inte att det är 100%.
väldigt vanlig missuppfattning att man läst att batterierna inte ska laddas ur helt och inte laddas upp till max. Men det är inget användarna behöver tänka på eftersom det regleras och batteriprocent konsumenterna ser är % av SOC. Så ladda fullt du så kommer du längre!
Sen är det väldigt spridda skurar i hur tillverkarna anger batterikapaciteten, de flesta anger inte den nyttobara mängden eftersom den siffran är lägre. Vilket gör att din uträkning troligen ändå stämmer med laddtiden.
Jag står och väger för vad för laddbox jag ska sätta in hemma, hade vart trevligt att få dit lastbalanseringen på en gång när man ändå håller på och fipplar. Men så visar det sig att elmätaren som de precis bytt (installerat solceller) inte är av nyare typ, så de kommer att behöva byta den igen om något enstaka år bara. Suck!Degerlunden skrev:Skippade det då vi har den "gamla" typen av elmätare hemma. Nätägaren har planerat att byta den innan slutet av 2024. När den nya är installerad är det endast att koppla in en enhet med RJ11/RJ45 (typ) som kommunicerar trådlöst med Easee boxen.
Det blir enklare och tillsvidare kör vi med "manuell" schemlagd lastbalansering.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 362 inlägg
Det här synes mig vara ett dåligt råd. Batterierna mår inte bra av att stå fulladdade till den nivå man kan ladda dem. Det är bättre att i vardagen bara ladda till 80 % och bara ladda fullt när man faktiskt ska långt.U Utsliten och utdömd skrev:Du kommer inte kunna ladda mer än 80%, eller vilken SOC som tillverkaren nu predefinierat. SOC 70-80% är vanligast beroende på batteriteknik.
SOC är inget du själv behöver tänka på.
Nyttjandegrad med avseende på batteriets livslängd är styrt via mjukvara. Om fordonet säger 100% i gränssnittet mot användaren betyder inte att det är 100%.
väldigt vanlig missuppfattning att man läst att batterierna inte ska laddas ur helt och inte laddas upp till max. Men det är inget användarna behöver tänka på eftersom det regleras och batteriprocent konsumenterna ser är % av SOC. Så ladda fullt du så kommer du längre!
Sen är det väldigt spridda skurar i hur tillverkarna anger batterikapaciteten, de flesta anger inte den nyttobara mängden eftersom den siffran är lägre. Vilket gör att din uträkning troligen ändå stämmer med laddtiden.
Fast te.x. Nissan Leaf nyare än 2018 laddas ju till ~98% av maximal kapacitet när den visar 100%. Det är väl inte den optimala laddningen för längre livslängd på batterierna?U Utsliten och utdömd skrev:
Min uppfattning är att biltillverkarna har blivit bättre de senaste 10 åren men lång livslängd på batterierna är alltid inte helt i deras intresse.
Edit: För att förtydliga. Nissan Leaf 2018 40kWh har bara ~37kWh i användbar kapacitet vilket är 92,5%. När bilen visar 100% kan en ”Leaf spy(?)” visa att bilen ändå laddat ~98% av dessa 37kWh.
Jag tror att tillverkarnas medräknade SOC inte helt är det bästa för den långsiktige ägaren av bilen och att man därför inte borde ladda 100% varje dag.
Men jag jobbar inte med batterier, svetsar bara celler och bygger pack på fritiden.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 362 inlägg
Och ändå avråder elbilstillverkare från att man låter bilen stå fulladdad och andra batterihanteringssystem, som i telefonen, görs så att man inte maxar laddningen förrän strax före prognostiserad användning.U Utsliten och utdömd skrev:
Så trots att det finns en ytterligare buffert avråds det från att man laddar så fullt man kan om man inte behöver det.
Och de som rekommenderar det jobbar uppenbarligen också med batterihantering.
Svetsade ihop en karm av lite fyrkantsrör till öppna spisen och sprayade den med svart värmefärg.
Den gör att luftflödeshastigheten in i spisen ökar med ca 40%
Det i sin tur gör att det ryker in mindre.
Och karmen märks inte av då man ska titta på elden
Den gör att luftflödeshastigheten in i spisen ökar med ca 40%
Det i sin tur gör att det ryker in mindre.
Och karmen märks inte av då man ska titta på elden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ju bara en inställning i appen. Finns ingen anledning att ladda mer än 3x16A. Installerar några såna här i veckan…LoweW skrev:
När installerade du solcellerna? Mätaren byts till en 2-vägs i samband med det?…tveksamt skrev:Jag står och väger för vad för laddbox jag ska sätta in hemma, hade vart trevligt att få dit lastbalanseringen på en gång när man ändå håller på och fipplar. Men så visar det sig att elmätaren som de precis bytt (installerat solceller) inte är av nyare typ, så de kommer att behöva byta den igen om något enstaka år bara. Suck!
När det gäller laddboxar tycker jag Easee och Teslas är snyggast. Den vi installerar oftast med jobbet är Wallbox
Installerade solcellerna i mitten av nov., ännu inte driftsatta dock pga. ett antal missar från leverantören vid installation. Mätaren byttes i början av dec. till en tvåvägs, men den verkar sakna HAN-/P1-port, så de kommer behöva byta den igen inom något år bara.Ramnemark skrev:
De har dessutom inte fått igång avläsningen från den nya mätaren ännu (!), så jag har ingen aning om hur min faktiska förbrukning sett ut från början av dec. till nu.
Jag är inne på en Easee, men måste göra lite mer efterforskningar innan jag beslutar mig.