LoweW LoweW skrev:
Fast 22kw för att ladda hemma är ju väldigt mycket? Krävs väll 400V avsäkrat på 32A? Det är det inte många som har.
Ja, men det stod '22kwh'... :geek:

Ungefär som att köpa en ny bil som går att köra i 250 km istället för 250 km/h.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var inte mycket. De flesta elbilsbatterier är väl minst dubbelt så stora?
Absolut, men i regel har en privat fastighet huvudsäkringar på 20A vilket motsvarar 20*3*230v=13,8kW. Storleken på elbilsbatterier varierar och i regel ska de inte laddas mer än 80% för bästa livslängd. Ex. när vi får vår elbil med 58kW batteri så är 80% 46,4kW. Att då ladda från 0-80% med 11kW laddare tar strax över 4 timmar.
 
LoweW
useless useless skrev:
Ja, men det stod '22kwh'... :geek:
Haha jag vägrar delta i en sån ”enhetsdebatt” efter att ha sett den senaste :crysmile: Du vinner!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fast 22kW för att ladda hemma är ju väldigt mycket? Krävs väl 400V avsäkrat på 32A? Det är det inte många som har.

Siktar själv på att installera en Easee laddare men nöjer mig med 7,5kW till att börja med.
Vi har ställt ner laddboxen på 10kW och kommer ställa bilen på 8kW för att undvika att skjuta huvudsäkringarna. Ska schemalägga 11kW under nattetid då lasten är betydligt lägre.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Lastbalansering? Eller skippade du det?
Skippade det då vi har den "gamla" typen av elmätare hemma. Nätägaren har planerat att byta den innan slutet av 2024. När den nya är installerad är det endast att koppla in en enhet med RJ11/RJ45 (typ) som kommunicerar trådlöst med Easee boxen.

Det blir enklare och tillsvidare kör vi med "manuell" schemlagd lastbalansering.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
U
Degerlunden Degerlunden skrev:
Absolut, men i regel har en privat fastighet huvudsäkringar på 20A vilket motsvarar 20*3*230v=13,8kW. Storleken på elbilsbatterier varierar och i regel ska de inte laddas mer än 80% för bästa livslängd. Ex. när vi får vår elbil med 58kW batteri så är 80% 46,4kW. Att då ladda från 0-80% med 11kW laddare tar strax över 4 timmar.
Du kommer inte kunna ladda mer än 80%, eller vilken SOC som tillverkaren nu predefinierat. SOC 70-80% är vanligast beroende på batteriteknik.

SOC är inget du själv behöver tänka på.
Nyttjandegrad med avseende på batteriets livslängd är styrt via mjukvara. Om fordonet säger 100% i gränssnittet mot användaren betyder inte att det är 100%.

väldigt vanlig missuppfattning att man läst att batterierna inte ska laddas ur helt och inte laddas upp till max. Men det är inget användarna behöver tänka på eftersom det regleras och batteriprocent konsumenterna ser är % av SOC. Så ladda fullt du så kommer du längre!

Sen är det väldigt spridda skurar i hur tillverkarna anger batterikapaciteten, de flesta anger inte den nyttobara mängden eftersom den siffran är lägre. Vilket gör att din uträkning troligen ändå stämmer med laddtiden.
 
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Degerlunden Degerlunden skrev:
Skippade det då vi har den "gamla" typen av elmätare hemma. Nätägaren har planerat att byta den innan slutet av 2024. När den nya är installerad är det endast att koppla in en enhet med RJ11/RJ45 (typ) som kommunicerar trådlöst med Easee boxen.

Det blir enklare och tillsvidare kör vi med "manuell" schemlagd lastbalansering.
Jag står och väger för vad för laddbox jag ska sätta in hemma, hade vart trevligt att få dit lastbalanseringen på en gång när man ändå håller på och fipplar. Men så visar det sig att elmätaren som de precis bytt (installerat solceller) inte är av nyare typ, så de kommer att behöva byta den igen om något enstaka år bara. Suck!
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Du kommer inte kunna ladda mer än 80%, eller vilken SOC som tillverkaren nu predefinierat. SOC 70-80% är vanligast beroende på batteriteknik.

SOC är inget du själv behöver tänka på.
Nyttjandegrad med avseende på batteriets livslängd är styrt via mjukvara. Om fordonet säger 100% i gränssnittet mot användaren betyder inte att det är 100%.

väldigt vanlig missuppfattning att man läst att batterierna inte ska laddas ur helt och inte laddas upp till max. Men det är inget användarna behöver tänka på eftersom det regleras och batteriprocent konsumenterna ser är % av SOC. Så ladda fullt du så kommer du längre!

Sen är det väldigt spridda skurar i hur tillverkarna anger batterikapaciteten, de flesta anger inte den nyttobara mängden eftersom den siffran är lägre. Vilket gör att din uträkning troligen ändå stämmer med laddtiden.
Det här synes mig vara ett dåligt råd. Batterierna mår inte bra av att stå fulladdade till den nivå man kan ladda dem. Det är bättre att i vardagen bara ladda till 80 % och bara ladda fullt när man faktiskt ska långt.
 
U
Som sagt så laddas inte cellerna till max spänning när du laddar bilen. Helt ofarligt att ladda fullt och låta den stå länge.

/Utvecklingsingenjör inom BMU
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
LoweW
U Utsliten och utdömd skrev:
Som sagt så laddas inte cellerna till max spänning när du laddar bilen. Helt ofarligt att ladda fullt och låta den stå länge.

/Utvecklingsingenjör inom BMU
Fast te.x. Nissan Leaf nyare än 2018 laddas ju till ~98% av maximal kapacitet när den visar 100%. Det är väl inte den optimala laddningen för längre livslängd på batterierna?

Min uppfattning är att biltillverkarna har blivit bättre de senaste 10 åren men lång livslängd på batterierna är alltid inte helt i deras intresse.

Edit: För att förtydliga. Nissan Leaf 2018 40kWh har bara ~37kWh i användbar kapacitet vilket är 92,5%. När bilen visar 100% kan en ”Leaf spy(?)” visa att bilen ändå laddat ~98% av dessa 37kWh.

Jag tror att tillverkarnas medräknade SOC inte helt är det bästa för den långsiktige ägaren av bilen och att man därför inte borde ladda 100% varje dag.

Men jag jobbar inte med batterier, svetsar bara celler och bygger pack på fritiden.
 
Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
Som sagt så laddas inte cellerna till max spänning när du laddar bilen. Helt ofarligt att ladda fullt och låta den stå länge.
Och ändå avråder elbilstillverkare från att man låter bilen stå fulladdad och andra batterihanteringssystem, som i telefonen, görs så att man inte maxar laddningen förrän strax före prognostiserad användning.

Så trots att det finns en ytterligare buffert avråds det från att man laddar så fullt man kan om man inte behöver det.

Och de som rekommenderar det jobbar uppenbarligen också med batterihantering.
 
Svetsade ihop en karm av lite fyrkantsrör till öppna spisen och sprayade den med svart värmefärg.
Den gör att luftflödeshastigheten in i spisen ökar med ca 40%
Det i sin tur gör att det ryker in mindre.
Och karmen märks inte av då man ska titta på elden :)

Svartmålad svetsad fyrkantsrörskarm runt en öppen spis med aska inuti och tegel dekor längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fast 22kW för att ladda hemma är ju väldigt mycket? Krävs väl 400V avsäkrat på 32A? Det är det inte många som har.

Siktar själv på att installera en Easee laddare men nöjer mig med 7,5kW till att börja med.
Detta är ju bara en inställning i appen. Finns ingen anledning att ladda mer än 3x16A. Installerar några såna här i veckan…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag står och väger för vad för laddbox jag ska sätta in hemma, hade vart trevligt att få dit lastbalanseringen på en gång när man ändå håller på och fipplar. Men så visar det sig att elmätaren som de precis bytt (installerat solceller) inte är av nyare typ, så de kommer att behöva byta den igen om något enstaka år bara. Suck!
När installerade du solcellerna? Mätaren byts till en 2-vägs i samband med det?…

När det gäller laddboxar tycker jag Easee och Teslas är snyggast. Den vi installerar oftast med jobbet är Wallbox
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
När installerade du solcellerna? Mätaren byts till en 2-vägs i samband med det?…

När det gäller laddboxar tycker jag Easee och Teslas är snyggast. Den vi installerar oftast med jobbet är Wallbox
Installerade solcellerna i mitten av nov., ännu inte driftsatta dock pga. ett antal missar från leverantören vid installation. Mätaren byttes i början av dec. till en tvåvägs, men den verkar sakna HAN-/P1-port, så de kommer behöva byta den igen inom något år bara.
De har dessutom inte fått igång avläsningen från den nya mätaren ännu (!), så jag har ingen aning om hur min faktiska förbrukning sett ut från början av dec. till nu.

Jag är inne på en Easee, men måste göra lite mer efterforskningar innan jag beslutar mig.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.